Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige

Anbefalte innlegg

Om piratkopiering er en folkerett eller ikke er uinteressant. Alle kommer til å gjøre det uansett, om ikke annet som en protest mot loven - som sivil ulydighet.

De kan prøve å ødelegge individets rettigheter så mye de bare orker - piratene vil bare bli sterkere og sterkere.

Og mens alle piratkopiere, så vil noen måtte betale prisen (ref. mitt lotteri). Dvs hvert år vil flere personer bli kjørt personlig konkurs gjennom rettsapparatet pga deres piratkopiering. En tåpelig lov er det, som vil tvinge industrien til å ty til mer skremselstaktikker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fatter ikke at dere orker å diskutere dette enda..... Samme om og om igjen....

Og hishadow, Vangen har fortsatt ledig plass. Bare lurer, hvorfor ditt glødende engasjement mot de såkalte "piratene"? Hvorfor ikke bruke dette glødende engasjementet ditt til å bekjempe voldtekter, narkotikasalg, ran, drap? Å nei, stemmer det, glemte meg litt der, du mener jo faktisk at piratkopiering er ti ganger verre..... *Forlåt*

Lenke til kommentar
Fatter ikke at dere orker å diskutere dette enda..... Samme om og om igjen....

Jeg ser klar fremgang her. Men vi har fortsatt mye å diskutere.

Og hishadow, Vangen har fortsatt ledig plass.

Jeg vil anmode deg om ikke å gjøre narr av psykisk utviklingshemmede. Vi har nemlig andre her på tråden som ikke liker at slikt blir nevnt i slike sammenheng.

Bare lurer, hvorfor ditt glødende engasjement mot de såkalte "piratene"? Hvorfor ikke bruke dette glødende engasjementet ditt til å bekjempe voldtekter, narkotikasalg, ran, drap? Å nei, stemmer det, glemte meg litt der, du mener jo faktisk at piratkopiering er ti ganger verre..... *Forlåt*

Kan du kan finne referansen til min uttalelse om dette. Husker ikke helt at dette ble nevnt :dremel:

Lenke til kommentar
Og mens alle piratkopiere, så vil noen måtte betale prisen (ref. mitt lotteri). Dvs hvert år vil flere personer bli kjørt personlig konkurs gjennom rettsapparatet pga deres piratkopiering. En tåpelig lov er det, som vil tvinge industrien til å ty til mer skremselstaktikker.

Erstatningssummene som evt måtte dukke opp vil nok være mer realistiske i forhold til "tapet" for bransjen, i motsetning til tilstandene i USA. Så vi vil nok slippe å se at fjortisser blir sittende med milliongjeld for resten av livet fordi de lekte seg litt med kazaa.

Lenke til kommentar
Om piratkopiering er en folkerett eller ikke er uinteressant. Alle kommer til å gjøre det uansett, om ikke annet som en protest mot loven - som sivil ulydighet.

De kan prøve å ødelegge individets rettigheter så mye de bare orker - piratene vil bare bli sterkere og sterkere.

De fleste kommer ikke til å bli kjørt konkurs, og nye teknologier som gjør sporing umulig vil bli mer utbredt. Piratene vinner alltid til slutt.

Lenke til kommentar

Hvis "piratkopiering" skal stoppes, så er det bare en gruppe som virkelig kan gjøre dette... ISP'ene... De kan stenge strategiske porter, og ellers overvåke mistenkelig stor trafikk... det trengs jo ikke sååå mange KB/sek for å laste ned websider... :roll:

Men... regner med at ISP'er som gjør dette kommer til å miste mange kunder...

Faktisk de eneste som profiterer på piratkopiering er ISP'er.. hva er ellers grunnen til at høyhastighets linjer er så populært...?

Den dagen ISP'ene kan bli stilt ansvarlig for hva som overføres over deres linjer, så kommer det meste av fildeling til å bli stoppet over natten..

Lenke til kommentar
De fleste kommer ikke til å bli kjørt konkurs, og nye teknologier som gjør sporing umulig vil bli mer utbredt. Piratene vinner alltid til slutt.

Greit nok. Men noen få vil allikevel måtte betale prisen i form av søksmål. De vil bli statuert som eksempel for hva som skjer hvis du blir tatt for piratkopiering. Alvorlighetsgraden vil selvfølgelig variere mellom sakene, men for mange vil dette påføre vedkommende en alvorlig økonomisk belastning. F.eks. en 18-20 åring har blitt tatt for å dele ut 20-100 GB data (ikke uvanlig). Hvis en sammenligner dette med høyesterettsdommen hvor vedkommende delte 180 mp3 filer og inngikk forlik på 100.000 kr. For en 18-20 åring vil livet da bli snudd opp ned på hodet hvis erstatningssummen nærmer seg dette beløpet, hvis ikke høyere.

Lenke til kommentar
Faktisk de eneste som profiterer på piratkopiering er ISP'er.. hva er ellers grunnen til at høyhastighets linjer er så populært...? ..

For min egen del har valget av bredbånd vært meget enkelt.

Summen av tellerskritt. Alt det andre er å betrakte som en slags bonus.

Lenke til kommentar

Piratkopiering er gull for både film og musikkbransjen..

De får en utrolig bra reklame for produktene sine og de virkelig gode produktene selger mer enn noensinne. De påstandene de kommer med om at de taper så enorme summer på tapt salg kan de stappe opp en viss plass. Ingen skal komme og fortelle meg at enhver som sitter med 10-15' mp3 er og 100-200 dvd filmer de har lasta ned hadde kjøpt allt dette om han ikke hadde hatt mulighet til å kopiere..

Derimot kjøper de fleste de titlene de virkelig synes er gode selv om de kanskje har lastet ned en piratversjon av produktet.

piratkopieringen har også fått prisene på dvd-er ned på et mer normalt nivå.

Dersom (og dette er helt utopisk) antipiratbransjen hadde fått bukt med all piratkopiering i morgen hadde hele musikk og filmbransjen blitt rammet av en salgs og omsetningssvikt som ville tatt knekken på de fleste.

Lenke til kommentar

Dersom (og dette er helt utopisk) antipiratbransjen hadde fått bukt med all piratkopiering i morgen hadde hele musikk og filmbransjen blitt rammet av en salgs og omsetningssvikt som ville tatt knekken på de fleste.

Reinspikka tøv etter mitt syn. Underholdningsbransjen hadde levt et meget godt liv uten piratkopieringen. Jeg har inntrykk av at mange av de som holder på med piratkopiering har et stort behov for å forsvare seg selv moralsk. Disse griper bl.a. til argumentet at uten piratkopiering ville det stått ille til med bransjen. Tullball.

Lenke til kommentar

Reinspikka tøv etter mitt syn. Underholdningsbransjen hadde levt et meget godt liv uten piratkopieringen. Jeg har inntrykk av at mange av de som holder på med piratkopiering har et stort behov for å forsvare seg selv moralsk. Disse griper bl.a. til argumentet at uten piratkopiering ville det stått ille til med bransjen. Tullball.

Nå er det faktisk bevist at de bandene som har slengt ut albumet sitt gratis på nettet for nedlasting har mer en dobblet omsetningen av salget. Ergo så tror jeg at ALL den reklamen som filmbransjen/musikkbransjen får via piratkopiering er med på å løfte salget.

Når det kommer til skikkelige musikkelskere så kjøper de selvsagt skiva. Ingenting er som å ha det orginalt :)

Ingen her kan vell heller si at det er bedre å se på en film på pc'en hjemme framfor å se den på kino . .. .

I tillegg så skal det også sies at her i Norge så mottar musikk & filmbransjen millioner av kroner årlig som kompansasjon for at det selges tomme CD & DVD plater som gjør det til at folk "KAN" kopiere.

-z00l-

Lenke til kommentar
Nå er det faktisk bevist at de bandene som har slengt ut albumet sitt gratis på nettet for nedlasting har mer en dobblet omsetningen av salget.

Du har sikkert noen bra eksempler på band som legger ut hele albumet sitt gratis og i tillegg øker salget av musikken sin?

Og da snakker jeg ikke om f.eks. band som doblet salget til hele 50 CD'er når de ble kjent via fildeling (etter at 7.500 har hentet albumet gratis fra hjemmesiden deres) istedet for de 25 CD'ene som kun venner og kjente kjøpte når de var helt ukjente... Altså jeg snakker om band som selger så det faktisk blir litt penger av det på grunn av fildeling.

Man hører til stadighet om at band tjener gode penger som følge av fildeling, men jeg har aldri sett eller hørt et eneste konkret eksempel på dette, så det hadde vært moro å få det dokumentert.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for pirat kopiering hadde vel folk aldri blitt interessert

i data fordi man ville ikke hatt mulighet til å bli kjent med de programmene som gjorde at en ble interessert i data, til å begynne med.

Tror det går litt på det samme i dag.

Hadde jeg vært 14 år i dag f,eks, også lastet ned adobe's 30dags test versjon på adobe photoshop også forelsket meg helt i det programmet

og tegning så hadde jeg blitt ganske skuffet når jeg måtte ut med

over det dobbelte av hva jeg nettopp hadde brukt på bare windows xp i seg selv...

edit: photoshop koster ifra 6000-8000 kroner.

Windows xp pro 3000.

En ny pc det.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Windows xp pro 3000.

Når du kjøper en ny PC så får du med Windows for langt under en tusenlapp (ca. 600,- hos Komplett f.eks.) som en del av eventuelle pakketilbud. Bygger du selv har du rett til å kjøpe OEM-utgave til rett over en tusenlapp.

Å kjøpe f.eks. XP i 'løsvekt' til en allerede eksisterende maskin er det vel ekstremt få som gjør.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Nå er det faktisk bevist at de bandene som har slengt ut albumet sitt gratis på nettet for nedlasting har mer en dobblet omsetningen av salget.

Du har sikkert noen bra eksempler på band som legger ut hele albumet sitt gratis og i tillegg øker salget av musikken sin?

Og da snakker jeg ikke om f.eks. band som doblet salget til hele 50 CD'er når de ble kjent via fildeling (etter at 7.500 har hentet albumet gratis fra hjemmesiden deres) istedet for de 25 CD'ene som kun venner og kjente kjøpte når de var helt ukjente... Altså jeg snakker om band som selger så det faktisk blir litt penger av det på grunn av fildeling.

Man hører til stadighet om at band tjener gode penger som følge av fildeling, men jeg har aldri sett eller hørt et eneste konkret eksempel på dette, så det hadde vært moro å få det dokumentert.

Wilco har vel med suksess gjort det om jeg ikke husker feil?

AtW

Lenke til kommentar

Herregud! Hvem her KJØPTE seg ikke hl2? Uansett om du lasta den ned først eller ikke. Doom3 da? Far Cry?

Poenget er jo at de som piratkopierer laster ned et spill, liker du spillet/musikken så kjøper du deg det i etterkant.

Det er bare for de som lager spill/musikk å ty til andre ting enn at kundene må kjøpe produktet i seg selv. Ta markedsføring (f.eks av spill) av multiplayer, man laster ned et spill og finner ut at det var kjempegøy, og man kjøpper det uka etter både fordi man vil prøve ut multiplayern og gi sin støtte.

At folk som hishadow ikke klarer å holde sitt eget firma på beina, tror jeg de fleste pirater gir blanke f*** i. Men at du i etterkant er bitter skal jeg ikek nekte deg, men det da ingen vits i å legge ut skylda på alle andre. Jeg nekter å tro at ditt firma/lotteri gikk til grunne fordi en eller annen dust piratkopierte cd'en til ole ivars og ga den til sine venner.

Bare lurer, hvorfor ditt glødende engasjement mot de såkalte "piratene"? Hvorfor ikke bruke dette glødende engasjementet ditt til å bekjempe voldtekter, narkotikasalg, ran, drap? Å nei, stemmer det, glemte meg litt der, du mener jo faktisk at piratkopiering er ti ganger verre..... *Forlåt*

Kan du kan finne referansen til min uttalelse om dette. Husker ikke helt at dette ble nevnt ok_dremel.gif

Og for å være helt ærlig, når jeg leste det svaret skjønnte jeg hvorfor firmaet/lotteriet ditt gikk ad dundass.

HAN MENTE KONSENTRER HJERNEN DIN OM ANDRE TING SOM SPILLER MER ROLLE HER I LIVET!!!!

Har du hørt om ugress? De har lagt ut flere av sine go'sanger på sin side. Riktignok ikke hele album, men er jo ikke langt ifra sammenlagt. Har flere eksempler også, men husker de ikke. :blush:

Daniel

Edit: leif skreiv seg en tur

Endret av colakork
Lenke til kommentar
At folk som hishadow ikke klarer å holde sitt eget firma på beina, tror jeg de fleste pirater gir blanke f*** i. Men at du i etterkant er bitter skal jeg ikek nekte deg, men det da ingen vits i å legge ut skylda på alle andre. Jeg nekter å tro at ditt firma/lotteri gikk til grunne fordi en eller annen dust piratkopierte cd'en til ole ivars og ga den til sine venner.

Tror dessverre at Norsk Tipping ville ha beslaglagt et slikt firma raskt etter etablering. Bare tenk på hvilke omsetning et slikt firma ville ha!

Kan du kan finne referansen til min uttalelse om dette. Husker ikke helt at dette ble nevnt

Og for å være helt ærlig, når jeg leste det svaret skjønnte jeg hvorfor firmaet/lotteriet ditt gikk ad dundass.

HAN MENTE KONSENTRER HJERNEN DIN OM ANDRE TING SOM SPILLER MER ROLLE HER I LIVET!!!!

Personlig liker jeg hkm bedre. Han sørger iallefall for at svarene hans har et snev av sannhet. :dremel:

Lenke til kommentar
Har du hørt om ugress? De har lagt ut flere av sine go'sanger på sin side. Riktignok ikke hele album, men er jo ikke langt ifra sammenlagt. Har flere eksempler også, men husker de ikke. :blush:

Har begge skivene til Ugress og de har gjort noe lurt; det er en kode inne i coveret som gir deg tilgang til remixer o.l. på nettsiden som ikke er tilgjengelig andre steder - et eksempel til etterfølgelse, og sannsynligvis en greie som gjør at flere faktisk kjøper albumet :)

I tillegg legger de jo ut enkelte låter fra albumene (men langtfra alle) som smakebiter på nettsiden sin.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...