Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
De straffene som nevnes i artikklen er ihvertfall for drøye, er jo nesten så det lønner seg å stjele den fysiske varen, da straffa er mindre da. Men vi får se hva det blir til. Er ofte de kommer med sinnsykt høye estimater på straff, så koker det mer eller mindre bort i kål.

Vel, stjeler du f.eks. 50.000 kliss nye DVD'er (= utsalgsverdi minst 7,5 mill.) og gir de bort til alle som vil ha så vil jeg tro du ryker inn i fengsel i lang tid.

Nå er jo 50 000 dvder nesten 250 TB da, og det etter at du har komprimert de ned til 4.7 gb størrelse. Hvis fyren delte rundt 1 tb så er tallet nærmere 200.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg mer at man faktisk bidrar til spredning ved å gjøre ting tilgjengelig; hvis 100 stk henter noe hos meg og så deler det med 100 andre igjen så sprer ting seg rimelig fort.

 

Det er jo det som gjør situasjonen idag så spesiell kontra tidligere når man bare delte (fysisk via kopier på CD/VHS) med folk man faktisk kjente; spredningen stoppet rimelig fort og var i en helt annen skala. I dag kan jo en preview-kopi av en film som kanskje ikke har kommet på kino engang være sett av en million mennesker i løpet av en uke bare fordi en person har lyst til å spre den - og det er ikke fordi det er hentet ned en million kopier fra denne ene personen.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Jævlig irriterende når man faktisk risikerer flere år innesperret hvis man begår bankran enn hvis man dreper noen, de fleste som har et menneskeliv på samvittigheten må sitte ca 6-9 år innesperret (et fengselsår er vist ikke 12 måneder har jeg hørt men mindre) og det med en veldig god komfort med tilgang på utdanning og underholdning på topnivå som de eldre på gamlehjemmet bare kan lengte etter.

Jeg tror faktisk at media spiller en stor, da straffer skal settes. Media har en enorm makt til å påvirke, ja til og med justisen. Tror det med at bankranere blir straffet hardere enn drapsmenn kanskje kan komme av at bankran får mye mer spalteplass i media enn det en drapsmann får. Jeg er sikker på at det er et eller annet samband her. Se på Munch-ranet f.eks, får jo spalteplass i media enda, mens vanlige drapssaker kun får det i en dag eller to. Virker som at media kan avgjöre hvor alvorlige en forbrytelse er. Slik strafferammene ble fremstilt i VG, gjorde faktisk fildeling til en mer alvorlig forbrytelse enn voldtekt f.eks. Mener myndighetene bör bruke hodet litt mer enn hva de i dag gjör, virker ikke som at de eier perspektiver på noe som helst.

Lenke til kommentar
Nå tenkte jeg mer at man faktisk bidrar til spredning ved å gjøre ting tilgjengelig; hvis 100 stk henter noe hos meg og så deler det med 100 andre igjen så sprer ting seg rimelig fort.

 

Det er jo det som gjør situasjonen idag så spesiell kontra tidligere når man bare delte (fysisk via kopier på CD/VHS) med folk man faktisk kjente; spredningen stoppet rimelig fort og var i en helt annen skala. I dag kan jo en preview-kopi av en film som kanskje ikke har kommet på kino engang være sett av en million mennesker bare fordi en person har lyst til å spre den - og det er ikke fordi det er hentet ned en million kopier fra denne ene personen.

Det samme argumentet kan du jo bruke om fyren som gir bort platene, disse kan rippe de å spre de videre, bilselgere kan selge en bil som brukes til bankran. Det går jo ikke ann å straffe en person for hva andre gjøre med ett produkt de fikk av deg. Ihvertfall ikke når du ikke vet noe mer om hva de skal bruke produktet til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er jo det som gjør situasjonen spesiell; ville du kopiert en CD du selv har kjøpt til en bekjent hvis du visste at vedkommende etter all sannsynlighet kom til å gi hundrevis av kopier videre?

 

Det ville ikke jeg gjort.

 

Poenget er at alle vet at en kopi idag ofte ikke stopper hos mottakeren; det er ligger i fildelingens natur. Fildeling hadde ikke vært sett på som noe problem idag hvis kopien kun flyttet seg 'et ledd'.

 

Når det gjelder straff for fildeling i stor skala så vil jeg anta at det vil bli sidestilt med økonomisk kriminalitet - noe som straffes veldig strengt (altfor strengt i forhold til f.eks. fysisk vold vil mange hevde) i Norge idag.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Jeg tror faktisk at media spiller en stor, da straffer skal settes. Media har en enorm makt til å påvirke, ja til og med justisen. Tror det med at bankranere blir straffet hardere enn drapsmenn kanskje kan komme av at bankran får mye mer spalteplass i media enn det en drapsmann får. Jeg er sikker på at det er et eller annet samband her. Se på Munch-ranet f.eks, får jo spalteplass i media enda, mens vanlige drapssaker kun får det i en dag eller to. Virker som at media kan avgjöre hvor alvorlige en forbrytelse er. Slik strafferammene ble fremstilt i VG, gjorde faktisk fildeling til en mer alvorlig forbrytelse enn voldtekt f.eks. Mener myndighetene bör bruke hodet litt mer enn hva de i dag gjör, virker ikke som at de eier perspektiver på noe som helst.

Utviklingen i straffeutmåling i et land som Norge er treg. De som er en del av rettssystemet har også en forståelse av at det skal være slik.

 

Pressen kan påvirke den allmenne rettsoppfatningen, for eksempel ved å trekke frem enkeltsaker. Men et oppslag vil nok ikke få umiddelbare utslag i straffeutmålingen på grunn av den nevnte tregheten.

 

MVH Audun

Lenke til kommentar
Deler selv 700gb, på en privat rar hub.. Så kommer purken på døra og skal ha tak i meg, vil jeg se bevis på at dem faktisk har vært på hubben, og ikke bare overvåka nettbruken min, noe dem ikke har lov til...

De kommer ikke på døra di uten å ha en rettskjennelse på bl.a. beslag av utstyr etc. Så når de først står der er det nok dessverre for sent å krangle på den biten. Og om du deler 700GB vil jeg tro du er klar over at du gjør noe ulovlig. Så da burde du også være klar over at det kan få konsekvenser.

Lenke til kommentar
Det er jo det som gjør situasjonen spesiell; ville du kopiert en CD du selv har kjøpt til en bekjent hvis du visste at vedkommende etter all sannsynlighet kom til å gi hundrevis av kopier videre?

 

Det ville ikke jeg gjort.

 

Poenget er at alle vet at en kopi idag ofte ikke stopper hos mottakeren; det er ligger i fildelingens natur. Fildeling hadde ikke vært sett på som noe problem idag hvis kopien kun flyttet seg 'et ledd'.

 

Når det gjelder straff for fildeling i stor skala så vil jeg anta at det vil bli sidestilt med økonomisk kriminalitet - noe som straffes veldig strengt (altfor strengt i forhold til f.eks. fysisk vold vil mange hevde) i Norge idag.

Det er ikke noe spesiellt med den situasjonen i det hele tatt, mange folk blir drept i trafikken årlig, det er ikke dermed amoralsk å slege en bil. At du ikke ville gjort det er jo greit nok, men å dra slikt inn i straffeutmålingen (hva andre gjør) er på kanten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Deler selv 700gb, på en privat rar hub.. Så kommer purken på døra og skal ha tak i meg, vil jeg se bevis på at dem faktisk har vært på hubben, og ikke bare overvåka nettbruken min, noe dem ikke har lov til...

De kommer ikke på døra di uten å ha en rettskjennelse på bl.a. beslag av utstyr etc. Så når de først står der er det nok dessverre for sent å krangle på den biten. Og om du deler 700GB vil jeg tro du er klar over at du gjør noe ulovlig. Så da burde du også være klar over at det kan få konsekvenser.

Man er klar over at det kan få konsekvenser, men det betyr ikke at man er enig i størrelsen på konsekvensene. Endel deling kan vel goså ses på som en slags "sivil ulydighet light"

 

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo det som gjør situasjonen idag så spesiell kontra tidligere når man bare delte (fysisk via kopier på CD/VHS) med folk man faktisk kjente; spredningen stoppet rimelig fort og var i en helt annen skala.

 

En ting jeg tror du glemmer er at det ikke bare er de slemme piratene som kan kopiere gratis i det uendelige, men også de som selger filmer. De kan fremstille digitale kopier et uendelig antall ganger, og kopieringen er helt gratis.

 

Dette setter denne industrien i en særstilling, da alle andre industrier har store kostnader ved reproduksjon av et produkt. Underholdningsindustrien betaler ingenting for å reprodusere produktene sine digitalt.

 

Til tross for at denne industrien tjener enorme summer på å ikke måtte betale noe for digitale kopier, betaler staten nå over 30 millioner, og snart over 50 millioner i erstatning til den.

 

I dag kan jo en preview-kopi av en film som kanskje ikke har kommet på kino engang være sett av en million mennesker i løpet av en uke bare fordi en person har lyst til å spre den - og det er ikke fordi det er hentet ned en million kopier fra denne ene personen.

 

Og likevel er kinosalene fullstappet. Whoddathunk?!

 

Kino er jo nettopp en flott måte for industrien å tjene penger på, fordi de ikke selger filmen i seg selv, men de selger en tjeneste som krever fysisk utstyr som vanlige folk ikke har. Det er det som er den riktige måten å tjene mer penger på: Tjenester, og verdi ut over selve filmen, som gjør at folk ønsker å betale for å se filmen.

 

Den gale måten er å kriminalisere en hel generasjon unge mennesker, og la de som styrer bli påvirket av korporasjoner til å lage lover som ikke kan håndheves, og som gir underholdningsindustrien urettferdige fordeler (se kommentar om uendelig reproduksjon av produkt, noe som setter denne industrien i en særstilling) og undergraver individets rettigheter.

 

Utrolig nok, så er folk ikke uvillige til å betale for seg, men prisene bør være lave, og det blir enklere å gi noen penger frivillig for å støtte dem, hvis man mener at de gjør noe bra. Må opensource-prosjekter drepe folk for å få pengene deres? Nei, folk donerer villig penger til prosjekter de tror på, og som de har nytte av.

 

Tenk om folk betalte for filmer og musikk fordi de ønsket å støtte industrien og de som jobber med slikt, og ikke fordi de er redde for at Gestapo skal komme på døren for å statuere et eksempel, til skrekk og advarsel?

Lenke til kommentar
Man er klar over at det kan få konsekvenser, men det betyr ikke at man er enig i størrelsen på konsekvensene. Endel deling kan vel goså ses på som en slags "sivil ulydighet light"

Jeg er veldig uenig i konsekvensene et slikt lovbrudd gir selv også. Men jeg vil ikke dermed forvente at å si jeg synes ikke dette burde bli straffet så hardt vil hjelpe om jeg skulle dele ut noe og bli tatt for det.

Lenke til kommentar

Folkene som ble tatt delte mange hundre av de nyeste spillene på markedet, vil da tro at lille meg som deler 300 sanger eller noe er ute av diskusjonen her, men seriøst. Hva skulle de gjort da? Buret meg inn for å dele noen sanger? Dette her synes jeg begynner å ta av. Bure folk inne for dette? Greit at det er tyveri men hadde jeg delt de 300 sangene eller tatt en singel fra 300 butikker, hva hadde politiet slått hardest ned på?

Lenke til kommentar
Men å dra slikt inn i straffeutmålingen (hva andre gjør) er på kanten.

Det kan du godt si men låner du bort bilen din til en kamerat og vet at han sannsynligvis kommer til å fyllekjøre med den til fare for andre trafikanter eller bruke den i et ran så tror jeg faktisk at du vil bli straffet om ikke annet for utvisning av grov uaktsomhet.

Lenke til kommentar
Men å dra slikt inn i straffeutmålingen (hva andre gjør) er på kanten.

Det kan du godt si men låner du bort bilen din til en kamerat og vet at han sannsynligvis kommer til å fyllekjøre med den til fare for andre trafikanter eller bruke den i et ran så tror jeg faktisk at du vil bli straffet om ikke annet for utvisning av grov uaktsomhet.

Det er jeg ikke enig i, såfremt kameraten din ikke sier "jeg skal fyllekjøre, kan jeg låne bilen". Det blir som om du setter bilen din på plenen, med nøklene i, og skriver "alle som vil kan kjøre bilen". Kan hende noen fyllekjører, men det er ikke ditt ansvar, mange folk henter ned uten å dele.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg har poengtert dette i flere andre tråder før, og vil bruke et orddtak for å beskrive hva jeg mener om heksejakten på fildere da musikk og film bransjen tjener mer enn noensinne:

 

mye skal ha mer, f... skal ha fler.

 

Dvs de som har mye og faktisk tjener mer enn noensinne, ser bare tapte penger, i forhold til å se de pengene de faktisk har tjent som de ikke omsatte for før. I steden for å se muligheter som kan gjøre at folk kan få flere tilbud, og sette kanskje månedsbetaling for å være med på dc hubber, bittorrent sider osv osv, og tjene penger på det, så sloss de med nebb og klør mot dette.

 

Akkurat det samme skjedde da VHS filmen kom, kasettene (gamle gode lydkasettene), CD platene kom osv osv osv, og det går et par år så ser de penger å tjene på dette, og DA er det plutselig greit at folk gjør det.

 

så det er egentlig å ødelegge for seg selv på langsikt, for til slutt så vil folk få nok, men de ser det ikke, for de tenker bare penger.

 

De som deler mye blir invitert til private fildelinger som blir hysj hysj (på nettet), men det samme vil fortsatt skje på LAN og via bærbare disker.

 

Men det som er det verste som allerede er påpekt, er straffen de prøver å presse imellom for noe som så og si er allminnelig, enda større straffer enn å drepe og voldta, hvor er prioriteringene henne?

 

- Totti , oppgitt og venter på at det snart blir full krig på it fronten

Lenke til kommentar
Oi, oi, oi... måtte bare skjære på antall GB i min share. Ble litt bekymret... :ermm:

Måtte dere brenne i helvete.!!!

 

Her sitter dere og lovpriser fildeling som pr definisjon er ulovlig! Det finnes faktisk en grunn til at dette er ulovlig, nemlig at det finnes noen eiere med opphavsrett på det som STJELES over nettet.

Når jeg ser på den ynkverdige moralen blant dagens ungdom blir jeg direkte kvalm. Piratkopiering er piratkopiering, uansett om det så bare er en KB.

Lenke til kommentar
Oi, oi, oi... måtte bare skjære på antall GB i min share. Ble litt bekymret...  :ermm:

Måtte dere brenne i helvete.!!!

 

Her sitter dere og lovpriser fildeling som pr definisjon er ulovlig! Det finnes faktisk en grunn til at dette er ulovlig, nemlig at det finnes noen eiere med opphavsrett på det som STJELES over nettet.

Når jeg ser på den ynkverdige moralen blant dagens ungdom blir jeg direkte kvalm. Piratkopiering er piratkopiering, uansett om det så bare er en KB.

Jaja, vi er egoistiske :p Tenker mer på å redde vårt eget skinn enn å dele ut enda mer.

 

Men, ikke kom her og si at du _aldri_ har hatt noe med kopierering på nett å gjøre.

Det her blir for dumt, spesielt store bokstavene der kunne du spart meg for.

Hørt om vanlige høflighetsfraser? Prøv å skrik det ut i en gå gate :p

Lenke til kommentar
Oi, oi, oi... måtte bare skjære på antall GB i min share. Ble litt bekymret...  :ermm:

Måtte dere brenne i helvete.!!!

 

Her sitter dere og lovpriser fildeling som pr definisjon er ulovlig! Det finnes faktisk en grunn til at dette er ulovlig, nemlig at det finnes noen eiere med opphavsrett på det som STJELES over nettet.

Når jeg ser på den ynkverdige moralen blant dagens ungdom blir jeg direkte kvalm. Piratkopiering er piratkopiering, uansett om det så bare er en KB.

Jepp, la oss hause opp småting som fildeling med "måtte dere brenne i helvete" Det finnes eiere med opphavsrett ja, ser ikke akkurat ut som de har dårligere kår enn de hadde før.

 

AtW

Lenke til kommentar
Måtte dere brenne i helvete.!!!

 

Her sitter dere og lovpriser fildeling som pr definisjon er ulovlig! Det finnes faktisk en grunn til at dette er ulovlig, nemlig at det finnes noen eiere med opphavsrett på det som STJELES over nettet.

Når jeg ser på den ynkverdige moralen blant dagens ungdom blir jeg direkte kvalm. Piratkopiering er piratkopiering, uansett om det så bare er en KB.

Er det noe som er ynkverdig og kvalmt her må det vel være innlegg som dette. At du øsnker at noen skal brenne i helvete for å ha kopiert noe sier vel mer om deg som person. Patetisk rett og slett. :thumbdown:

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...