Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige


Anbefalte innlegg

Ingen får høre om dem fordi industrien oversvømmer markedet med søppel som kun selger på grunn av massiv markedsføring som er så dyr at uavhengige har vansker med å bli hørt i all støyen av søppel.

Ikke glem det potensielle problemet som er under oppseiling; folk som gir ut musikk selv på nettet uten snev av kvalitetskontroll og konstruktiv kritikk. Det skal et enormt og oppegående apparat til hos radio- og TV-kanaler for å klare å skille klinten fra hveten.

 

Man kan jo bare se på et banalt konsept som Idol der mange folk som aldri burde vært i nærheten av en mikrofon er hellig overbevist om at; joda, jeg kan synge jeg - flink er jeg og! Gang dette med 100 og legg til alle som tror de kan skrive bra låter og de som tror de kan spille instrumenter bra...

 

Ved å fjerne plateselskaper tror jeg vi går en fremtid i møte der man må høre seg igjennom uendelige mengder med søppel før man finner noe som faktisk har en viss kunstnerisk kvalitet. Greit nok at de større selskapene gir ut mye rart, men de sorterer også bort enormt mange 'artister' som ikke har noe som helst å tilføre på noen som helst måte. I tillegg har man jo rene sjangerselskap som ut i fra sin profil gir en klar antydning om hva man kan vente seg av eventuelt nye artister man ikke har hørt før.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De jeg kjenner som prøver å få gitt ut noe synes fildeling kan være en bra greie, men det strander jo på at ingen henter låter fra et band de ikke har hørt om. De som faktisk har gitt ut album derimot har stort sett særs lite til overs for fildeling av ting de faktisk har investert penger i.

Hvis et band eller en artist er så lite kjent at ingen gidder å laste ned deres musikkfiler, får garantert heller ikke solgt noen plater... For denne kategorien band/artist ser jeg ingen problemer med fildeling.... :hmm:

Lenke til kommentar

Det er jo greia; de som ikke har noe å tape og ikke har satset all verden hadde jo sett det som en fordel hvis folk hentet musikken deres så de ble mer kjent.

 

De som faktisk har gitt ut noe med håp om å selge det derimot ser selvfølgelig helst at folk faktisk betaler for musikken.

 

De fleste musikkinteresserte oppfatter jo gruppe 2 - altså de som har gitt ut et mer eller mindre komplett produkt istedet for bare å ha noen gratis mp3'er på hjemmesiden sin - som mer interessant fordi det viser at de har tro på det de driver med siden de på en fysisk synlig måte ofrer tid/penger på å presentere det for publikum.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg tviler egentlig på at det er platesalget som gir hovedintektene til artistene. Kanskje de små ukjente, men ikke de store. For store velkjente artister går pengene fra CD-salg rett i kassa til plateselskapet som artisten har en fet kontrakt med, mens hovedintektene kommer fra arrangementer(konserter o.l.) og det å selge navnet sitt. Så hele denne greia med at artistene går konken fordi vi deler mp3 synes jeg er helt lost. Når det gjelder programvare og annet kopibeskyttet materiale er det nok en del annerledes.

 

Tror dere virkelig Robbie Williams har tjent seg rik på CD-salg eller? :!:

Kontrakten han har med plateselskapet er verdt 700millioner, og det er navnet som selger. Jo flere som har navnet på tunga, jo flere vil høre på ham. Og med fildeling og mp3 vil jo dette bli lettere for han.

Lett for han, lett for oss! God deal :thumbup:

Lenke til kommentar
Ikke glem det potensielle problemet som er under oppseiling; folk som gir ut musikk selv på nettet uten snev av kvalitetskontroll og konstruktiv kritikk. Det skal et enormt og oppegående apparat til hos radio- og TV-kanaler for å klare å skille klinten fra hveten.

Det tror jeg neppe. Det kan finnes mange løsninger på dette. Hvordan finner man ut hvilke open-source-programmer som er bra? Dessuten oversvømmes vel radiostasjoner allerede av folk som ønsker å få ut musikken sin til folket.

 

Man kan jo bare se på et banalt konsept som Idol der mange folk som aldri burde vært i nærheten av en mikrofon er hellig overbevist om at; joda, jeg kan synge jeg - flink er jeg og! Gang dette med 100 og legg til alle som tror de kan skrive bra låter og de som tror de kan spille instrumenter bra...

Og de aller fleste av disse vil ikke ha tid eller ork til å prøve å skaffe seg et navn i markedet. Altså blir de silt ut autmoatisk.

 

Ved å fjerne plateselskaper tror jeg vi går en fremtid i møte der man må høre seg igjennom uendelige mengder med søppel før man finner noe som faktisk har en viss kunstnerisk kvalitet.

At musikkindustrien som vi kjenner den i dag går under betyr ikke at ikke en ny og bedre industri kan formes. Husker du gamle mp3.com? Der hadde de alt mulig rart - "artist spotlight", osv. Det var utrolig mye søppel der, men kvalitetsmusikken spres raskt.

 

Det du ser som en ulempe, at alle og enhver kan prøve seg, er ikke egentlig en ulempe, og de som virkelig har talent og virkelig står på for å klare det, har langt større sjanser i et mer demokratisk marked.

Lenke til kommentar

Det finnes jo egne "communities" med websider hvro man kan stemme på opplastet musikk. Ofte vil man finne musikk av meget bra kvalitet mot toppen av disse listene. Det er ingen automatikk i det men er det søppel så havner det hvertfall ikke på toppen.

Dog vil nok slike egenlanseringer kreve mer av musikerne og ikke bare være basert på evnen til å overbevise et plateselskap om at de skal kjøre en hard markedsføringskampanje.

Lenke til kommentar
Det er jo en ganske stor overforenkling av problemet. Man kan jo like gjerne spørre seg. Hva tror du artistene foretrekker, 5% av inntektene, og støtte firmaer som "går til angrep" på fansen. Eller 95% av inntektene.

Når 5% av inntektene med plateselskapet i ryggen blir et betydelig større beløp enn 95% av inntektene uten plateselskapet i ryggen er det nok ikke noen tvil om hva artistene velger.

Det er jo ren spekulasjon fra din side. Hvorfor tror du det blir snakk om betydige beløp? Hvis plateselskapene forsvinner, så må altså markedet reduseres til 1/20-del før gjennomsnittsmusikanten tjener mindre. Hva får deg til å tro at det kommer til å skje?

 

AtW

Lenke til kommentar

Shimano:

 

Du skrev: "Word of mouth er ofte ikke nok; alle land har en håndfull band som synger på engelsk og gjør det godt i det aktuelle landet og som er såpass bra at de burde ha potensiale internasjonalt."

 

For å slå igjenom internasjonalt kreves en egen satsning, og da bör man först ha slått igjennom på det hjemlige marked.

 

Denne situasjonen med at bra norske artister som synger på engelsk har problemer med å hevde seg internasjonalt, ja den har funnets lenge för fildeling kom til verden, slik at diskusjonen blir drevet ut på et feil spor nå, for det er vel effekter av fildeling vi skal diskutere? Finnes mange eksempler på bra norske artister som synger på engelsk som ikke slår igjennom internasjonalt, og det er i hvert fall ikke pga fildeling.

 

I hjemlandet er som regel "word of mouth" nok, så fungerer det i Sverige i alle fall så, har man en bra plate så kommer den ut på markedet og folk får höre om den. Mulighetene til live-opptreden er stor, og reklamering står den respektive klubbeier for, så det er definitivt ikke noe problem for bra artister å bli oppdaget. Finnes kanskje mange artister som ikke gjör suksess, men det er mer pga at musikken deres ikke appelerer til et like bredt segment på markedet som det annen musikk gjör.

 

Finnes fler store artister i Sverige som stötter fildeling.

 

Du skrev: "Relevansen til fildeling er selvfølgelig at plateselskaper ikke liker at ting de har satset på deles ut gratis."

 

Det er for det förste ikke påvist at fildeling minsker salget deres, dette er rene antagelser. Musikken som deles ut er i mp3 format og ikke i närheten av kvaliteten på den orginale platen. De burde kanskje også tenke over sine prissettningsmetoder.

 

Du skrev: "Og hvis artisten tror at musikken når et bredere publikum ved å gi ut musikken sin via et større selskap med de fordeler og ulemper det gir så bør det også være hans eget valg."

 

Men det vil han også få sjansen til å gjöre dersom han/hun er bra nok. Det er slik det fungerer i alle markedssegment. Man må selv jobbe hardt for å bli oppdaget og nå toppen, investere i human kapital, fysisk kapital osv, ta risker, man må väre på rett sted til rett tid, ha litt flaks osv, dette gjelder jo for alle typer yrker dersom man vil tjene gode penger, enten du er ökonom, jurist, musiker, murer, snekker osv. Jeg spör igjen, hvorfor skal musikre väre ett unntak for dette?? Ökonomer f.eks. investerer langt langt mer på å skaffe seg en inntektskilde enn det musikre gjör, dessuten er det mange ganger så tidskrevende som det å lage en musikkplate er. Hvorfor skal musikre kunne forvente seg en enklere vei til plateutgivelse, penger og berömmelse enn andre?

 

TEE:

 

Ja, jeg bomma på "Melis", har ikke noe problem med å innrömme det. Der tok jeg feil, visste i utgangspunktet ikke veldig mye om Postgirbygget, vet generellt lite om norsk musikk, men jeg vet derimot veldig masse om hvordan dette fungerer i Sverige, da jeg faktisk har mange venner innen musikkbransjen som jeg i tida ble kjent med på Stockholms Universitet. Regner med at det er omtrent likt i Norge. Jeg vet at det ikke er noe problem for bra artister å gjöre det bra uten platekontrakt i Sverige, og da de förste har fått til en bra debutplate, så er ikke veien lang til en platekontrakt. Så de bra artisten får belönningen sin, dersom de legger ned nok arbeid på det de driver med. De kan ikke forvente å bli bra uten hardt arbeid, og det er det som er problemet til de bra artistene som aldri når helt opp, at de ikke jobber hardt nok med det de driver med. De må ta det som en jobb på lik linje med alt annet arbeid. Noen har så klart flaks og er på rett tid til rett sted, slik at de når toppen ganske enkelt. Men slik er det også for de fleste andre, for ökonomer f.eks. gjelder det også å väre på rett sted til rett tid, ha flaks osv., får man de "rette" kompisene på skolen så er veien til bra lönninger veldig enkel for mange. Kontaktnettverk er stikkordet, noen har det mens andre har det ikke, uansett i hvilket yrke man enn er i.

 

Presiserer også igjen: "- Det er fullt mulig for et band i dag å ha suksess, helt uten en tradisjonell platekontrakt, sier Sylvia Massy Shivy. Hun er en velrenommert plateprodusent fra California."

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Hvorfor skal musikre kunne forvente seg en enklere vei til plateutgivelse, penger og berömmelse enn andre?

Selvfølgelig skal de ikke det - men som jeg gjentar til det kjedsommelige; det må være opp til opphavsmannen selv om han vil at det han har laget skal flyte fritt og gratis på nett eller ikke. Om folk som laster ned mye sier at 'det hjelper artisten' så skal ikke det overstyre hans ønske om å faktisk ha kontroll på materialet sitt.

 

Og når det gjelder 'Word of mouth' så er dette i relasjon til argumentene om at 'bra musikk blir kjent og selger alikevel'. Men det er ikke slik det fungerer i praksis - det finnes tonnevis av virkelig bra musikk ute i verden som til tross for en mindre fanskare aldri slår igjennom utenfor sin egen andedam.

Lenke til kommentar

Ja det er klart han önsker å bestemme selv. Men slik som dagens situasjon ser ut, så må man tilpasse seg den teknologiske utviklingen og forandringene ute på markedet. Plateselskapene kan ikke styre dette, det er tilnärmet lik umulig. Mp3, iTunes osv er kommet for å bli, og det kommer til å utvikles nye modeller og metoder hele tiden. Markedet er i stadig forandring, slik at platebransjen, frittstående artister osv må tilpasse seg markedet ikke omvendt slik de pröver på nå. For det kommer de aldri til å lykkes med, det er for naivt å tro. Dessuten er jeg så sikker som jeg kan få blitt på at en eller annen form for fildeling alltid vil eksistere. DC, bittorrent osv er ikke fremtiden, nye programmer og muligheter for fildeling vil garantert komme.

 

Dersom artisten önsker frihet, så burde han ihvert fall ikke signere kontrakt med et plateselskap. I mange tilfeller får artisten en alt for liten del av fortjenesten, blir gitt direktiver hit og dit, styres dit plateselskapene vil ha ham osv...

 

Dette med: "At det finnes tonnevis av virkelig bra musikk ute i verden som til tross for en mindre fanskare aldri slår igjennom utenfor sin egen andedam."

 

Det er vel mer et resultat av at musikken deres kun appelerer til et mindre segment enn noe annet. Det skal ikke väre lett å slå imellom, og innkassere millioner. Du svarer meg at musikre selvfölfölgelig ikke skal forvente seg noen enkel vei, for så å skrive dette? Litt diffust spör du meg....

Lenke til kommentar
det finnes tonnevis av virkelig bra musikk ute i verden som til tross for en mindre fanskare aldri slår igjennom utenfor sin egen andedam.

Hadde ikke markedet vært oversvømmet av masseprodusert søppelmusikk hadde de hatt mye større muligheter til å slå gjennom. Bare de jobber hardt nok og musikken er bra.

Lenke til kommentar
Du svarer meg at musikre selvfölfölgelig ikke skal forvente seg noen enkel vei, for så å skrive dette? Litt diffust spör du meg....

Jeg skjønner at du ikke klarte å koble dette:

 

Og når det gjelder 'Word of mouth' så er dette i relasjon til argumentene om at 'bra musikk blir kjent og selger alikevel'. Men det er ikke slik det fungerer i praksis - det finnes tonnevis av virkelig bra musikk ute i verden som til tross for en mindre fanskare aldri slår igjennom utenfor sin egen andedam.

 

med fenomenet fildeling som mange hevder vil gjøre det lettere for gode band som ikke er kjente å nå en større lyttergruppe.

 

Jeg tror ikke det er tilfelle - andre faktorer enn bare musikkens kvalitet og tilgjengelighet er av stor betydning. Som at folk blir klar over musikken i utgangspunktet.

Lenke til kommentar

Har kobblet det der for lenge siden, men det virker som du fortsatt ikke forstår meg.

 

Ja det finnes tonnevis med bra musikk ute i verden, men er det rimlig å forvente at all musikk skal slå igjennom? Slik fungerer bare ikke markedet, dessuten så er de fleste markeder ikke på langt när store nok til å kunne ta imot alle artistene. Den beste musikken snappes som regel opp ja, definitivt, men det å ha bra musikk og kvalitet er ikke nok, det gjelder som sagt å jobbe hardt, ha litt flaks, väre på rett sted til rett tid osv... Dette har jeg nevnt for deg mange ganger, disse faktorene til at en del bra artister aldri når helt til topps, men enda så virker det som at du ikke har fått det med deg.

 

Det å slå igjennom internasjonellt er ekstremt vanskelig pga av kulturforskjeller, hjemlige artister foretrekkes osv... Folk land imellom har så utrolig ulik smak...

Lenke til kommentar

Norges strørste musikk-eksportvare er jo Black Metall.

Er en egen sjanger som heter Norsk svartmetall.

Og band som enslaved, immortal, darkthrone, satyricon, emperor og selvfølgelig dimmu borgir gjør det stort i andre land, særlig Tyskland , UK og USA.

Og de fleste av de overnevnte bandene støtter fildeling. :yes:

Lenke til kommentar

joho83:

 

Hehe - jeg tror vi snakker skikkelig forbi hverandre men langt på vei mener det samme :)

 

Relevansen i forhold til fildeling er at jeg ikke tror fildeling i særlig grad vil gjøre det noe enklere for artister å nå ut til flere.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Jeg har da ikke slått deg ned!!! Hva er det du prøver å antyde!

At anmeldelse av f.eks. vold mot en selv ikke er "tysting". Det var bare et eksempel. På samme måte er det ikke tysting at jeg rapporterer dine personangrep til moderator. Og det er i allefall ikke snakk om noe "tysternettverk".

 

Et tysternettverk er til for at en person skal kunne beskytte seg mot overtramp fra andre mennesker. Jeg synes parallellen til denne diskusjonen er helt relevant. Jeg synes artister og kunstnere fortjener respekt for det arbeidet de har utført. Å distribuere arbeidet deres gratis til hver og en for nedlastning er å undergrave deres integritet. Jeg forstår at det er kulturelle årsaker til piratkopieringen fortsatt eksisterer, men å insistere på at dette er en rett blir dundrende galt! Vær nå litt mer ydmyke over det dere faktisk gjør.

 

Jeg lagde en liten spøk som du rapporterte inn.

Et dårlig skjult personangrep mot meg og samtidig en slengkommentar om funksjonshemmede. Jeg har tatt imot personangrep fra dere før, men nå gikk du over streken.

 

Jeg beklager at du følte deg truffet av innlegget.

 

Jepp, det er den bittersøt ironi at du som den største motstanderen av tysternettverket ser hvilke frukter det faktisk bærer.

Nå prøver du å omdefinere "anmeldelser" til "tysting", hvilket selvsagt er nok et tåpelig forsøk fra deg på å avspore debatten. Å melde fra om urett mot en selv er ikke "tysting".

 

Og det samme gjelder for artister som føler urett over at livsverkene deres blir distribuert og anvendt uten kompensasjon. Vi kan godt diskutere semantikk, men jeg tror det er opplagt at begge deler omhandler beskyttelse mot den urett som utføres av andre.

 

Tror du ikke artister og kunstnere føler det sammen når deres verk blir plyndret og delt ut som gratis goder for hvermannsen.

Det er ingen som blir plyndret, og det viser seg faktisk at artistene gjerne deler musikken sin ut gratis. En rekke artister har gått ut mot musikkindustrien og dens metoder.

 

Du kan ikke la denne antagelsen om at siden noe artister legger deres arbeider tilgjengelig for allmennheten, så gjelder det for alle artister. Den musikken som gjøres allmenn tilgjengelig gjennom internett er ikke den musikken som spres gjennom piratnettverkene. Der stammer musikken fra de kommersielle distribusjonskanalene.

 

Men helt alvorlig: Du må prøve å få orden på begrepene dine. Å rapportere personangrep og lignende til moderator er ikke "tysting" eller "tysternettverk", og fildeling er ikke "plyndring".

 

Men sannsynligvis troller du bare igjen, og misforstår med vilje. Og du omdefinerer begreper så de passer deg, istedenfor å forholde deg til fakta.

 

Nei, her er det ingen trolling eller misforståelser.

 

Det finnes et godt ordtak: "Du skal ikke så inderlig tåle den urett som blir gjort mot andre"

Lenke til kommentar
Et tysternettverk er til for at en person skal kunne beskytte seg mot overtramp fra andre mennesker.

Nei, tysternettverket du beskriver er av typen "hjelpe de rike til å bli rikere, og tråkke på vanlige folk". Av typen "tyste på naboen hvis han skjulte jøder i Tyskland under andre verdenskrig".

 

Jeg beklager at du følte deg truffet av innlegget.

Det var meningen at jeg skulle føle meg truffet. Spar meg for barnslighetene dine.

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Et tysternettverk er til for at en person skal kunne beskytte seg mot overtramp fra andre mennesker.

Nei, tysternettverket du beskriver er av typen "hjelpe de rike til å bli rikere, og tråkke på vanlige folk". Av typen "tyste på naboen hvis han skjulte jøder i Tyskland under andre verdenskrig".

 

Jeg beklager at du følte deg truffet av innlegget.

Det var meningen at jeg skulle føle meg truffet. Spar meg for barnslighetene dine.

Jeg er helt enig at nazi-Tyskland var et stygt kapittel i menneskehetens historie. Men å trekke paralleller mellom den "urett" som utføres mot piratkopiering og det jødene ble utsatt for er klinkende klart feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...