Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige

Anbefalte innlegg

Hva het da forøvrig denne platen som kom før Melis og solgte best av alle platene deres? Siden jeg tok feil om at de trengte penger til markedsføring må det jo være snakk om en utgivelse før som jeg har gått glipp av.

Selvfølgelig finnes det eksempler på artister som har vokst uten et plateselskap i ryggen. Men utallige? Den må du nok lenger ut på landet med.

Platen het "Vennligst Lukk Døren" og kom i 1995. Tror ikke den ble solgt kommersielt i det hele tatt. Jeg har en kopi på DAT O.O som jeg spiller akkurat nå.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Denne billige produksjonen, hvor mye solgte den? Dersom den var så bra, så burde den vel solgt bedre enn de nyere og mindre bra produksjonene?

Da kommer vi jo tilbake til poenget om at markedet oversvømmes med masseprodusert søppelmusikk, noe som oftest drukner alternative artisters forsøk på å finne et fotfeste i markedet.

Eller kanskje det var sånn at et større plateselskap som hadde mer penger å bruke på markedsføring og slikt ikke bare var dårlig for dem allikevel?

Det at man må gjennom et av de store plateselskapene for å kunne nå ut til publikum er jo selve kjernen av problemet.

Du kan jo spørre artistene hva de foretrekker. Et skikkelig salg og mulighet til å leve av musikken, eller billigere produksjoner uten noe særlig salg fordi ingen får høre om dem.

Ingen får høre om dem fordi industrien oversvømmer markedet med søppel som kun selger på grunn av massiv markedsføring som er så dyr at uavhengige har vansker med å bli hørt i all støyen av søppel.

Lenke til kommentar

Det er iallefall en ting jeg er enig med hkm, det er mange idioter i platebransjen som tror en artist må se lekker ut for å selge plater. Se på Kurt, han er ikke verdens peneste mann, men synger som en Gud og selger plater som bare det. Når det er sagt trenges det et apparat for å kunne lansere en artist på en skikkelig måte worldwide. Kanskje det kan bli lettere å gjøre dette i framtiden men for øyeblikket er det en tung og dyr prosess.

Lenke til kommentar
Det er iallefall en ting jeg er enig med hkm, det er mange idioter i platebransjen som tror en artist må se lekker ut for å selge plater. Se på Kurt, han er ikke verdens peneste mann, men synger som en Gud og selger plater som bare det. Når det er sagt trenges det et apparat for å kunne lansere en artist på en skikkelig måte worldwide. Kanskje det kan bli lettere å gjøre dette i framtiden men for øyeblikket er det en tung og dyr prosess.

Kurt er jo heller unntaket. Han er jo et resultat av det mest kommersielle sirkus som noen gang har eksistert. Jeg tror de færreste artisker ville gå gjennom den ydmykelsen som dette konseptet baserer seg på. At det selger som hakka møkk er jo bare enda en fornærmelse for dem.

Lenke til kommentar
Eller kanskje det var sånn at et større plateselskap som hadde mer penger å bruke på markedsføring og slikt ikke bare var dårlig for dem allikevel? Du kan jo spørre artistene hva de foretrekker. Et skikkelig salg og mulighet til å leve av musikken, eller billigere produksjoner uten noe særlig salg fordi ingen får høre om dem.

Det er jo en ganske stor overforenkling av problemet. Man kan jo like gjerne spørre seg. Hva tror du artistene foretrekker, 5% av inntektene, og støtte firmaer som "går til angrep" på fansen. Eller 95% av inntektene.

AtW

Lenke til kommentar
Det er jo en ganske stor overforenkling av problemet. Man kan jo like gjerne spørre seg. Hva tror du artistene foretrekker, 5% av inntektene, og støtte firmaer som "går til angrep" på fansen. Eller 95% av inntektene.

Når 5% av inntektene med plateselskapet i ryggen blir et betydelig større beløp enn 95% av inntektene uten plateselskapet i ryggen er det nok ikke noen tvil om hva artistene velger.

Lenke til kommentar

Dere hevder det er så enkelt for artister å starte opp. Vel, jeg har funnet et eksempel på det motsatte. Jeg fant et band som ikke klarte det så bra. De fikk bare produsert to sanger før de gikk tom for penger. De har nå satt opp en donasjonstjeneste slik at folk kan være med å støtte dem.

Kanskje de ville blitt gitt en sjanse hvis musikkindustrien ikke var så opptatt med piratkopieringen.

Edit:

Nei, det lukter ikke akkurat Xploding PlastiX av dette.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Dere hevder det er så enkelt for artister å starte opp.

Det er ikke nødvendigvis enkelt å drive eget firma (forme sin egen musikkarriere). Da er det langt enklere å bare jobbe for noen andre (plateselskap).

Vel, jeg har funnet et eksempel på det motsatte. Jeg fant et band som ikke klarte det så bra. De fikk bare produsert to sanger før de gikk tom for penger. De har nå satt opp en donasjonstjeneste slik at folk kan være med å støtte dem.

Kanskje de ville blitt gitt en sjanse hvis musikkindustrien ikke var så opptatt med piratkopieringen.

Kanskje flere hadde fått en sjanse hvis industrien slik vi kjenner den i dag ikke hadde eksistert. Det kommer jo helt an på hvor mange som liker musikken, og ikke minst, hvor mange som får høre den (P2P, anyone?).

Endret av hkm
Lenke til kommentar
Det var forresten interessant å lese lenken du kom med (og hetsen din mot funksjonshemmede ble meldt fra om til moderator), særlig siden det så ut til at det for det meste var representanter for underholdningsindustrien som fikk uttale seg.

Da er du enig med Hishadow i at tyster/sladdermetoden kan i noen tilfeller fungere.

:p

Lenke til kommentar
Jeg tror egentlig hishadow troller. Han skriver det han skriver for å få reaksjoner. Hva formålet skal være vet jeg ikke, men samfunnet han beskriver er et slikt samfunn som demokratisk orienterte mennesker ikke vil identifisere seg med.

I forbindelse med tystermodellen til Hishadow bemerket du dette.

Ble du forresten slått ned på gata, for i så fall er jeg enig med deg, og det er en helt annen sak.

Endret av hertugen
Lenke til kommentar
Det heter ikke "tysting" hvis noen slår deg ned på gata og du anmelder det til politiet...

Jeg har da ikke slått deg ned!!! Hva er det du prøver å antyde! Jeg lagde en liten spøk som du rapporterte inn.

Jepp, det er den bittersøt ironi at du som den største motstanderen av tysternettverket ser hvilke frukter det faktisk bærer. Tror du ikke artister og kunstnere føler det sammen når deres verk blir plyndret og delt ut som gratis goder for hvermannsen.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Det heter ikke "tysting" hvis noen slår deg ned på gata og du anmelder det til politiet...

Jeg har da ikke slått deg ned!!! Hva er det du prøver å antyde! Jeg lagde en liten spøk som du rapporterte inn.

Jepp, det er den bittersøt ironi at du som den største motstanderen av tysternettverket ser hvilke frukter det faktisk bærer. Tror du ikke artister og kunstnere føler det sammen når deres verk blir plyndret og delt ut som gratis goder for hvermannsen.

Hvilken spøk var det da?

Fikk du advarsel?

Lenke til kommentar

Du burde virkelig prøve å finne ting å sammenligne med som har hvertfall et snev av fornuft i seg. Fildeling sammenlignes med mord, og forumposter du ikke liker sammenlignes med å blind vold. Hva med å få et bittelite perspektiv på ting?

Lenke til kommentar

Vel, det såkalte tysternettverket til hishadow er bare en ide i hodet til nettopp denne personen, for slikt vil ikke gå an i norge hverken i dag eller overskuelig fremtid. At noen nevner ms sine forsøk på dette har lite med lovverk å gjøre, og er da helt irrellevant.

Hvis jeg veit at hele nabolaget kopierer musikk vil det neppe skje no dersom jeg sier fra til ms, eller politi for den saks skyld, for jeg er slettes ikke en part i noen evt sak, og har dermed ingenting med dem å gjøre på dette punkt. Jeg kan med andre ord ikke anmelde noe slikt. Å "tyste" på andre er vel uansett neppe mer moralsk enn å faktisk kopiere.

Jeg skal være enig i at kopiering sikkert er et problem for de det gjelder, men folk må ikke se seg blind her heller, på tallene som blir presentert både her og der. Og det er vel bare tall politikere ser... ?

Så der for den ideen, rart ikke flere har kastet seg på denne vanvittige tråden...

Edit: skrivefeil deluxe

Endret av dobbelmann
Lenke til kommentar

Jeg har da ikke slått deg ned!!! Hva er det du prøver å antyde!

At anmeldelse av f.eks. vold mot en selv ikke er "tysting". Det var bare et eksempel. På samme måte er det ikke tysting at jeg rapporterer dine personangrep til moderator. Og det er i allefall ikke snakk om noe "tysternettverk".

Jeg lagde en liten spøk som du rapporterte inn.

Et dårlig skjult personangrep mot meg og samtidig en slengkommentar om funksjonshemmede. Jeg har tatt imot personangrep fra dere før, men nå gikk du over streken.

Jepp, det er den bittersøt ironi at du som den største motstanderen av tysternettverket ser hvilke frukter det faktisk bærer.

Nå prøver du å omdefinere "anmeldelser" til "tysting", hvilket selvsagt er nok et tåpelig forsøk fra deg på å avspore debatten. Å melde fra om urett mot en selv er ikke "tysting".

Tror du ikke artister og kunstnere føler det sammen når deres verk blir plyndret og delt ut som gratis goder for hvermannsen.

Det er ingen som blir plyndret, og det viser seg faktisk at artistene gjerne deler musikken sin ut gratis. En rekke artister har gått ut mot musikkindustrien og dens metoder.

Men helt alvorlig: Du må prøve å få orden på begrepene dine. Å rapportere personangrep og lignende til moderator er ikke "tysting" eller "tysternettverk", og fildeling er ikke "plyndring".

Men sannsynligvis troller du bare igjen, og misforstår med vilje. Og du omdefinerer begreper så de passer deg, istedenfor å forholde deg til fakta.

Lenke til kommentar
Du tenker litt feil. For det förste, bra artister, får bedre kontrakter og bedre salg, pga de rett og slett er bedre musikre enn de mindre artistene. Dette sier seg jo selv. Kanskje bedre musikre er et diffust ord her, men de når i alle fall et större segment med musikken sin, ergo fler liker den type musikk de distribuerer. Slik du indirekte beskriver det, antyder du at alle artister bör tjene godt, uansett om de er bra eller dårlige. Det forstår du selv at blir feil, musikkmarkedet fungerer som alle andre markeder, er man dårlig på det man driver med må man forvente at lönnen er deretter. Noe annet vil väre urealistisk.

Var det denne du mente?

Er helt enig med deg; er det ikke bra nok så skal man selvfølgelig ikke forvente å kunne tjene penger på det eller å få igjen investeringen sin.

Utfordringen hvis man er helt uavhengig av de tradisjonelle markedsmekanismene er å nå igjennom slik at folk faktisk hører musikken din. Word of mouth er ofte ikke nok; alle land har en håndfull band som synger på engelsk og gjør det godt i det aktuelle landet og som er såpass bra at de burde ha potensiale internasjonalt. Alikevel er det særs få av disse som når opp til tross for både fildeling, word of mouth blant musikkjennere og fildeling.

Denne jobben blir enda vanskeligere når de tradisjonelle markedsmekanismene forsvinner; når et plateselskap satser penger på et band (selvfølgelig i håp om å få bra avkastning på investeringen) så er allerede en grovsortering av røkla foretatt - en viss kvalitet i forhold til markedet ligger til grunn for at plateselskapet vil satse, og gjør det i utgangspunktet mer interessant å ta en lytt på enn et totalt ukjent band som driver på hobbybasis.

MEN det bør være opp til artisten selv om han/hun vil at musikken skal flyte fritt på nettet eller ikke. Og hvis artisten tror at musikken når et bredere publikum ved å gi ut musikken sin via et større selskap med de fordeler og ulemper det gir så bør det også være hans eget valg. Relevansen til fildeling er selvfølgelig at plateselskaper ikke liker at ting de har satset på deles ut gratis.

De jeg kjenner som prøver å få gitt ut noe synes fildeling kan være en bra greie, men det strander jo på at ingen henter låter fra et band de ikke har hørt om. De som faktisk har gitt ut album derimot har stort sett særs lite til overs for fildeling av ting de faktisk har investert penger i.

Endret av Shimano
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...