Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Razzia hos fildelere i Sverige


Anbefalte innlegg

Först så skriver du: "risikere å miste hus og hjem som er pantsatt for å dekke innspilling", så skriver du: "håndfull tusenlapper pr. låt på et album". Altså vet du i det hele tatt noen ting om artistenes innspillingskostnader??

Ja, jeg kjenner faktisk folk som spiller i band og har solgt litt skiver - ikke i hundretusenvis av eks. men mer enn noen få tusen. Jeg vanker i et miljø som gjør at jeg sannsynligvis møter flere musikere i løpet av en måned enn de fleste gjør på mange år.

 

Det er ikke billig å lage et gjennomført album her i landet, å komme under et sekssifret beløp er nærmest utopi hvis man da f.eks. ikke eier studio selv eller kan låne dyr studiotid gratis fra gode venner på ukurante tidspunkter (f.eks. midt på natta).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Först så skriver du: "risikere å miste hus og hjem som er pantsatt for å dekke innspilling", så skriver du: "håndfull tusenlapper pr. låt på et album". Altså vet du i det hele tatt noen ting om artistenes innspillingskostnader??

Ja, jeg kjenner faktisk folk som spiller i band og har solgt litt skiver - ikke i hundretusenvis av eks. men mer enn noen få tusen. Jeg vanker i et miljø som gjør at jeg sannsynligvis møter flere musikere i løpet av en måned enn de fleste gjør på mange år.

 

Det er ikke billig å lage et gjennomført album her i landet, å komme under et sekssifret beløp er nærmest utopi hvis man da f.eks. ikke eier studio selv eller kan låne dyr studiotid gratis fra gode venner på ukurante tidspunkter (f.eks. midt på natta).

Og hva så? Alle selvstendig næringsdrivene tar en risk. Hadde det ikke vært for plateselskapene hadde kasnkje ett par tusen plater faktisk hvert nok til å dekke inn kostnadene de har også (5 kr per sang a 10 sanger på en plate a 2000 plater er 100 000kr) Men nå forsvinner jo alle pengene ned i ett stort sluk.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis han ikke klarer å dekke innspillingskostnadene, så er kanskje ikke musikken så salgbar likevel.

Nettopp - med et plateselskap i ryggen så ville disse frontet innspillingskostnadene mot tilbakebetaling hvis platen selger bra.

 

Uten finansiering i ryggen må man ta disse kostnadene selv, og dermed er risikoen enorm siden 9 av 10 plateutgivelser aldri selger noe i nærheten av å tjene inn produksjonskostnadene.

Det koster ikke så mye å spille inn en grei plate. Problemet er at masse penger skusles bort på alt annet enn artistene (mellomledd, plateselskapene, reklame, latterlige kriger mot nedlastning osv). Det er ikke mange prosentene av det kundene betaler som går tilbake til artisten. Og av disse pengene trekker plateselskapet masse fordi de tar seg meget godt betalt for diverse tjenester.

 

Jeg er gasnke sikker på at deling bare er en fordel for små artister, og at de fleste "småfiskene" synes nettet er en fortreffelig kanal for å distribuere musikk.

 

AtW

Enig. Det er mulig å lage en brukbar produksjon uten for mye penger. Husker produksjonen til Postgirobygget før de fikk en skikkelig avtale med et plateselskap. Mange av de låtene låter faktisk bedre enn den kommersielle utgivelsen. Til studioutgivelsen er det brukt profesjonelle folk/musikere, men det låter nesten for glatt. Den billige "privat"-produksjonen har et røffere lydbilde som jeg foretrekker.

Lenke til kommentar

De er ute etter de "store fiskene". De som sharer 100-200 gb osv her i Sverige har kun mottatt advarselsbrev.

 

Shimano: Skal man spille inn en skive, kan det gjøres for langt mindre enn et seksiffret beløp. Fler av mine kompiser jobber som musikk-agenter og driver klubber der de leier inn live-band osv her i Stockholm. Jeg har veldig bra peil på hvordan dette fungerer, er godt innsatt i musikk-miljøet i denne byen. Venninnen til samboren min har bla spilt inn ei plate, inklusive alle kostnader de hadde på plata så kostet det bandet 35 000 kr, men dette tjente de fort inn på live-konserter og platesalg. Ho er langt i fra kjent for å si det sånn.

 

Dessuten så har du ikke svart på innlegget mitt enda, forlanger et svar.

 

Edit: leif

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Et nytt prosjekt jeg har tenkt på er å generere 500 GB med 700 MB store filer som jeg gir navn etter nye og populære filmer. Dette deler jeg så på så mange fildelingsnettverk som mulig. Disse filene har selvsagt bare tilfeldige data, og er ikke egentlig filmene de utgir seg for å være.

 

Det skulle bli interessant å se om jeg kunne oppnå å få en advarsel, eller kanskje politiet på døren. Får jeg et brev fra ISPen min, sender jeg svar tilbake at de kan klappe igjen og la meg være i fred. Kanskje kan jeg provosere frem en reaksjon.

Kjør i gang. Når politiet kommer stormende inn på gutterommet ditt vil de sannsynligvis finne mer enn 500 GB med rand() data på pc'en din.

Selvsagt vil de ikke det. Målet er jo å kaste bort tiden deres, så hvorfor skulle jeg gi dem noe å ta meg på?

 

Det var forresten interessant å lese lenken du kom med (og hetsen din mot funksjonshemmede ble meldt fra om til moderator), særlig siden det så ut til at det for det meste var representanter for underholdningsindustrien som fikk uttale seg.

 

Hvor mange som har lyst til å satse f.eks. 100.000 på en lavbudsjettsproduksjon for så å håpe å tjene inn disse pengene - uten noen som helst promo eller kjennskap ute blant folk fra før er jo også et åpent spørsmål. Men som nevnt; etablerte artister som allerede har en fanbase vil garantert prøve slike løsninger i tiden fremover.

Situasjonen om ikke musikkindustrien oversvømmet markedet med masseprodusert søppel:

 

a) Det hadde vært et større marked for andre artister.

 

b) Artistene hadde fått mer penger enn i dag, fordi det i dag er musikkselskapene som tar mesteparten av inntektene.

 

c) Man trenger ikke å lage en rådyr produksjon for å opprette en fan-base. Man kan begynne i det små og bygge seg opp. Som nevnt i punkt a ville det vært mye enklere i en verden uten dagens musikkindustri.

 

Altså: Artistene som faktisk er dyktige og jobber hardt ville kunne leve av musikken sin, og få mesteparten av pengene selv.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil de ikke det. Målet er jo å kaste bort tiden deres, så hvorfor skulle jeg gi dem noe å ta meg på?

 

Det var forresten interessant å lese lenken du kom med (og hetsen din mot funksjonshemmede ble meldt fra om til moderator), særlig siden det så ut til at det for det meste var representanter for underholdningsindustrien som fikk uttale seg.

Nei, dessverre kunne ikke piratbrukerne stille med en representant. Men du har jo presentert ditt syn godt her på tråden, så hvorfor ikke viderebringe dine argumenter om kjøp og salg av immaterielle varer. Du har jo en sterk overbevisning om dine meninger og jeg ville tror at departementet ville sette pris litt folkelig engasjement i saken også.

Endret av hishadow
Lenke til kommentar
Enig. Det er mulig å lage en brukbar produksjon uten for mye penger. Husker produksjonen til Postgirobygget før de fikk en skikkelig avtale med et plateselskap. Mange av de låtene låter faktisk bedre enn den kommersielle utgivelsen. Til studioutgivelsen er det brukt profesjonelle folk/musikere, men det låter nesten for glatt. Den billige "privat"-produksjonen har et røffere lydbilde som jeg foretrekker.

Denne billige produksjonen, hvor mye solgte den? Dersom den var så bra, så burde den vel solgt bedre enn de nyere og mindre bra produksjonene?

 

Eller kanskje det var sånn at et større plateselskap som hadde mer penger å bruke på markedsføring og slikt ikke bare var dårlig for dem allikevel? Du kan jo spørre artistene hva de foretrekker. Et skikkelig salg og mulighet til å leve av musikken, eller billigere produksjoner uten noe særlig salg fordi ingen får høre om dem.

Lenke til kommentar
Men du har jo presentert ditt syn godt her på tråden, så hvorfor ikke viderebringe dine argumenter om kjøp og salg av immaterielle varer.

Det burde vel du overhodet ikke snakke om tror jeg.

Uhm, han fåreslår vel bare at en person som er 100% sikker på at han vet alt som er å vite om platebransjens økonomi, marked og forutsetninger tar argumentene sine til de som faktisk har noe å si.

 

Dersom hkm har så rett som han er overbevist om, burde jo alle høre på disse revolusjonerende ideene.

Lenke til kommentar
Men du har jo presentert ditt syn godt her på tråden, så hvorfor ikke viderebringe dine argumenter om kjøp og salg av immaterielle varer.

Det burde vel du overhodet ikke snakke om tror jeg.

Uhm, han fåreslår vel bare at en person som er 100% sikker på at han vet alt som er å vite om platebransjens økonomi, marked og forutsetninger tar argumentene sine til de som faktisk har noe å si.

Så du forsvarer hishadow og alle de utrolig bra og kompetente innleggene hans?

Lenke til kommentar
Enig. Det er mulig å lage en brukbar produksjon uten for mye penger. Husker produksjonen til Postgirobygget før de fikk en skikkelig avtale med et plateselskap. Mange av de låtene låter faktisk bedre enn den kommersielle utgivelsen. Til studioutgivelsen er det brukt profesjonelle folk/musikere, men det låter nesten for glatt. Den billige "privat"-produksjonen har et røffere lydbilde som jeg foretrekker.

Denne billige produksjonen, hvor mye solgte den? Dersom den var så bra, så burde den vel solgt bedre enn de nyere og mindre bra produksjonene?

 

Eller kanskje det var sånn at et større plateselskap som hadde mer penger å bruke på markedsføring og slikt ikke bare var dårlig for dem allikevel? Du kan jo spørre artistene hva de foretrekker. Et skikkelig salg og mulighet til å leve av musikken, eller billigere produksjoner uten noe særlig salg fordi ingen får høre om dem.

Jeg ser da fortsatt at Sputnik er i aksjon. Han selger jo forsatt plater og du finner vel neppe mer "hjemmesnekra" plater enn hans. Tror for så vidt at andre artister fortsatt har litt å lære av han. Lager du musikk om treffer sjela så tror jeg piratkopiering er det minste problem.

 

En annet tips til dere artister. Gjør som Sputnik og se de nye forretningsmuligheter. Han har jo en webshop der du kan kjøpe alt mulig rart: fra truser til slips og skjorter og hatter.

Lenke til kommentar

Ta de som distribuerer "søppel" slik at vi andre kan få billigere programvare (alt som leveres i 1 og 0)! Selv nekter jeg konsekvent å spille i lan med mennesker som kopierer eks Far Cry. Kjøp spillet eller f**k off.

 

Jeg vet det er en selvmotsigelse, men måtte bare MS og andre senke prisen om det ikke var ulovlig distribuert programvare..

 

Joda, jeg har gyldig lisens på hver eneste programvaresnutt på MAC'n og mine tre pc'er min.

Lenke til kommentar
Enig. Det er mulig å lage en brukbar produksjon uten for mye penger. Husker produksjonen til Postgirobygget før de fikk en skikkelig avtale med et plateselskap. Mange av de låtene låter faktisk bedre enn den kommersielle utgivelsen. Til studioutgivelsen er det brukt profesjonelle folk/musikere, men det låter nesten for glatt. Den billige "privat"-produksjonen har et røffere lydbilde som jeg foretrekker.

Denne billige produksjonen, hvor mye solgte den? Dersom den var så bra, så burde den vel solgt bedre enn de nyere og mindre bra produksjonene?

 

Eller kanskje det var sånn at et større plateselskap som hadde mer penger å bruke på markedsføring og slikt ikke bare var dårlig for dem allikevel? Du kan jo spørre artistene hva de foretrekker. Et skikkelig salg og mulighet til å leve av musikken, eller billigere produksjoner uten noe særlig salg fordi ingen får høre om dem.

Debutplaten til Postgirobygget solgte best av alle platene deres!! Så der tar du skammelig feil TEE. Har man et bra konsept, bra låter osv så vil musikken nå ut til folket uansett. God musikk sprer seg raskt. Finnes utallige eksempler på plater som er laget i små og ukjente platestudior, som har blitt en enorm kassasuksess. Dessuten, dersom man har fått til en bra debutplate så er sannsynligheten meget stor for at man blir snappet opp av de store plateselskapene. Og selvfølgelig vil alle musikre oppnå slike kontrakter, men er det rimlig å forvente at en dårlig musiker skal kunne leve av musikken?

 

Edit: Kan jo f.eks legge til denne komentaren: "- Det er fullt mulig for et band i dag å ha suksess, helt uten en tradisjonell platekontrakt, sier Sylvia Massy Shivy. Hun er en velrenommert plateprodusent fra California."

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Ta de som distribuerer "søppel" slik at vi andre kan få billigere programvare (alt som leveres i 1 og 0)! Selv nekter jeg konsekvent å spille i lan med mennesker som kopierer eks Far Cry. Kjøp spillet eller f**k off.

 

Jeg vet det er en selvmotsigelse, men måtte bare MS og andre senke prisen om det ikke var ulovlig distribuert programvare..

 

Joda, jeg har gyldig lisens på hver eneste programvaresnutt på MAC'n og mine tre pc'er min.

Jeg må inrømme å ikke ha omtrent noe som helst med gyldig lisens på maskina mi, jeg er student og stippendet går til husleie/strøm osv. når alt dette er betalt sitter jeg igjen med ca 0.- Derfor har jeg ingen penger igjen til å kjøpe cd-plater, spill og annen programvare. derfor laster jeg det ned. hadde jeg hatt råd til å kjøpt programvaren hadde jeg gjort det. uten tvil. skal ikke jeg da få laste ned spill eller andre programmer?

 

Selv synes jeg programvare prisene er ganske latterlige høye, men jeg tviler sterkt på at de har kommet til å synket om "vi" hadde sluttet å lastet de ned fra internett.

Lenke til kommentar
Så du forsvarer hishadow og alle de utrolig bra og kompetente innleggene hans?

Har jeg gjort det? Tror nok bare den livlige fanasien din leker igjen.

 

Du siterer bare en oppfordring fra hishadow til hkm om å ta argumentene sine til noen som faktisk har litt å si. Med den selvsikkerheten hkm har rundt sine egne kunnskaper om markedsøkonomi, platebransjens vilkår etc. så er da ikke det noen dum oppfordring.

 

Når ditt svar bare er

Det burde vel du overhodet ikke snakke om tror jeg.

blir det egentlig litt merkelig. Om hishadow ønsker å ta sine argumenter videre gjør han sikkert det. Om noen tar ham seriøst er en helt annen historie.

Lenke til kommentar

Ja, jeg synes han overhodet ikke er den rette til å snakke om slikt. Hishadow kan også prøve å svare ordentlig på de spørsmål han får og slutte å finne opp saker utifra sin egen fantasi.

 

Og på snakk om fantasi som leker, ja da får du prøve å slutte med å gi oss indirekte indikasjoner på at det faktisk er det du gjør.

 

Men, nå må jeg dra, skal til nabo'n å se Milan-Man United :thumbup:

Endret av joho83
Lenke til kommentar
Debutplaten til Postgirobygget solgte best av alle platene deres!! Så der tar du skammelig feil TEE. Har man et bra konsept, bra låter osv så vil musikken nå ut til folket uansett. God musikk sprer seg raskt. Finnes utallige eksempler på plater som er laget i små og ukjente platestudior, som har blitt en enorm kassasuksess. Dessuten, dersom man har fått til en bra debutplate så er sannsynligheten meget stor for at man blir snappet opp av de store plateselskapene. Og selvfølgelig vil alle musikre oppnå slike kontrakter, men er det rimlig å forvente at en dårlig musiker skal kunne leve av musikken?

Regner med at du da snakker om platen som kom før Melis. Poenget her var jo at man ikke skulle trenge mye penger for å slå seg fram som artist, og Norske Gram brukte faktisk en god del lapper på markedsføring av Melis. Penger guttene ikke ville hatt mulighet til å stille med selv.

 

Hva het da forøvrig denne platen som kom før Melis og solgte best av alle platene deres? Siden jeg tok feil om at de trengte penger til markedsføring må det jo være snakk om en utgivelse før som jeg har gått glipp av.

 

Selvfølgelig finnes det eksempler på artister som har vokst uten et plateselskap i ryggen. Men utallige? Den må du nok lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...