howzer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hvis han ikke klarer å dekke innspillingskostnadene, så er kanskje ikke musikken så salgbar likevel. Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Jepp, vi to var faktisk enige her Hehe Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Arf arf...hoyst the Jolly Roger... the pirates strike back http://www.itavisen.no/showArticle.php?articleId=1305654 Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Polarbastard: Det er vel kanskje ikke disse artistene som oftest blir offer for piratkopiering da...? Sannsynligvis ikke siden musikkelskere uansett vil kjøpe musikk. Men konsekvensen av redusert salg for en artist som trenger å selge f.eks. 25.000 eks. for å dekke innspillingskostnadene og ha noe å leve av eller ha råd til å dra igang en turne er jo langt større for artisten enn om Metallica selger en million mindre. Du tenker litt feil. For det förste, bra artister, får bedre kontrakter og bedre salg, pga de rett og slett er bedre musikre enn de mindre artistene. Dette sier seg jo selv. Kanskje bedre musikre er et diffust ord her, men de når i alle fall et större segment med musikken sin, ergo fler liker den type musikk de distribuerer. Slik du indirekte beskriver det, antyder du at alle artister bör tjene godt, uansett om de er bra eller dårlige. Det forstår du selv at blir feil, musikkmarkedet fungerer som alle andre markeder, er man dårlig på det man driver med må man forvente at lönnen er deretter. Noe annet vil väre urealistisk. Dessuten så når de små artistene som oftest ut til de spesiellt intresserte, de riktige musikkelskerne. Her er det status og kult og ha orginale cd-plater, og artistene legger villig ut sangene sine på nettet slik at man kan få testet. Fildeling hjelper disse artistene til ökt platesalgsalg. Dette vet jeg med sikkerhet. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Visste dere at i en rettssak i USA, så fikk underholdningsindustriens advokater kjeft av dommeren fordi de brukte ordet "pirater"? Det var ikke akseptabelt å bruke dette ordet, som faktisk betyr noe helt annet som er langt, langt mer alvorlig enn fildeling. Artig hvordan piratene slår tilbake mot Antipiratbyrån! Lenke til kommentar
howzer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Er det noen som vet om piratbyran.org kom før eller etter antipiratbyran.com? Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Hvis han ikke klarer å dekke innspillingskostnadene, så er kanskje ikke musikken så salgbar likevel. Nettopp - med et plateselskap i ryggen så ville disse frontet innspillingskostnadene mot tilbakebetaling hvis platen selger bra. Uten finansiering i ryggen må man ta disse kostnadene selv, og dermed er risikoen enorm siden 9 av 10 plateutgivelser aldri selger noe i nærheten av å tjene inn produksjonskostnadene. De fleste utgivelser - også på store selskap - er betydelige tapsprosjekter. At mange artister 'selger sjela si' til plateselskaper for nettopp å kunne gi ut en plate når alternativet er å la være, eller i beste fall risikere å miste hus og hjem som er pantsatt for å dekke innspilling er ikke rart. Artister idag blir ikke lurt til å signe kontrakter - de vet meget godt hva de går til og har formodentlig veid for og imot i lang tid før de signer. Ønsket om å faktisk få musikken sin ut til folk veier for de fleste tyngst og per idag er det via plateselskaper - hvis man er heldige nok til å finne noen som vil satse - som gir best uttelling. Hva som skjer i tiden fremover er jo spennende - å distribuere/selge musikken selv er nok noe mange etablerte artister som allerede har penger vil satse på. Nye artister derimot har den utfordringen at det fort drar på seg betydelige kostnader (selvfølgelig avhengig av musikkstil - en mann med kassegitar slipper jo rimelig unna i forhold til et fullt band) før de i det hele tatt har noe å selge, og dette må følgelig finansieres på en eller annen måte før de enten kan gi bort eller selge musikken sin. Endret 8. mars 2005 av Shimano Lenke til kommentar
howzer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Sannheten er at den eneste måten å få ut musikken sin til folket på er å "selge sjela si". Dette er svært uheldig, og underholdningsindustrien har basert seg på å kunne utnytte mennesker i altfor lang tid. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hvis han ikke klarer å dekke innspillingskostnadene, så er kanskje ikke musikken så salgbar likevel. Nettopp - med et plateselskap i ryggen så ville disse frontet innspillingskostnadene mot tilbakebetaling hvis platen selger bra. Uten finansiering i ryggen må man ta disse kostnadene selv, og dermed er risikoen enorm siden 9 av 10 plateutgivelser aldri selger noe i nærheten av å tjene inn produksjonskostnadene. Det koster ikke så mye å spille inn en grei plate. Problemet er at masse penger skusles bort på alt annet enn artistene (mellomledd, plateselskapene, reklame, latterlige kriger mot nedlastning osv). Det er ikke mange prosentene av det kundene betaler som går tilbake til artisten. Og av disse pengene trekker plateselskapet masse fordi de tar seg meget godt betalt for diverse tjenester. Jeg er gasnke sikker på at deling bare er en fordel for små artister, og at de fleste "småfiskene" synes nettet er en fortreffelig kanal for å distribuere musikk. AtW Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Hvis du konsentrerte deg litt mer om sak, og litt mindre om person, så ville du kanskje lest hele avsnittet før du klippet ut en enkelt setning. I dette avsnittet forklarte jeg hvorfor det ikke ville være overraskende om Antipiratbyrån drev med ulovlige ting. Det er nemlig helt vanlig i den bransjen. Men for all del, fortsett med personangrepene dine. Du beviser jo bare at du har tapt diskusjonen for lenge siden. Det blir gjentatt hver gang en eller annen tulling kommer og sier at et tapt salg ikke er et tap. Det er ikke et tap. Hvis jeg bæsjer i en serviett og prøver å selge dette, men ikke klarer det, så betyr ikke det at jeg har tapt noe på det bare fordi ingen gidder å kjøpe det. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Jeg registrerer at hishadow har gjenopptatt trollingen sin, og kommer med meningsløse innlegg uten å forklare hva det er han driver med. For å få en litt mer konstruktiv sving på denne diskusjonen, så lurer jeg på om noen vet hvordan f.eks. Antipiratbyrån i det hele tatt kan holde på som de gjør? Såvidt jeg vet, må man som regel dele mangfoldige gigabyte med data for å komme inn på "pirathubs" med DC++. Betyr det at Antipiratbyrån faktisk deler filmer selv, for å få riktig størrelse på "sharen"? Hvis så er tilfelle, så distribuerer de jo selv opphavsrettsbeskyttet materiale, og må da enten anmelde seg selv, eller så kan de ikke anmelde noen, fordi de som representanter for industrien selv har gjort filmene gratis tilgjengelig for allmennheten. Dersom de har "fake" filmer i sharen, så vil vel folk oppdage dette? Et nytt prosjekt jeg har tenkt på er å generere 500 GB med 700 MB store filer som jeg gir navn etter nye og populære filmer. Dette deler jeg så på så mange fildelingsnettverk som mulig. Disse filene har selvsagt bare tilfeldige data, og er ikke egentlig filmene de utgir seg for å være. Det skulle bli interessant å se om jeg kunne oppnå å få en advarsel, eller kanskje politiet på døren. Får jeg et brev fra ISPen min, sender jeg svar tilbake at de kan klappe igjen og la meg være i fred. Kanskje kan jeg provosere frem en reaksjon. Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Et nytt prosjekt jeg har tenkt på er å generere 500 GB med 700 MB store filer som jeg gir navn etter nye og populære filmer. Dette deler jeg så på så mange fildelingsnettverk som mulig. Disse filene har selvsagt bare tilfeldige data, og er ikke egentlig filmene de utgir seg for å være. Det skulle bli interessant å se om jeg kunne oppnå å få en advarsel, eller kanskje politiet på døren. Får jeg et brev fra ISPen min, sender jeg svar tilbake at de kan klappe igjen og la meg være i fred. Kanskje kan jeg provosere frem en reaksjon. Kjør i gang. Når politiet kommer stormende inn på gutterommet ditt vil de sannsynligvis finne mer enn 500 GB med rand() data på pc'en din. Lenke til kommentar
Pyro Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Er lov å ha det på datan. Bare du ikke deler det. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Det koster ikke så mye å spille inn en grei plate. I beg to differ. En time i studio koster fort en tusenlapp, så en håndfull tusenlapper pr. låt på et album er minimum av hva man må regne med hvis man er supereffektiv og en jævel til å rigge opp så man ikke mister mye tid. Og det er før man leier inn folk som faktisk kan produsere og håndtere knappene i studioet, noe de færreste musikere er kompetente nok til å gjøre med nogenlunde bra resultat selv. Men som nevnt ovenfor så henger jo kostnadene langt på vei sammen med musikkstilen; er man en soveromssynther som ikke bruker vokal på låtene sine så er jo 99% av jobben selvgjort hvis man ikke vil ha input på endringer/forbedringer i lydbildet. Og da er det jo ikke noe problem å legge ut låtene sine gratis siden man ikke har andre kostnader enn sin egen arbeidsinnsats og synther/hardware. Endret 8. mars 2005 av Shimano Lenke til kommentar
tozer Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Vel, jeg ble ihvertfall ikke redd Lenke til kommentar
hishadow Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 (endret) Ser dessverre ut til at moroa snart tar slutt. New rule! Direktivet artikkel 2 gir opphavsmenn og nærstående rettighetshavere (utøvende kunstnere, kringkastingsforetak, fonogram- og filmprodusenter) enerett til eksemplarfremstilling av deres verk og arbeider. Eneretten omfatter hel og delvis, midlertidig og varig, direkte og indirekte eksemplarfremstilling, på enhver måte og i enhver form. New rule! Direktivet regulerer eneretten for opphavsmenn i artikkel 3.1. Bestemmelsen gir en enerett til overføring av verket til allmennheten. Dette omfatter alle tilfelle der verket gjøres tilgjengelig ved trådbundet eller trådløs overføring, men ikke der verket gjøres tilgjengelig direkte for et tilstedeværende publikum. Det vises om dette til fortalen (23), hvor det også fremgår at en ved overføring til allmennheten her mener den formidling hvor medlemmer av allmennheten ikke er til stede der overføringen starter fra. New rule! Direktivet regulerer opphavsmannens enerett til spredning av verkseksemplar i artikkel 4.1. Direktivets spredningsrett innebærer at eksemplar av verket - hva enten det er originaleksemplaret eller kopier - ikke kan spres til allmennheten, ved salg eller på annen måte, uten samtykke fra opphavsmannen. Og så en gledelig nyhet for hkm I § 17 tredje ledd gis det hjemmel for å fastsette forskrifter om opptak av utgitte verk for vederlagsfritt utlån til funksjonshemmede. Endret 8. mars 2005 av hishadow Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det koster ikke så mye å spille inn en grei plate. I beg to differ. En time i studio koster fort en tusenlapp, så en håndfull tusenlapper pr. låt på et album er minimum av hva man må regne med hvis man er supereffektiv og en jævel til å rigge opp så man ikke mister mye tid. Og det er før man leier inn folk som faktisk kan produsere og håndtere knappene i studioet, noe de færreste musikere er kompetente nok til å gjøre med nogenlunde bra resultat selv. Men som nevnt ovenfor så henger jo kostnadene langt på vei sammen med musikkstilen; er man en soveromssynther som ikke bruker vokal på låtene sine så er jo 99% av jobben selvgjort hvis man ikke vil ha input på endringer/forbedringer i lydbildet. Og da er det jo ikke noe problem å legge ut låtene sine gratis siden man ikke har andre kostnader enn sin egen arbeidsinnsats og synther/hardware. En håndfull tusenlapper per låt er da ikke dyrt? Spesielt ikke om man er flere, skal du være selvstendig næringsdrivende, så er det en gasnke billig oppstartskostnad. AtW Lenke til kommentar
joho83 Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 I beg to differ. En time i studio koster fort en tusenlapp, så en håndfull tusenlapper pr. låt på et album er minimum av hva man må regne med hvis man er supereffektiv og en jævel til å rigge opp så man ikke mister mye tid. Og det er før man leier inn folk som faktisk kan produsere og håndtere knappene i studioet, noe de færreste musikere er kompetente nok til å gjøre med nogenlunde bra resultat selv. Först så skriver du: "risikere å miste hus og hjem som er pantsatt for å dekke innspilling", så skriver du: "håndfull tusenlapper pr. låt på et album". Altså vet du i det hele tatt noen ting om artistenes innspillingskostnader?? Du trenger ikke komme med usannsynlige eksempler. Altså, artistenes innspillingskostnader må ses på som en investering for de til å nå de store salgstallene, akkurat på samme måte som vanlige mennesker som investerer for å oppnå en större inntektskilde i fremtiden. Hvorfor skal musikre väre noe unntak?? For at en musiker skal lykkes må han väre kompetent, akseptere å ta risker, väre på rett sted til rett tid, og ha litt flaks. Akkurat på samme måte som det å begi seg inn på aksjemarkedet. Dessuten så er du så off-topic som det bare går an å väre. Hva har dette i det hele tatt med fildeling og piratkopiering å gjöre, da det viser seg at de små artistene faktisk tjener på fildelingen. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 *Snip* Morroa fortsetter... New rule! Quote "Det første vilkår for at et slikt midlertidig eksemplar skal være omfattet av unntaket er at eksemplaret som fremstilles må være forbigående eller tilfeldig. «Forbigående» innebærer krav med hensyn til lagringens potensielle varighet, som - avhengig av hvilken lagring det er snakk om og hvor i prosessen den skjer - i større eller mindre grad skal være tidsbegrenset. Lagringen må således fremstå som flyktig, ubestandig eller forgjengelig. «Tilfeldig» viser til at lagringen skal bære preg av å være vilkårlig, samtidig som den i en viss grad også skal være uberegnelig, uforutsett eller utilsiktet" "Direktivet artikkel 6.4 andre ledd åpner for at en i nasjonal lovgivning også kan ha regler om at anvendelse av tekniske beskyttelsessystemer ikke skal være til hinder for privatbrukskopiering. Departementet foreslo i høringsutkastet ikke noen bestemmelse som utnyttet denne adgangen, men understreket samtidig at om det viser seg at adgangen til privatbrukskopiering i fremtiden blir marginalisert eller helt fraværende, vil departementet se det som naturlig å vurdere å foreslå endringer som vil legge til rette for en viss grad av privatbrukskopiering. Også forslaget til gjennomføring av artikkel 6.4, særlig hva angår spørsmålet om kopiering til privat bruk, ble i høringen viet stor oppmerksomhet. Og man ser på samme måte et skille mellom rettighetshavere og brukere, hvor en del av brukerne etterlyser en avgrensning også til fordel for privatbrukskopiering, mens de fleste av rettighetshaverne er tilfredse med at departementet i første omgang vil se an utviklingen noe." Ovs ovs... Det ser ut til at det kan bli en del smutthull likevel.. Lenke til kommentar
Shimano Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 En håndfull tusenlapper per låt er da ikke dyrt? Spesielt ikke om man er flere, skal du være selvstendig næringsdrivende, så er det en gasnke billig oppstartskostnad. Ja men nå går jo mye av argumentasjonen her på at musikere tydeligvis har veldig lyst til å gi bort musikken sin, eller å selge den billig. Og noen tusen pr. låt er jo kun studioleie. Hvis du ikke innehar betydelig kompetanse selv så må det leies inn teknikere/produsent osv. Og ihvertfall her i landet er arbeidskraft svindyrt. Hvor mange som har lyst til å satse f.eks. 100.000 på en lavbudsjettsproduksjon for så å håpe å tjene inn disse pengene - uten noen som helst promo eller kjennskap ute blant folk fra før er jo også et åpent spørsmål. Men som nevnt; etablerte artister som allerede har en fanbase vil garantert prøve slike løsninger i tiden fremover. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå