Gå til innhold

hva er et bra lydbilde?


Anbefalte innlegg

jeg vet ikke så mye om annlegget til onkel. det eneste jeg vet er at han ruinerte seg helt og ble blakk når han bygget opp alt.

 

romet som "lytteposisjonen" er i er jo bygget og målt opp spesielt for musikk og det annlegget han skulle ha. da sier det seg vell selv at annlegget er godt tilpasset rommet. romet er ikke større en maks 25kvm. så det er ikke noe gigantiske subbere og bassere der utenom 2*18" subbere under gulvet. i selve høytalerne der sitter det 2*10"bass 1*5"mellomtone og diskant. det verste med hele rommet er at det er helt tomt eneste som er inne der er en soffa et lite bord og de to høyttaler kassene. forsterker og sånn er i et annet rom og han kan styre alt i fra fjernkontroll. et trekk skjuler et kjempe hull i veggen der sub lyden kommer opp, etter å ha gått i en spesiell gang under gulvet, står man forran der kjenner man at det blåser i håret lol. eneste feilen med hele rommet er at trekket foran det hullet i veggen er litt for tykt så når han drar på skikelig da slår det litte grann. dette rommet brukte han MYE penger på også holder jeg fint følge med han, med mine dantax og en liten sub (i volum ikke helt 100% i kvalitet men jeg hørte ikke forskjell, onkel hørte en liten forskjell med at mellomtonen laget noen lave skurrelyder skurrelyder av noe slag. han mente at det var fabrikk feil, med at rommet mellomtonen var i var ikke tett nok, så bassen hadde innvirkning. de skurre lydene kommer etter jeg passerer volumet som anlegget til onkel klarer å spille.)

 

EDIT: annlegget er 2-3 år gammelt men han byttet ut alle elementer. og de to aktive filterene til høytalerkassene på slutten av 2004

 

EDIT2: nå vet ikke jeg om lydbilde og den slags er like bra i mitt anleg da men.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
holder jeg fint følge med han, med mine dantax og en liten sub (i volum ikke helt 100% i kvalitet men jeg hørte ikke forskjell, onkel hørte en liten forskjell med at mellomtonen laget noen lave skurrelyder skurrelyder av noe slag. han mente at det var fabrikk feil, med at rommet mellomtonen var i var ikke tett nok, så bassen hadde innvirkning. de skurre lydene kommer etter jeg passerer volumet som anlegget til onkel klarer å spille.)

 

Har du testet dantax høytalera dine i samme rommet som han har anlegge sitt, og kjørt høytalerne på samme forsterker som han?

Endret av Tronich
Lenke til kommentar
holder jeg fint følge med han, med mine dantax og en liten sub (i volum ikke helt 100% i kvalitet men jeg hørte ikke forskjell, onkel hørte en liten forskjell med at mellomtonen laget noen lave skurrelyder skurrelyder av noe slag. han mente at det var fabrikk feil, med at rommet mellomtonen var i var ikke tett nok, så bassen hadde innvirkning. de skurre lydene kommer etter jeg passerer volumet som anlegget til onkel klarer å spille.)

 

Har du testet dantax høytalera dine i samme rommet som han har anlegge sitt, og kjørt høytalerne på samme forsterker som han?

må nok dessverre si at jeg ikke kan flytte høytalerne mine eler sette dem i en anet rom for da blir lyden helt fucka. mellomtonen overdøver bassen og diskanten skjærer i øra. dette skjer bare jeg flytter høyteleren 20CM eller vrir dem noen grader. vet ikke hvorfor men det virker som om akustikken i rommet er helt perfekt sånn som rommet er nå. så rommet er nok 80% av grunnen til at jeg får så bra lyd.

 

har nok ikke prøvd mine dantax oss onkel men prøvde kassene hans på mitt rom/elektronikk og da ble diskanten litt renere også kom bassen mye fyldiger og varmere fram. ved høyt volum så hadde min forstrker litt vansker med å få med seg bassen men elers så funket det helt fint.

Lenke til kommentar
mellomtonen er veldig fin på de, men siden mellomtonen ikke ligger i et eget kammer så sier det seg selv ossen lyden blir når man skrur opp og bassen omtrent trøkker ut mellomtonen innen i fra lol.

Nå er kansje en av de få (?) som har sett innsiden på en eltax milennium 500, og jeg kan fortelle at både mellomtone og diskant ligger i et eget kammer :p

Lenke til kommentar
må nok dessverre si at jeg ikke kan flytte høytalerne mine eler sette dem i en anet rom for da blir lyden helt fucka. mellomtonen overdøver bassen og diskanten skjærer i øra. dette skjer bare jeg flytter høyteleren 20CM eller vrir dem noen grader. vet ikke hvorfor men det virker som om akustikken i rommet er helt perfekt sånn som rommet er nå. så rommet er nok 80% av grunnen til at jeg får så bra lyd.

 

har nok ikke prøvd mine dantax oss onkel men prøvde kassene hans på mitt rom/elektronikk og da ble diskanten litt renere også kom bassen mye fyldiger og varmere fram. ved høyt volum så hadde min forstrker litt vansker med å få med seg bassen men elers så funket det helt fint.

Rommet vil i alle tilfeller påvirke frekvensresponsen. At du opplever dine høyttalere som bra i rommet er fullt mulig. Jeg har lite tro på at du oppnår en veldig flat og jevn frekvensrespons, men du har nok en økning i lydnivå på bestemte frekvenser. Eksempelvis rock blir ofte mer engasjerende med en økning i lav mellomtone/mellombass. Dette kan skyldes egneresonans fra rommet, noe som egentlig er uønsket støy.

 

En morsomt "farget" frekvensrespons er ikke ensbetydende med bra lyd. Romutformingen kan ikke hjelpe anlegget så mye med f.eks instrumentseparasjon og sibilans i diskant.

 

Knut

Lenke til kommentar
mellomtonen er veldig fin på de, men siden mellomtonen ikke ligger i et eget kammer så sier det seg selv ossen lyden blir når man skrur opp og bassen omtrent trøkker ut mellomtonen innen i fra lol.

Nå er kansje en av de få (?) som har sett innsiden på en eltax milennium 500, og jeg kan fortelle at både mellomtone og diskant ligger i et eget kammer :p

ikke på de jeg så innsiden på. hadde en kammerat som hadde de og han skrudde dem opp og kikket litt. han skrur foretsen opp det meste han får han, hehe. han hadde en NAD forsterker kjøpte den ny bare for å se på innsiden av den. han fikk jo tilbake pengene sine da når han ødela den og bare sa at det var fabrikk feil. lol :!: . men kan tryggt si at han er en idiot som gjør sånn med kvalitet som NAD. :(

Lenke til kommentar
jeg vet ikke så mye om annlegget til onkel. det eneste jeg vet er at han ruinerte seg helt og ble blakk når han bygget opp alt.

Hørtes ikke videre dramatisk ut med 15 000 krs høyttalere til et slikt anlegg.

 

Og det skal litt til at jeg tror på at et sett høyttalere til 1 500 kr og 15 000 kr spiller likt. Men du kan gjøre oss/meg en tjeneste! Kan du ikke måle opp frekvensresponsen til høyttalerene (med f.eks. WinMLS 2004), post filen her, så skal jeg/vi tolke den for deg. Du trenger en relativ god mikrofon for dette, til dette formålet kan vi sikkert klare oss med en "ikke på toppen av hylla"-mikrofon (Clas Ohlson er ikke et sted jeg vanligvis anbefaler for audio-ustyr, men du kan prøve der).

Lenke til kommentar
jeg vet ikke så mye om annlegget til onkel. det eneste jeg vet er at han ruinerte seg helt og ble blakk når han bygget opp alt.

Hørtes ikke videre dramatisk ut med 15 000 krs høyttalere til et slikt anlegg.

 

Og det skal litt til at jeg tror på at et sett høyttalere til 1 500 kr og 15 000 kr spiller likt. Men du kan gjøre oss/meg en tjeneste! Kan du ikke måle opp frekvensresponsen til høyttalerene (med f.eks. WinMLS 2004), post filen her, så skal jeg/vi tolke den for deg. Du trenger en relativ god mikrofon for dette, til dette formålet kan vi sikkert klare oss med en "ikke på toppen av hylla"-mikrofon (Clas Ohlson er ikke et sted jeg vanligvis anbefaler for audio-ustyr, men du kan prøve der).

han hadde ikke så mye peng akkuratt da, for han haddde netopp skilt seg og kona stakk av med absolut ALT. untatt et lite hus og en konto som hun ikke viste om. etter han hadde møblert huset så var det igjen 140 000 på kontoen og dette bygget han hele rommet for. jeg er ikke sikker men grunnen til at han brukte alt han eide og hadde på anlegg var vell pga. at han hadde lyst til å ha eid et rått og spesiellt anlegg før han døde(trur han hadde selvmords tanker). men anlegget reddet livet hans. har ALDRI sett en peson slappe så godt av som han når han hører på musikk.

 

EDIT: får ikke lastet ned prgrammet. 2003versjonen klikker etter jeg har innstalert den og 2000 versjonen får jeg ikke lastet ned for da låser dataen seg. weird :hmm:

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
jeg vet ikke så mye om annlegget til onkel. det eneste jeg vet er at han ruinerte seg helt og ble blakk når han bygget opp alt.

Hørtes ikke videre dramatisk ut med 15 000 krs høyttalere til et slikt anlegg.

 

Og det skal litt til at jeg tror på at et sett høyttalere til 1 500 kr og 15 000 kr spiller likt. Men du kan gjøre oss/meg en tjeneste! Kan du ikke måle opp frekvensresponsen til høyttalerene (med f.eks. WinMLS 2004), post filen her, så skal jeg/vi tolke den for deg. Du trenger en relativ god mikrofon for dette, til dette formålet kan vi sikkert klare oss med en "ikke på toppen av hylla"-mikrofon (Clas Ohlson er ikke et sted jeg vanligvis anbefaler for audio-ustyr, men du kan prøve der).

han hadde ikke så mye peng akkuratt da, for han haddde netopp skilt seg og kona stakk av med absolut ALT. untatt et lite hus og en konto som hun ikke viste om. etter han hadde møblert huset så var det igjen 140 000 på kontoen og dette bygget han hele rommet for. jeg er ikke sikker men grunnen til at han brukte alt han eide og hadde på anlegg var vell pga. at han hadde lyst til å ha eid et rått og spesiellt anlegg før han døde(trur han hadde selvmords tanker). men anlegget reddet livet hans. har ALDRI sett en peson slappe så godt av som han når han hører på musikk.

 

EDIT: får ikke lastet ned prgrammet. 2003versjonen klikker etter jeg har innstalert den og 2000 versjonen får jeg ikke lastet ned for da låser dataen seg. weird :hmm:

Direktelink til WinMLS 2004 versjon 1.06. Etter installasjonen må du følge instruksjonene for å få en opplåsningskode....

 

 

Jeg er vanligis ikke en spesielt mistenksom person, men denne historien høres i beste fall en smule rar ut. Mannen har brukt 140 000 kr på et rom (regner med at dette inkluderer anlegget), der 15k er brukt på høyttalere (eller 30k avhengig om prisen er for en eller to høyttaler)? OK, jeg har den meningen at det finnes altfor mange audiofile der ute som blåser hundretusener av kroner uten å tenke på rommet anlegget skal stå i, og at hvis man er seriøs når det gjelder hi-fi bør man i høyeste grad gjøre noe med rommet hvis det er nødvendig.

 

Men la oss si at han har brukt ca. 50 000 totalt på selve anlegget (noe som ikke virker urimelig). Det etterlater 80 000 kr å bruke på akustiske tiltak i et rom! Så hvis rommet ikke var et tilbygg til huset hans (eller leiligheten), så blir det j*vla mye penger å bruke på et rom på 25 kvadratmeter. Forsåvidt mulig å bruke så mye penger på et rom hvis man skal ha sub under gulvet (som du har nevnt), men det er jo alltid et spørsmål om det er verdt det...

Lenke til kommentar
jeg vet ikke så mye om annlegget til onkel. det eneste jeg vet er at han ruinerte seg helt og ble blakk når han bygget opp alt.

Hørtes ikke videre dramatisk ut med 15 000 krs høyttalere til et slikt anlegg.

 

Og det skal litt til at jeg tror på at et sett høyttalere til 1 500 kr og 15 000 kr spiller likt. Men du kan gjøre oss/meg en tjeneste! Kan du ikke måle opp frekvensresponsen til høyttalerene (med f.eks. WinMLS 2004), post filen her, så skal jeg/vi tolke den for deg. Du trenger en relativ god mikrofon for dette, til dette formålet kan vi sikkert klare oss med en "ikke på toppen av hylla"-mikrofon (Clas Ohlson er ikke et sted jeg vanligvis anbefaler for audio-ustyr, men du kan prøve der).

han hadde ikke så mye peng akkuratt da, for han haddde netopp skilt seg og kona stakk av med absolut ALT. untatt et lite hus og en konto som hun ikke viste om. etter han hadde møblert huset så var det igjen 140 000 på kontoen og dette bygget han hele rommet for. jeg er ikke sikker men grunnen til at han brukte alt han eide og hadde på anlegg var vell pga. at han hadde lyst til å ha eid et rått og spesiellt anlegg før han døde(trur han hadde selvmords tanker). men anlegget reddet livet hans. har ALDRI sett en peson slappe så godt av som han når han hører på musikk.

 

EDIT: får ikke lastet ned prgrammet. 2003versjonen klikker etter jeg har innstalert den og 2000 versjonen får jeg ikke lastet ned for da låser dataen seg. weird :hmm:

Direktelink til WinMLS 2004 versjon 1.06. Etter installasjonen må du følge instruksjonene for å få en opplåsningskode....

 

 

Jeg er vanligis ikke en spesielt mistenksom person, men denne historien høres i beste fall en smule rar ut. Mannen har brukt 140 000 kr på et rom (regner med at dette inkluderer anlegget), der 15k er brukt på høyttalere (eller 30k avhengig om prisen er for en eller to høyttaler)? OK, jeg har den meningen at det finnes altfor mange audiofile der ute som blåser hundretusener av kroner uten å tenke på rommet anlegget skal stå i, og at hvis man er seriøs når det gjelder hi-fi bør man i høyeste grad gjøre noe med rommet hvis det er nødvendig.

 

Men la oss si at han har brukt ca. 50 000 totalt på selve anlegget (noe som ikke virker urimelig). Det etterlater 80 000 kr å bruke på akustiske tiltak i et rom! Så hvis rommet ikke var et tilbygg til huset hans (eller leiligheten), så blir det j*vla mye penger å bruke på et rom på 25 kvadratmeter. Forsåvidt mulig å bruke så mye penger på et rom hvis man skal ha sub under gulvet (som du har nevnt), men det er jo alltid et spørsmål om det er verdt det...

50k + 80k = 130k hehe og det var 15k pr. kasse.

 

hele anlegget bruker 3 rom. det ene rommet er dedikert lytte rom. det 2 er der hvor subben og alle de rare gangene er. og det 3 rommet er i det rommet elektronikken er. alle disse rommene var i huset fra før av.

 

men er 140k så veldig mye å bruke når man tenker på alt det han skulle ha. høytalere, aktive filtre, forsterkere... han slapp heldigvis og betale han som designet rommet, for han var en god kammerat og seinere har vi funnet ut at den gode kameraten betalte dette selv fordi han viste at onkel gikk med selvmords tanker.

 

EDIT: får fortsatt ikke til det programmet. nå kommer det opp "starting error"

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
50k + 80k = 130k hehe og det var 15k pr. kasse.

D'OH! Hehe... var litt trøtt i går, ja. :blush: Leste 140, men tenkte 130.

Men da blir det jo bare verre. 90 000 kr på 3 rom? Men OK. Jeg hadde ikke brukt pengene slik som det høres ut...

 

 

får fortsatt ikke til det programmet. nå kommer det opp "starting error"
Da tror jeg nok det er noe feil med PCen din. Har aldri hørt om at dette programmet ikke kan installeres og startes før. Hva er den fullstendige feilmeldingen? Hvilket OS kjører du?
Lenke til kommentar
får fortsatt ikke til det programmet. nå kommer det opp "starting error"
Da tror jeg nok det er noe feil med PCen din. Har aldri hørt om at dette programmet ikke kan installeres og startes før. Hva er den fullstendige feilmeldingen? Hvilket OS kjører du?

jeg kjører XP Home og "starting error" er hele feimeldingen. eneste alternativet er å trykke ok.

Lenke til kommentar
får fortsatt ikke til det programmet. nå kommer det opp "starting error"
Da tror jeg nok det er noe feil med PCen din. Har aldri hørt om at dette programmet ikke kan installeres og startes før. Hva er den fullstendige feilmeldingen? Hvilket OS kjører du?

jeg kjører XP Home og "starting error" er hele feimeldingen. eneste alternativet er å trykke ok.

Da tror jeg du har et problem som gjelder programmer skrevet i C. Det er det eneste jeg kan tenke meg. Installert SP2? Kjørt Windows Update? Prøver du å disable kopibeskyttelsen eller noe sånt?

Lenke til kommentar
får fortsatt ikke til det programmet. nå kommer det opp "starting error"
Da tror jeg nok det er noe feil med PCen din. Har aldri hørt om at dette programmet ikke kan installeres og startes før. Hva er den fullstendige feilmeldingen? Hvilket OS kjører du?

jeg kjører XP Home og "starting error" er hele feimeldingen. eneste alternativet er å trykke ok.

Da tror jeg du har et problem som gjelder programmer skrevet i C. Det er det eneste jeg kan tenke meg. Installert SP2? Kjørt Windows Update? Prøver du å disable kopibeskyttelsen eller noe sånt?

jepp har innstalert SP2 kjørt windows update. men disable kopibeskyttelsen?

 

EDIT: er ikke så farlig lenger bare JEG vet at JEG har bra lyd så er jeg fornøyd. meningen med denne posten var å finne ut HVA et bra lydbilde var og ikke om MITT lydbilde var noe bra.

Endret av oddis89
Lenke til kommentar
EDIT: er ikke så farlig lenger bare JEG vet at JEG har bra lyd så er jeg fornøyd. meningen med denne posten var å finne ut HVA et bra lydbilde var og ikke om MITT lydbilde var noe bra.

Neida, så lenge du er fornøyd skal ingen komme og si noe annet. Helt enig i den. :) (Ordleggingen burde vel kanskje være "... lenge jeg mener jeg har et bra lydbilde...")

 

 

Det er bare det å argumentere med at "noen" mener at høyttalere til 1500 kr låter like bra som høyttalere til 10 ganger den prisen sier egentlig ingen ting. ;)

 

Jeg har selv ikke et utrolig bra anlegg, men det er helt OK til mitt bruk og plassering i stua. Kjører en Denon PMA-1055R og B&W601 med relativt gode kabler. Siden stua mi er "skoeske-formet" (som er langt i fra en idéell utforming) får jeg et basstrykk som ikke ligner noen ting inntil den bakerste veggen. En venn stakk innom etter vi hadde flyttet inn og lurte på hvor jeg hadde plassert sub'en "fordi det var så bra bass". Vel, det er mye bass i den lytteposisjonen, men jeg ville nok ikke klassifisere bassen som direkte bra... ;)

 

 

Edit: Leif...

Endret av moskus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...