Gå til innhold

Hva synes du er Beste Soundtrack?


Den Polse

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har en greie for soundtracks, ikke spør hvorfor. Enkeltsanger og tittelmelodier som også kan finnes på topplister er av null eller ingen interesse (kun to unntak: Transformers: The Movie og Rocky 1-4, forøvrig mye fra samme mann, Vince DiCola), jeg er derimot storfan av orkestermusikken. LOTR og Pirates of The Caribbean scorer høyt, sammen med (ofte nevnte) The Rock og Con Air.

 

Liker også godt Tombstone, og har dem siste dagen av en eller annen merkelig grunn fått hovedtemaet fra Hard to Kill (tidlig Steven Seagal) totalt på hjernen.

 

VM i edit her, kommer på nye hele tiden. Ennio Morricone har svært så mye genialt på tapetet sitt, tenker da først og fremst på Dollar-serien, Hang'em High og western fra den eraen.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar
Finnes utrolig mange bra soundtracks rundt omkring, derfor synes jeg det passet seg med en tråd der vi burde ha en tråd på det, slik at flere kan bli oppmerksomme på de virkelig bra soundtrackene.

 

Filmmusikk kan deles inn i to hovedkategorier: Soundtracks og originale scores. Til daglig brukes begrepet soundtrack for både scores og soundtracks, men score-entusiaster foretrekker å skille mellom disse to gruppene, da de ikke er interessert i pop-musikken. Det er derfor soundtracks også omtales som 'songtracks'.

 

Soundtracks er ofte plater med pop/rock-musikk fra filmen eller annen musikk som er inspirert av filmen. Originale scores derimot, er den originale filmmusikken. Som regel er dette orkestral eller instrumental musikk.

 

Jeg har nærmest null interesse for soundtracks (svært irriterende at filmmusikk-plater fylles opp med pop-rock låter til fordel for den originale filmmusikken, men dette har ofte sine kommersielle grunner), men såkalte scores derimot lytter jeg mye på. Mine favoritt-komponister er bl.a.

 

John Williams

Alan Silvestri

James Horner

Jerry Goldsmith (RIP)

Hans Zimmer

 

Hans Zimmer er kanskje mest kjent blant den yngre garde idag. Han laget bl.a. filmmusikken til GLADIATOR, BLACK HAWK DOWN, THE LAST SAMURAI og THE ROCK. Disse er også blant mine personlige favoritter.

 

Ellers har jeg vært en fan av John Williams helt siden jeg så STAR WARS for første gang for over 20 år siden. Han er fremdeles en av vår tids største filmkomponister. Bortsett fra musikken i de første SW-filmene (ANH og TESB), synes jeg musikken til SCHINDLER'S LIST og MEMOIRS OF A GEISHA er spesielt bra (for å nevne noen).

 

Jerry Goldsmith lever ikke lenger, og det er virkelig synd, siden han har laget mye av den beste filmmusikken de siste tiårene. Noen av hans beste score er etter mitt syn THE MUMMY og THE 13TH WARRIOR.

 

James Horner er vel kanskje mest kjent for TITANIC. Ellers liker jeg bl.a. BRAVEHEART og ALIENS.

Lenke til kommentar
[*]The Good, The Bad And the Ugly

 

Dette er nok en av Morricones beste scores, ihvertfall etter min mening. Er med på å heve en allerede bra film flere hakk.

 

[*]The Bourne Supremacy

 

Synes denne scoren er veldig bra når man er ute og går :) Rytmen, tempoet og drivet passer ganske bra. Dessuten liker jeg den til tider tekno-aktige stilen.

 

[*]Blade Runner

 

Har alltid likt denne filmen og ikke minst musikken av Vangelis. Absolutt en av hans beste. Skulle ønske BLADE RUNNER fantes i SACD eller DVD-A format...

Lenke til kommentar
John Williams er jo en bra film musikk komponist

3766163[/snapback]

 

:wee: Tidenes understatement. Jaws, Indiana Jones, Harry Potter, Star Wars Supermann osv osv osv. Filmene hadde aldri vært det samme uten hans fingeravtrykk på verkene.

 

Umulig å si hvilken ene favoritt jeg har, men som en litt eldre herre som minnes mer enn 90 tallet må jeg vel nevnte;

 

Rocky

St. Elmo's Fire

Top Gun

Transformers: The movie (herlig cheesy pop a la 80-tall)

Star Wars

Jaws

 

 

Men alvorlig talt, er det ingen som har nevnt A Hard Day's Night? Med sanger som "A Hard Day's Night", "Can't Buy Me Love" og "She Loves You". I rest my case :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...