Gå til innhold

Hva betegnes en stille kjøler som? i dB.

Nitrisious-E

Anbefalte innlegg

Lurer litt på dette, jo lavere dB, jo stillere. Men hva betegnes det med i dB at den er stille?

Trenger en ny vifte til CPU'en, tror ihvertfall det er den som bråker? :roll::p

En vifte som er i midten av maskin ihvertfall.

Og da hadde det vært litt kjekt å vite hva som er stille?

Takker for evnt. svar! :)

Edit: Sorry feilpost! Var nettopp i "Vifte/kjøle" forumet jo? :dontgetit::huh:

Endret av Nitrisious-E
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er til en viss grad individuelt siden oppfatelsen av støynivået varierer med hvilke andre støykilder (vifte, HD, GPU kjøler, PSU) du har og støynivå på disse.

Hvor "kresen" du er på støy spiller også en faktor ;)

Men 19db vifte på CPU kjøler skulle ikke gjøre så mye av seg nei.

Du er sikker på at det er CPU kjølerer/viften og ikke GPU kjøler/vifte som er synderen da? En del HK har noen bråkebøtter av noen kjølere på NB også

Lenke til kommentar

Jeg har 19dB på cpu og synes den suser litt. Skal prøve å få den enda lenger ned. 10dB er det mennesket kan oppfatte. 3dB mindre er halvering av støy.

Har du et skjermkort med vifte bråker denne trolig mer enn cpu og vifte som sitter på hovedkort.

Jeg har satt på Zalman heatpipe på skjermkortet og kjøler på hovedkortet så jeg har ingen vifter her. Kjøpte Mist 500W psu så nå er alt ganske stille. Skal se om jeg får cpu ned mot 15dB

Lenke til kommentar
Dette er til en viss grad individuelt siden oppfatelsen av støynivået varierer med hvilke andre støykilder (vifte, HD, GPU kjøler, PSU) du har og støynivå på disse.

Hvor "kresen" du er på støy spiller også en faktor ;)

Men 19db vifte på CPU kjøler skulle ikke gjøre så mye av seg nei.

Du er sikker på at det er CPU kjølerer/viften og ikke GPU kjøler/vifte som er synderen da? En del HK har noen bråkebøtter av noen kjølere på NB også

Er usikker, er iallefall en vifte som er i midten av maskin. Skal ta bilde inni der senere jeg, så dere kan se og evnt. finne ut av hva det er.

Ganske viktig at jeg får bestillt riktig for å si det sånn. :yes:

Pr. idag høres maskin ut som ett jetfly som er iferd med å ta av, skjønner ikke hvorfor jeg har gjort noe med det tidligere. Og når jeg ser på everest så går vifta riktig nok på 4400rpm og da er dette CPU.

Takker for svarene folkens!! :thumbup:

Lenke til kommentar
Du kan jo legge ut hvilket hovedkort, skjemkort, cpu du har.

Kan hjelpe litt for andre i vurderingen av hvor støykilden ligger ;)

Står i profilen. ;):)

HK: MSI MS-7027 VIA-KT600

CPU: AMD Athlon XP 3000+

SK: Sapphire Radeon 9600 XT 256mb

Så dere kan gå utifra dette? Om dette er mer behjelpelig så kan jeg også si at det er den aller første Coop pc'en.

Lenke til kommentar

Da er det vel fullt mulig at det er denne til skjermkortet. Men når jeg ser etter på komplett og pcutstyr så er det jo kun en vifte som passer til Radeon 9600 Pro/XT og de fleste har sagt at denne passer veldig dårlig på? Hmm..

Må bli kvitt den støyen iallefall, skal vedde på at dere ville fått ett hjertattack av det bråket her. :roll:

Link til bilde kommer imorgen om jeg får tid.

Takker igjen for svar! :)

Lenke til kommentar

Om jeg ikke ar helt feil så har den coop pc`en fanduct? Da har du i hvertfall godt potensiale til å få ei rolig vifte, men som samtidig kjøler godt.

Om du bare skal skifte vifta, og ikke kjøleribbene, så anbefaler jeg deg å se litt på papst vifter. veldig slitesterke vifter, som flytter mye luft i forholdt til støynivå.

NB! Harddisk kan også være litt av en støykilde. Skru av sidedøren på kabinettet, og lytt!

Lykke til med "prosjektet" ditt :thumbup:

Lenke til kommentar

Jeg har tittet i pc'n til Nitrisious-E og etter det jeg har sett så er det cpu vifta som bråker..Men man skal ikke se bort i fra at det er gpu vifta som bråker også..Men som sagt så kjente jeg godt at den cpu vifta hans blåste ganske bra.. Så jeg regner med at en ny cpu vifte hadde gjort susen..

:thumbup:

Lenke til kommentar
Da er det vel fullt mulig at det er denne til skjermkortet. Men når jeg ser etter på komplett og pcutstyr så er det jo kun en vifte som passer til Radeon 9600 Pro/XT og de fleste har sagt at denne passer veldig dårlig på? Hmm..

Må bli kvitt den støyen iallefall, skal vedde på at dere ville fått ett hjertattack av det bråket her. :roll:

Link til bilde kommer imorgen om jeg får tid.

Takker igjen for svar! :)

Har samme skjermkort som deg, mitt er 128mb. Den viften som står på bråker noe sinnsykt.

Prøv å stoppe viften med fingeren når maskinen er på, da hører du forskjell med mindre du har andre vifter som bråker mer. En ting er sikkert, hvis du kjøper noen vifter på 20db så vil du irritere deg over skjerkortviften. Jeg løste problemet ved å koble den til viftestyring. Selv på 7volt har ikke tempen økt med mer en 1-2 grader!

PS: Jeg har også koblet chipsetviften på viftestyring da denne bråkte som et uhyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...