Gå til innhold

Noen som har erfaring med disse kortene PowerColer


Boralis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det går utrolig mye på magefølelse. Jeg har hatt endel ati kort i det siste men opplevde nvidia kortet mitt som et mye mer behagelig kort på de fleste områder og ikke minst med tanke på drivere. Uansett syns jeg du har et luksusproblem som kan velge og vrake mellom disse kongekortene ;)

 

Jeg hadde ikke akkurat blitt lei meg for noen av dem :p

Lenke til kommentar
du får enkelt å greit flere fps med x850xt enn 6800u(det er positivt ;)) så skal du spille ville jeg valgt dette kortet.

men det er meg

Tja.. jeg vil påstå du får like mange og ofte flere fps med 6800u og spesielt med 6800u i SLI. Ati kortene skinner skarpest med AA og AF og spesielt i høyere oppløsninger men i pure speed er vel 6800u vel så bra om ikke bedre.

Lenke til kommentar

Selv spiller jeg ikke så mye,det tar min sønn(8år) seg av , men holder mye på med annen grafikk og vil ha et sikkelig kort, så når jeg fikk dette tilbudet så må det benyttes og jeg tror det blir X850XT.

 

PS: Ja det er et luksusproblem,men er det ikke som regel dem som er værst :grin:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Selv spiller jeg ikke så mye,det tar min sønn(8år) seg av , men holder mye på med annen grafikk og vil ha et sikkelig kort, så når jeg fikk dette tilbudet så må det benyttes og jeg tror det blir X850XT.

 

PS: Ja det er et luksusproblem,men er det ikke som regel dem som er værst  :grin:

Ja det er et meget godt valg. Ingen tvil om at x850xt pe er et sinnsykt godt kort :)

 

:Edit og x850xt ;)

Endret av Carnifex
Lenke til kommentar
Selv spiller jeg ikke så mye,det tar min sønn(8år) seg av , men holder mye på med annen grafikk og vil ha et sikkelig kort, så når jeg fikk dette tilbudet så må det benyttes og jeg tror det blir X850XT.

 

PS: Ja det er et luksusproblem,men er det ikke som regel dem som er værst :grin:

Siden du får X850XT kortet så billig som 3600kroner så synes jeg du skal velge dette da det er det raskeste "single" kortet. SLI med to 6800GT kort hadde nok blitt noe raskere da. ;)

Lenke til kommentar

Radeon er kjent for å være litt bedre på 3D-redigering er det ikke? Og noe jeg nevnte i det aller første svaret i tråden her, som forsvant foran øyene på meg, det er de ekstra funksjonene til nVidia. X850XT er det raskeste, uten tvil. Men 6800-serien støtter finesser som HDR og 3.0 Shaders. Så det kommer egentlig an på om du vil ha FPS/ytelse (minnebåndbredden til ATI) eller skjønnhet (finessene til nVidia).

 

Hittil er det bare FarCry med sin 1.31 patch som støtter HDR samt Splinter Cell 3 demoen, men det snakkes også om at det skal implenteres i HL2 og fremtidige spill. Se HER for noen eksempler med HDR i FarCry. Det skal også nevnes at FPS synker drastisk med HDR påslått, men det sies også at de har med å optimisere det hele, så skal ytelsen gå opp igjen. Det hele er egentlig basert på spekulasjoner, derfor er det slikt et vanskelig kjøp. Jeg har stusset på det lenge.

 

Se HER for noen eksempler fra Splinter Cell 3 med HDR. Bildene i post #1 har HDR mens bildene i post #2 har ikke HDR. McArra som tok bildene sa han kjørte spillet på 1024x768 med HDR på ca 20-35 fps med sitt 6800GT kort.

 

Konklusjon: ATi = Styggraskt, og det desidert beste kortet for 2004-spill og bakover. nVidia = Muligens mer fremtidsrettet med tanke på de avanserte finessene, men dette er spekulasjoner og spådommer, så opp til hver enkelt å bedømme hva man vil tro på. Jeg kommer nok til å gå for Sapphire X800XT fremfor et 6800 Ultra hvis ikke noe banebrytende skulle dukke opp og snu meningen min. Hadde klart tatt X850XT hadde jeg hatt PCIe, men så heldig er jeg ikke. Jeg sier X850XT, men som sagt.. ta nVidia's egenskaper med i vurderingen :roll: forvirrende? Mhm, synes jeg også. Blir mer og mer forvirret desto mer jeg lærer om de to GPU'ene.

 

Legger til et par megatester fra to av de største hardware-sidene:

 

Giganttest #1

Giganttest #2

 

X850XT yter bedre i så og si alle spill, bortsett fra ekstreme OpenGL-spill som Doom 3 og Call of Duty. Noe som er litt stilig med X8xx-serien er at desto mer effekter og desto høyere oppløsninger du switcher på, desto mer krefter viser den i forhold til 6800-serien :) Er som å øke turtallet på en bil med turbo. Drar du på med effekter så ligger 6800 igjen langt bak. Viser til DENNE grafen over ytelse i spill.

 

2x6800Ultra i SLI er bedre i noen få spill, men dette er en helt annen klasse og er idiotisk å kjøpe da de koster over dobbelt så mye som ett enkelt X850XT PE :ermm: Personlig sier jeg: Gå for X850XT!! Gir deg mest for pengene i dagens spill. Min personlige teori er at når disse Shaders og HDR greierne blir inn for fullt, så er 6800-kortene så trege og utdaterte ellers at de ikke klarer å henge med ATi sin X8xx-serie i forhold til FPS.

 

Beklager et langt og uoversiktig svar... Det jeg skrev først (som forsvant) var litt mer orden på, og nå er det veldig sent.

Lenke til kommentar

Tror nok ett 6800 Ultra nå, og enda ett om et års tid vil gjøre susen :) Personlig får jeg en slik prikkende, på grensen til opphissende følelse, av å se de to kortene jobbe i slik en endeløs vakker harmoni :love: Skulle ønske ATi ville sette kjerra i gir med sin AMR, da skal jeg selge kortet mitt på flekken!

 

Edit: Produsenten heter faktisk PowerColor... legger merke til en del som skriver feil :p

Endret av ADT
Lenke til kommentar

Snekker'n:

Hvis du er opptatt av lav støy og vil klokke litt så kjøp ett HiS ICEQ kort.

Jeg har X800XTPE versjonen av dette kortet og er ekstremt godt fornøyd (hadde 6800U først). Selv en noob som meg klarer å klokke det lett som bare det og det er veldig stillegående.

HiSICEQ

Jeg bruker omega drivere som fungerer meget bra. Jeg kjører BFV/BF og CSS i 1600x1200 uten problemer med dette kortet.

Lenke til kommentar

Eg har hatt 6800GT og X800XT PE

 

Angra ikkje eit sekund på at eg skifta fra Nvidia til ATi.

 

Ati'n er kaldere og bedre gufs i hl2. Hl2 har jo mange fine mods (cs, dod) (kjem i allefall) så det er viktig for meg at det flyter bra i slike spel.

 

Vannkjøling er også enklere og mekke på ati korta.

 

Edit: Har PowerColor ati kortet...

Endret av Cornel
Lenke til kommentar
Radeon er kjent for å være litt bedre på 3D-redigering er det ikke? Og noe jeg nevnte i det aller første svaret i tråden her, som forsvant foran øyene på meg, det er de ekstra funksjonene til nVidia. X850XT er det raskeste, uten tvil. Men 6800-serien støtter finesser som HDR og 3.0 Shaders. Så det kommer egentlig an på om du vil ha FPS/ytelse (minnebåndbredden til ATI) eller skjønnhet (finessene til nVidia).

Nå er det ikke høyere minnebåndbredde som er den store fordelen til ATi, men heller den høye fill og geometry raten. HDR er forøvrig mulig med SM2.0 hardware, men er vanskeligere/mer tungvindt å få til og mer begrensende enn FP blending som NV4x støtter. Men i tillegg til at FP blending kan gi et stort ytelsetap vil det også gjøre AA ubrukelig.

Når det gjelder Splinter Cell 3/Chaos Teory så vil ikke dette spillet støtte SM2.0, men SM1.1 og SM3.0. Så her vil det være en ganske betydelig forskjell mellom X8x0 og GF6800. Samarbeidet mellom nVidia og spill produsenter når nye høyder?

Lenke til kommentar
Radeon er kjent for å være litt bedre på 3D-redigering er det ikke? Og noe jeg nevnte i det aller første svaret i tråden her, som forsvant foran øyene på meg, det er de ekstra funksjonene til nVidia. X850XT er det raskeste, uten tvil. Men 6800-serien støtter finesser som HDR og 3.0 Shaders. Så det kommer egentlig an på om du vil ha FPS/ytelse (minnebåndbredden til ATI) eller skjønnhet (finessene til nVidia).

Nå er det ikke høyere minnebåndbredde som er den store fordelen til ATi, men heller den høye fill og geometry raten. HDR er forøvrig mulig med SM2.0 hardware, men er vanskeligere/mer tungvindt å få til og mer begrensende enn FP blending som NV4x støtter. Men i tillegg til at FP blending kan gi et stort ytelsetap vil det også gjøre AA ubrukelig.

Når det gjelder Splinter Cell 3/Chaos Teory så vil ikke dette spillet støtte SM2.0, men SM1.1 og SM3.0. Så her vil det være en ganske betydelig forskjell mellom X8x0 og GF6800. Samarbeidet mellom nVidia og spill produsenter når nye høyder?

Det er forkastelig at det skal fungere slik, men det måtte jo nå spill-verdenen også... :roll:

Endret av ADT
Lenke til kommentar
Det er forkastelig at det skal fungere slik, men det måtte jo nå spill-verdenen også... :roll:

Vel, nå skal vi være litt forsiktige med å hyle konspirasjons teorier. Som en fra Beyond3D staff'en har hintet til har visnok neste generasjons konsollene en stor rolle i denne besluttningen.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...