Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei:)

noen som kan forklare meg hvordan man setter opp raid 0 med striped volum. har to 80 giga disker som skal brukes på raid kontrollernen som er innebygd i hovedkortet. jeg skal kjøre windows xp pro norsk.

får du spørsmøl av windows setup hvilken raid du vil kjøre eller må du sette opp det før du begyner å installere??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må først enable RAID kontrolleren i BIOS, deretter må du settet opp et 'array' i 'BIOSEN' til raidkotrolleren. Du skal vel trykke CTRL+F for å komme inn i den menyen så vidt jeg husker.

Etter du har gjort det er det bare å sette inn Windows CD'n, boote helt i starten av installasjoen vil det stå nederst på skjermen at du skal trykke 'F6' for å installere tredjeparts RAID eller SCSI driver. Trykk F6, sett inn diskett med RAID drivere som fulgte med hovedkortet.

Nå skal alt være klart til å installeres...

Lenke til kommentar

Hva med å la WinXP styre raiden ?

Software Raid er innebygget i XP - og den er rask...Klarer fint å bruke opp båndbredda på PCI-bussen lett i følge tomshardware.

ta to tomme disker og så gjør de dynamic - så er det bare å lese det dom står (du kan velge mellom striped eller spanned på Home/Pro)

Stripe er lissom det mest vanlige som gir best ytelse...

Lenke til kommentar

Er du sikker på at man kan gjøre om diskene til dynamic i XP Home Ed.? Sist jeg leste var nettopp dette en av funksjonene man ikke fikk.

Forøvrig, tanken på å la det alltids stabile Windows håndtere integriteten av et RAID sett er jo en varmende tanke...brent barn skyr ilden sier jeg bare :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-24 14:24, borre skrev:

Hva er i det hele tatt vitsen med å la XP styre oppgaven når man allerede har en integrert Raid-kontroller?

Men kjære deg, har du ikke hørt om russisk rulett? :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...