meastp Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Hei! Jeg har fått tak i en radialvifte. Denne har jeg tenkt til å bruke som kjøleløsning (i en pc). Jeg la merke til at denne vifta bråket mye som kjøkkenvifte, noe jeg tror skyldes turbulens. Radialviften blåser som kjent ut luft rundt hele vifta. Det jeg lurer på er hvordan jeg skal bygge denne inn for å minimere støy ved å fjerne turbulens mest mulig. Har et bilde av vifta: Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 3. mars 2005 Del Skrevet 3. mars 2005 Hei!Det jeg lurer på er hvordan jeg skal bygge denne inn for å minimere støy ved å fjerne turbulens mest mulig. Bare å minne på deg en ting. Turbulens er faktisk en nødvendighet hvis du har luftkjøling. Siden luft er en dårlig varmeavleder så er turbulensen i luften en medhjelper til å gjøre varmeavledningen bedre. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 3. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 3. mars 2005 (endret) Bare å minne på deg en ting. Turbulens er faktisk en nødvendighet hvis du har luftkjøling. Siden luft er en dårlig varmeavleder så er turbulensen i luften en medhjelper til å gjøre varmeavledningen bedre. Poenget var egentlig om jeg skulle ha vifta "åpen" inni kabinettet (altså uten tildekking), eller om jeg skulle lage et rør. Med røret vil ikke hele vifta utnyttes, og det vil skapes unødvendig (?) turbulens (?). Endret 3. mars 2005 av meastp Lenke til kommentar
Rhulken Skrevet 6. mars 2005 Del Skrevet 6. mars 2005 Grunnen til at du får turbulens er hastigheten på viften din... jo høyere hastighet jo mer turbulens... turbulens er jo viktig for å få en god varmeoverføring (høy k-verdi) Men du vil få en god del støy med mye turbulens.... for å få mindre turbulens.. så må enn kanskje forandre størrelsen på vifta til noe større... evnt. stigningen på bladene må være annerledels.... Det som er greit å vite er at når du øker hastigheten på vifta for å senke temp. så vil mottrykket øke... d.v.s. du får et større trykktap ogv du må kanskje øke hastiheten enda mer for å få det resultatet du vil ha... evnt. for å løse ditt problem så vil senking av hastigheten hjelpe.... kanskje du kan sette noen gummi knotter unner kabinet... og på vifta? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå