Gå til innhold

Erfaringer med IBMs 120GXP-serie...

Anbefalte innlegg

Det er mange tråder om IBM sine harddisker. Her er to relativt nye som kommer innpå diskusjonen om hvordan 120GXP-serien er:

Deskstar 120GB 120GXP .....any good?

IBM harddisker

Her er forresten hw.nos 120GB roundup

Min IBM 45GB 75GXP dødde akkurat på seg, og PsData vil til tross for mine ønsker om en WD, sende meg en IBM 60GB 120GXP.

Da lurer jeg på:

1. Hvor lenge har IBM sin 120GXP vært på markedet?

2. Noen som har døde IBM-disker fra 120GXP-serien? Andre erfaringer?

3. Er det virkelig mulig at IBM går fra feilproduksjon til plutselig å lage gode harddisker? Bare sånn på en, to, tre mener jeg...

PS. Jeg er ikke interessert i å høre om deres døde IBM-er fra eldre serier. Alle vet at IBM har hatt seriøse problemer med 75GXP og til dels 60GXP også. Jeg vil vite om 120GXP-serien har OK harddisker som ikke dør.

Fra PsData:

Ibm diskene har ikke høyere feil prosent en andre leverandører som F. eks Western digital.

Bare det at ibm har solgt ca 70 % mer disker en WD så du vil automatisk høre mer negativt om den disken siden så mange har kjøpt denne type.

Vi har dessverre ikke mulighet for og bytte disken din til en WD siden vi har erstatnings disker til den du sender i retur til oss.

Altså; post i vei erfaringer med 120GXP-serien. Ikke hatfullt bullshit basert på erfaringer med eldre IBM-serier!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, GXP120 må jo bare være roligere enn min gamle GXP60! Tenkt å kjøre stresstest på den i en uke eller 2 av et eller annet slag, bare for å se om den klarer det :wink: (min GXP60 altså...)

Har planer om å kjøpe 2 stk 120GB GXP120 disker selv (nei har ikke bruk for 8mb cache WD) til speiling, men er litt usikker etter IBM's shitty rykte.

Lenke til kommentar

En kamerat har en veldig støysvak maskin med IBM 120GB disk. Jeg hørte ikke disken en gang. Viftene hans (som er ganske stille!) overdøvet lyden. Min litt eldre WD400BB bråker noe infernalsk i forhold! Den hviner som det værre er, og overdøver mine mer støyende vifter. Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe meg 2x IBM 80GB 7200RPM 120GXP og sette i RAID0. Tror det blir KONGE. Og jeg kan ikke skjønne hva dere folk mener med at 120GXP støyer. Skjønner det bare IKKE.

Lenke til kommentar

Min nye IBM HD 120Gb ATA-100, hadde en levetid på tre

uker. Den ble pakket fint ned i esken (kisten) og retunert for begravelse. Nå venter jeg på en WD 120GB

og med godt mot, etter å formatert den nå døde saken

7-8 ganger på noen få dager.

IBM R.I.P

Loadmaster.

Lenke til kommentar

Det er jo ikke IBM som lager diskene lenger(hvorfor). Jeg tror Nec har tatt over produksjonen.

Har hatt flere 75 og 60GXP disker - alle har gått i stykker. Skrapelyder og sektortap :sad:

Holder meg bare til WD nå, og har ikke hatt en eneste HD relatert feil :wink:

Lenke til kommentar

Det er sant nok at IBM produserer mange discer, slik som PSdata skrev, men visste dere at de harddiskene som selges på markedet ikke gis garanti fra IBM. IMB gir bare garanti på de harddiskene som har et spesielt nummer, som er i samme serie som de de brukere i pc'ene. Selg heller den nye harddisken på qxl eller noe sånn.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg 40Gb utgaven av denne disken for ca 6 mnd siden. Den har i all denne tiden ligget godt pakket inn i en Silentdrive, med en idle temp på ca 46-50 grader. (toweret står i et lydisolert og varmt skap)

Jeg husker ikke om den støyet spessielt da den ikke satt i silentdrive, men den ble iallefall stillere (og varmere) i silentdriven. Klarer bare å høre litt svak "buldring" hvis jeg legger øret inntil toweret når det er mye aktivitet på disken.

Det varierer mye hvor lenge maskina står på om gangen, men mange lengere perioder på flere døgn om gangen har den da klart.

Så jeg har ingen klager på denne disken.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 09:58, enl skrev:

Det er jo ikke IBM som lager diskene lenger(hvorfor). Jeg tror Nec har tatt over produksjonen.

Har hatt flere 75 og 60GXP disker - alle har gått i stykker. Skrapelyder og sektortap :sad:

Holder meg bare til WD nå, og har ikke hatt en eneste HD relatert feil :wink:

Hitatchi har tatt over produskjonen, men utviklingen gjøres av et firma som er 50/50 hitatchi/ibm eid.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg har en ibm disk nå som har vert feilfri i 2 år nå.

Ibm DTLA 30 GB 7200Rpm ata 100

Har hatt kjøling på den det siste 1/2 året nå grunnet kjøp av chieftec kabinett.

Den har alltid vert stabil og rask men 30 gb er for lite plass så vurderer og kjøpe IBM 80GB 120GXP.

Lenke til kommentar

Må støtte teorien om at man hører mer om feil, ettersom det er markedslederen.

Folk er mer ivrig på å klage enn å gi ros. Det er klart man legger mer merke til om en hd ikke funker enn om den gjør en perfekt jobb...

Jeg har en 30 Gb og en 45 Gb IBM 75gxp. De har vært feilfrie i 2 år. De står klint sammen i toweret mitt (måtte bare bli sånn) og blir så varme at man kan steke egg på dem. Jobba med åpent tower en stund (boota en annen maskin fra min hd), og kom til skade for å ta på en hd. Måtte legge fingeren i kaldt vann etterpå.

Hadde ikke tenkt på at det kunne bli så varmt, men det har faktisk ikke dukka opp noen feil ennå.

Mulig at WD er bedre kvalitet for tida, men jeg tør påstå at IBM gir mye for pengene. 80 Gb til under 800,- må betegnes som bra...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 09:58, blanc skrev:

Det er sant nok at IBM produserer mange discer, slik som PSdata skrev, men visste dere at de harddiskene som selges på markedet ikke gis garanti fra IBM. IMB gir bare garanti på de harddiskene som har et spesielt nummer, som er i samme serie som de de brukere i pc'ene. Selg heller den nye harddisken på qxl eller noe sånn.

Hva slags garantier IBM gir er knekkende likegyldig i forhold til kjøpsloven.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-25 13:47, mFaFa skrev:

En kamerat har en veldig støysvak maskin med IBM 120GB disk. Jeg hørte ikke disken en gang. Viftene hans (som er ganske stille!) overdøvet lyden. Min litt eldre WD400BB bråker noe infernalsk i forhold! Den hviner som det værre er, og overdøver mine mer støyende vifter. Jeg kommer mest sannsynlig til å kjøpe meg 2x IBM 80GB 7200RPM 120GXP og sette i RAID0. Tror det blir KONGE. Og jeg kan ikke skjønne hva dere folk mener med at 120GXP støyer. Skjønner det bare IKKE.

:grin: :grin:

Veldig støysvak? Og du hørte ikke disken en gang? Nå har jeg jaggu meg hørt det også :grin:

Når jeg oppgraderte broderens maskin så falt valget på en IBM 120GXP 60 GB. Disken har vært i drift i snart 2 måneder, uten tull. Men støyer gjør den, eller rettere sagt knitrer :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Gledet meg nesten til å sammeligne IBM 60GB 120GXP mot min WD 120GB 2MB, men nå får jeg ikke den IBM-en allikevel... Det ble nemlig litt kluss med den returharddisken og nå er det på vei en WD 80GB 8MB istedenfor! Garanti og feilsendinger er en fin ting! :grin:

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-30 12:33, Pingo68 skrev:

Quote:

Den 2002-06-25 13:47, mFaFa skrev:

:grin:

Veldig støysvak? Og du hørte ikke disken en gang? Nå har jeg jaggu meg hørt det også

Når jeg oppgraderte broderens maskin så falt valget på en IBM 120GXP 60 GB. Disken har vært i drift i snart 2 måneder, uten tull. Men støyer gjør den, eller rettere sagt knitrer

Tror det er forskjell på diskene (en 60GXP og en annen 60GXP)

Før min gikk i stykker var den "nesten lydløs", og ble overdøvd av mine WD400BB, og WD136AB (?), men den gikk i stykker den også, men ikke mer enn at jeg klarte å redde ut dataene fra den før den ble byttet (i WD :smile: )

-PKA-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...