Gå til innhold

Installasjon og formatering av S-ATA disker

LeXUS_

Anbefalte innlegg

Hello folkens.

Bestilt 2 nye disker :

- Maxtor DiamondMax 10 250GB S-ATA 16MB

- Seagate Barracuda 7200.7 200GB S-ATA 8MB

Jeg har en WD Harddisk 200.0GB IDE 3.5" 8MB fra før,det blir litt dårlig med plass derfor bestilte jeg 2 nye.Det er første gangen jeg skal installere en S-ATA disker trenger derfor jeg noen råd.

Hvordan skal jeg installere ,formatere disse diskene under eksisterende XP.Uten noe partisjon vil jo disken ikke komme opp.

Jeg har en MSI K8N NEO2 kort.Kommer de opp i BIOSEN eller må jeg legge noen form for drivere og sånt?Har tenkt å bruke den eksisterende disken som systemdisk (WD IDE) slik at jeg kan backe opp all data på Seagate disken og bruke Maxtoren som systemdisk,skal partisjonere 10 GB til system og resten til noe annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må nok legge inn drivere for sata først..som regel kommer de på en floppy eller på CD'en sammen med de andre driverne til HK.

Så går du til kontrollpanel->admin. verktøy->datamask. behandling->diskbehandling

Der skal du da få opp alle diskene dine og kan partisjonere og formattere.

Les forøvrig sticky på toppen av dette delforumet

SATA guide

Lenke til kommentar

Ingen som har noen formeninger ?

Har sjekket litt her og der og kom med en teoretisk løsning:

Jeg kan kjøre XP SP2 installasjon cd,installere driverne og partisjonere Via installasjon programmet ..

Maxtor disken skal ha 10 GB til System og resten til andre ting-

Seagate disken skal være hel ,formateres som den er.

Siden det er partisjonert burde jo diskene komme opp i XP .Jeg må vel ikke installere hele OS på nytt ?

Lenke til kommentar

Blir det i det hele tatt noe problem? Driver på floppy trengs kun i enkelte tilfeller for installasjonsprogrammet, men når du allerede har installert XP på en annen disk så er jo SATA hardware funnet og drivere installert. Bare plugg inn diskene og lag partisjoner i Disk Management.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...