sarom Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Standardobjektivet til Canon EOS 350D "EFS 18-55mm 1:3.5-5,6" har nå fått betgnelsen "II" i tillegg. Er det noen som har greie på hva forskjellen er? Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 I følge dpreview er det bare kosmetiske endringer. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Jeg trodde forskjellen var at den nye versjonen hadde USM (raskere autofokus), men jeg har Nikon selv og har derfor ikke satt meg så mye inn i det. Lenke til kommentar
Sammy1 Skrevet 13. mars 2005 Del Skrevet 13. mars 2005 Objektivet med USM har denne betegnelsen. Forresten noen som har prøvd dette? Lenke til kommentar
--7 Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 USM versjonen koster over det dobbelte. Det er ikke det som følger med 350D. Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 (endret) USM versjonen koster over det dobbelte. Det er ikke det som følger med 350D. OK, jeg trodde antakelig dette fordi det har blitt solgt mange 300D med USM-versjonen i det siste (sikkert spesialtilbud). Endret 14. mars 2005 av anderfo Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Litt offtopic, men hvis har anledning til å legge litt ekstra i, så ville jeg vurdert 17-85 f/4-5.6 IS. Jeg kjøpte den til min 300D i forrige uke. Anbefales Jeg satte opp noen blindtester med en kamerat for å sammenligne med 17-40 f/4L, og det var flere tilfeller der vi ikke klarte å skille mellom objektivene. I senter klarte vi ikke se noe forskjell, i hjørnene var det noen tilfeller der den var litt mindre skarp. Zoom-området er helt ypperlig til kameraer med 1.6 cropfaktor. Skulle selvølgelig ønsket at den var f2.8, men man får jo aldri alt... Største ulempen er at den ikke har indre fokus (endrer lengde ved zooming) og at den vignetterer litt på full vidvinkel. Sistnevnte er relativt enkelt å fikse i PhotoShop, så det bekymrer meg ikke. Lenke til kommentar
Madmax30 Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Aesop vet du om mange objektiver til SLR som ikke endrer lengde ved zooming? Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Objektivene med "IF" har dette. Som du ser i Aesops signatur har han ihvertfall ett slikt, fra Sigma.. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Aesop vet du om mange objektiver til SLR som ikke endrer lengde ved zooming? De fleste litt dyrere tele-zoom har intern fokusering. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Såvidt jeg husker så har de fleste L objektivene til Canon IF. Iallefall alle opp til og med 70-200 objektivene. Veldig praktisk, siden deg gjør objektivet mer vær og støvbestandig, men noe "must" er det jo ikke... Av mine objektiver så har følgende IF Canon EF 10-22mm f3.5-4.5 Canon EF 100mm f2.8 macro Sigma EX Tele Zoom 70-200mm f2.8 IF APO HSM og Sigma 28mm f1.8 EXDG Macro En ting som er betraktelig viktigere enn IF er at frontelementet ikke roterer. Dette var en av de viktigste grunnene (i tillegg til bildekvalitet) til at jeg byttet ut kit-objektivet. Hvis du skal bruke et polarisasjonsfilter, så vil dette roteres ut av posisjon når du fokuserer. Når du så skal rotere på plass polafilteret, så trekker du objektivet ut av fokus igjen osv... IRRITERENDE! En annen ting som manglet på kit-objektivet er avstandsskala. Det er jo ikke så ofte man trenger den, men jeg har fått ødelagt noen landskapsbilder i dårlig lys der autofokusen ikke virker. Med skala så er det bare å sette kameraet på stativ, liten blender og fokuserer etter avstandsskalaen. Lenke til kommentar
Elph Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Objektiver kan endre lengde selv om de har indre fokusering, ref. Canon EF 24-70 f2,8 L USM, den endrer lengre ved zooming, den blir faktisk lengre ved 24mm enn ved 70, men den har indre fokusering, og filter etc vil ikke rotere ved fokus. Mine EF 17-40 f4 L USM og EF 70-200 f2,8 L USM endrer ikke lengre ved zooming. Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg kikket forøvrig kjapt over objektivoversikten til Canon her, og det ser ikke ut til at IF er et begrep Canon bruker i det hele tatt... Er det et begrep bare Sigma bruker i sine (sinnsykt lange) navn? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå