Gå til innhold

EOS 350, 18-55mm objektiv

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...

Litt offtopic, men hvis har anledning til å legge litt ekstra i, så ville jeg vurdert 17-85 f/4-5.6 IS. Jeg kjøpte den til min 300D i forrige uke. Anbefales :) Jeg satte opp noen blindtester med en kamerat for å sammenligne med 17-40 f/4L, og det var flere tilfeller der vi ikke klarte å skille mellom objektivene. I senter klarte vi ikke se noe forskjell, i hjørnene var det noen tilfeller der den var litt mindre skarp. Zoom-området er helt ypperlig til kameraer med 1.6 cropfaktor. Skulle selvølgelig ønsket at den var f2.8, men man får jo aldri alt...

Største ulempen er at den ikke har indre fokus (endrer lengde ved zooming) og at den vignetterer litt på full vidvinkel. Sistnevnte er relativt enkelt å fikse i PhotoShop, så det bekymrer meg ikke.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker så har de fleste L objektivene til Canon IF. Iallefall alle opp til og med 70-200 objektivene. Veldig praktisk, siden deg gjør objektivet mer vær og støvbestandig, men noe "must" er det jo ikke...

Av mine objektiver så har følgende IF

Canon EF 10-22mm f3.5-4.5

Canon EF 100mm f2.8 macro

Sigma EX Tele Zoom 70-200mm f2.8 IF APO HSM og

Sigma 28mm f1.8 EXDG Macro

En ting som er betraktelig viktigere enn IF er at frontelementet ikke roterer. Dette var en av de viktigste grunnene (i tillegg til bildekvalitet) til at jeg byttet ut kit-objektivet. Hvis du skal bruke et polarisasjonsfilter, så vil dette roteres ut av posisjon når du fokuserer. Når du så skal rotere på plass polafilteret, så trekker du objektivet ut av fokus igjen osv... IRRITERENDE!

En annen ting som manglet på kit-objektivet er avstandsskala. Det er jo ikke så ofte man trenger den, men jeg har fått ødelagt noen landskapsbilder i dårlig lys der autofokusen ikke virker. Med skala så er det bare å sette kameraet på stativ, liten blender og fokuserer etter avstandsskalaen.

Lenke til kommentar

Objektiver kan endre lengde selv om de har indre fokusering, ref. Canon EF 24-70 f2,8 L USM, den endrer lengre ved zooming, den blir faktisk lengre ved 24mm enn ved 70, men den har indre fokusering, og filter etc vil ikke rotere ved fokus.

Mine EF 17-40 f4 L USM og EF 70-200 f2,8 L USM endrer ikke lengre ved zooming.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...