Gå til innhold

Trenger jeg et Pinnacle videoredingeringskort ?


Anbefalte innlegg

Hei !

 

Jeg kjøpte meg et videoredigeringskort for ca. 4 - 5 år siden.

Dette kortet heter Studio DC10+ og er laget av Pinnacle. Jeg koblet mitt analoge Sony kamera til kortet og overførte filmene til digre AVI filer, redigerte disse og kjørte de over på videokasetter. Dette var somsagt situasjonen for 5 år siden ...

 

Jeg har nå bygd meg en ny pc siden den gang, men vil gjerne begynne med litt videoredigering igjen. Jeg har nå oppgradert til et Sony mini-dv kamera som har firewire utgang. Videre så har jeg kjøpt Studio 9 software fra en kompis som hadde 2 lisenser (altså, gyldig lisens og software - ikke piratkopi).

Den nye pc'en min har firewire inngang, så jeg tipper at det da skal gå bra å koble til kameraet, uten at jeg ennå har prøvd. Skjermkortet på pc'en er et Point of View Geforce 6800 Ultra 256mb. Planen er å redigere film på harddisken i Studio 9, for så å brenne det ut på DVD (har en NEC 16x dual layer dvd brenner).

 

Og her kommer spørsmålet ;

er jeg nødt til å sette inn og innstallere Studio DC10+ på den nye pc'en da det er dette kortet som kreves for "rendering" av film og bruk i Studio 9 ?

 

Eller er mitt nye skjermkort godt egnet til bruk i Studio 9, etter at jeg har kopiert filmene inn via firewire ?

 

Jeg er ikke noen expert på dete, men skulle da tro at Geforce 6800 ultra er sinnsykt mye kraftigere enn det 5 år gamle Studio DC10+ kortet. Men jeg vet ikke, så derfor spør jeg her !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Og her kommer spørsmålet ;

er jeg nødt til å sette inn og innstallere Studio DC10+ på den nye pc'en da det er dette kortet som kreves for "rendering" av film og bruk i Studio 9 ?

Du må ikke bruke dette, men mulig det går en del fortere å rendere hvis du bruker det.

 

Eller er mitt nye skjermkort godt egnet til bruk i Studio 9, etter at jeg har kopiert filmene inn via firewire ?

Skjermkortet har ikke så mye å si når du skal redigere film.

 

Jeg er ikke noen expert på dete, men skulle da tro at Geforce 6800 ultra er sinnsykt mye kraftigere enn det 5 år gamle Studio DC10+ kortet. Men jeg vet ikke, så derfor spør jeg her !

Så vidt jeg kan forstå så er dette to helt forskjellige kort. Geforce er et vanlig skjermkort, mens Studio DC10+ er et videoredigeringskort. Vet ikke akkurat hvordan dette DC10+ kortet fungerer. Men på skolen har vi et nyere kort ifra Pinnacle som står i maskinene i tillegg til vanlig skjermkort. Dette Pinnacle kortet har en break-out boks med tilkobling for analog lyd og bilde inn/ut. I tillegg har dette kortet støtte for hardware rendering, slik at renderingen går mye fortere.

Kortet vi bruker heter Pinnacle Pro-One (3d renderer).

Lenke til kommentar

Ok,

 

Jeg trodde at hardware som var i et såpass kraftig kort som Geforce 6800 ultra danket ut et videoredingeringskort som er minst 5 år gammelt. Men det er jo mulig at dette ikke stemmer dersom nyere skjermkort overhode ikke påvirker renderings prosessen (?) eller på andre måter bidrar til at dette hele fungerer bra til å redigere film med.

 

DC10+ kortet mitt har analog composite inn/ut og Svhs inn/ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...