Goldfinger Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Heisan! Har akuratt satt sammen ny maskin. Den består av Abit AV8-3rd eye m en XP64 3500. Den blir kjølt av en Zalman CNPS7700B-Cu. Kabinettet har ekstra 80mm kjølevifte i bakkant. Selve maskinen står på et kaldloft som i disse kalde dager måler 5-6 grader. Men er ikke fornøyd m en driftstemp på 39-43 grader! Selve system temp er på 13 grader. Kan ikke forstå at cpu skal være så varm? Min forrige XP2600 klokket til 2,21 gikk på 28-32 grader? Har noen tips? Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Oppdater BIOS eller prøv et alternativt program til å monitor'e CPU temp. Ofte viser BIOS og programer feil på tidligere BIOS versioner. Om system temp er på under 10 grader og den virkelige CPU tempen på 40 grader må du ha installert Zalman kjøleren din helt feil eller så har den særdeles dårlig kontaktflate mot CPU. Lenke til kommentar
Goldfinger Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Hei igjen. Sjekket m Zalman vifta. Den er riktig montert, men den er løs..kan vri den fram og tilbake. Kunne ikke dette m den forrige kjøleren på XP2600 min. Sjekket til og med Zalman sin hjemmeside og fikk se monterings video der. Har gjort alt etter boka. F.. til møkk. Skal ta den m til datakjeden i morra å bytte hele fa..skapet. Lenke til kommentar
[SifO] Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 jag har samme hk og prosessor, og en zalman cpns7000b, og min kjøling er også mulig å vri på, men det hjelper med litt goop. har idle temp på alt fra 20 til 45 grader. og har fått høre at sensoren på dette hk har en tendens til å måle feil. Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Jeg kan vri min 7000B-Cu, jeg antar det er kjølepastaen som gjør dette mulig (fungere som smørings-olje). Min idle med 7000B-Cu ligger på 1-2 grad over romtemp (37 grader) og max load ligger på rundt 45-50 grader på laveste turtall. Edit: Har foresten A64 3400+ (ClawHammer) på EpoX 8-KDA3+ Endret 24. februar 2005 av skag1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Har samme kjøler selv.. Den kan være litt "vrien" mht. montering.. Dvs... man må være veldig nøye med goop (akkurat passe) og evt. stramme klipset for å få god nok kontakt mellom sink og heatspreader(core). Er man uheldig/unøyaktig her slår det svært negativt ut.. Virker som om trådstarter har blitt utsatt for dette... Har opplevd tilsvarende på min [email protected] ifbm. med demontering/montering av kjøler.. Snakk om over 15 grader på load...dvs. fra stabil og kjølig (nok) og systemkrasj... Har byttet denne ut mot en Arctic Polar Freezer 4 nå... Lenke til kommentar
ADT Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Synes det høres greit ut jeg, er sikkert bare litt unøyaktigheter i målingene også. Dessuten spiller temperatur særdeles liten rolle når man ikke overklokker systemet, noe du ikke nevner at du gjør. PS: Hvis du ikke korter ned signaturen til max 4 linjer blir den fjernet av en moderator. Lenke til kommentar
Goldfinger Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Tok av vifta for 2nd gang i går. Fikk fløtta klemmebøylene et hakk opp i kjøleren. Den ble strammere men tempen ble ikke bedre. Sjekket også bios oppdatering. Jeg hadde den siste, m kalibrert cpu temp.Har brukt silver goop mellom. Ser ikke noe annet enn at denne kjøleren rett og slett er for dårlig. Den åker ut av pc'n...tenke seg til med en pris på 450 kr? Hadde tenkt å klokke cpu ja, men d er dårlig butikk med denne tempen som utgangspunkt. Lenke til kommentar
ADT Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hvorfor ikke klokke CPU først, evt. øke volten, og deretter lese av temperaturer? Hvis temperaturen holder seg under 50 med 1,7V og overklokk til 2,6GHz for eksempel, er jo dette supert... Lenke til kommentar
Deuce Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Rundt 40 grader er da ideel driftstemperatur, nå skal vi jo også husk på at temperatursensoren på hovedkort ofte liker å vise for mye. Mine abit hovedkort har alltid vist opptil 5-10 grader for mye. Lenke til kommentar
Goldfinger Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Prøvde å klokke opp cpu m medfølgende software OC guru. Noe som resulterte i 10graders økning ved 2,3GHZ. Når jeg startet HL2 fikk jeg blåskjerm. Nå skal d også legges til at jeg har romtemp på 8-10grader...d burde jo ha noe å si ved cpu kjøling. Det forrige Abit NF7-S kortet viste 28 grader på en XP2600 @ 2,21GHZ med en silent Viking ved samme romtemp. Lenke til kommentar
Goldfinger Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Da har jeg fremskaffet en NorthQ Giant kjøler. Den skal monteres ikveld, kommer tilbake med resultater. Lenke til kommentar
Goldfinger Skrevet 27. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 27. februar 2005 Da er den montert. Ingen forskjell. Ser ut til at Vannkjøling er eneste vei for å klokke denne luringen. Lenke til kommentar
nattaz Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Jeg kan vri min 7000B-Cu, jeg antar det er kjølepastaen som gjør dette mulig (fungere som smørings-olje). Min idle med 7000B-Cu ligger på 1-2 grad over romtemp (37 grader) og max load ligger på rundt 45-50 grader på laveste turtall. Edit: Har foresten A64 3400+ (ClawHammer) på EpoX 8-KDA3+ Du har det VARMT på rommet ditt!! 35 grader? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå