humty Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Denne er vel egentlig til deg Aesop :-) (eller andre som kjenner til disse) Så i signaturen din at du hadde noen Magneflash blitzer. Kan disse sammenliknes med en makro ring blitz? Er du førnøyd med de? Etter hva jeg leser kan de også at de kan benyttes til et lite studio.. Macro blitzene er også så vanvittige dyre.. http://www.steves-digicams.com/2003_review...gneflash57.html Lenke til kommentar
Aesop Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Heisann, jeg har faktisk ikke brukt dem så mye ennå, siden jeg plutselig kjøpte speilrefleks. Erfaringen så langt er vel at teknologien er litt ung. Blitzene er helt manuelle og har bare én styrke. ( Det er derfor jeg sier de er for tålmodige sjeler... ) Til makrofotografering kan de fungere fint. Man må da lage et stativ eller noe for å holde dem over motivet (hendene trenger du på kameraet for å holde stødig nok). For å variere eksponeringen må du enten variere avstanden mellom blitzen og motivet, eller variere blenderen på kameraet. Fordelen med blitzene er at de gir en veldig stor overflate som lyset kommer fra (i forhold til avstand og motivets størrelse, akkurat som en softboks i studio ). Dette kan gi mindre skarpe skygger på bildene, og med litt trening kan dette gi veldig gode resultater. Jeg har slave-versjonen, men det finnes også en versjon som kan trigges gjennom blitz-skoen. Fordelen med slaveversjonen er at de også kan bruked med kameraer som ikke har blitzsko. Jeg har ikke tro på blitzene til studiobruk. Rekkevidden er veldig kort, og for å få diffus belysning må du holde dem svært nær ansiktet til personen du fotograferer, noe de fleste modeller ikke er særlig begeistret for... Hvis det er noen som er interessert i å kjøpe, så kan jeg evt vurdere å selge dem for halv pris. Jeg tar nesten ikke makrobilder lenger, så jeg har litt vanskelig for å forsvare investeringen. (Og så sparer jeg til studioutstyr :-) ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå