Gå til innhold

Dell sier nei til AMD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bakgrunnen for denne vurderingen var først og fremst muligheten for 64-bits prosessering, noe som Intel tidligere ikke kunne tilby.

Intel har da hatt 64 bit løsninger sinden 2001. Riktig nok var ikke de egnet for de markedene Dell solgte best i.

 

Ellers var jo dette akkurat som forventet. Det gjelder utfallet av saken, artikkelfeilene og innholdet i tråden... samme hver gang :shrug:

 

...og det blir sikkert hakk i plata et par ganger til

Tenker du på Itanium? Den fiaskoen der har vi styrt lang unna. Itanium var en gang på listen over mulige platformer å porte våre applikasjoner til, men den har ikke blitt noen suksess for våre målgrupper (geologer/oljeselskaper) som desktop maskin.

Lenke til kommentar
Bakgrunnen for denne vurderingen var først og fremst muligheten for 64-bits prosessering, noe som Intel tidligere ikke kunne tilby.

Intel har da hatt 64 bit løsninger sinden 2001. Riktig nok var ikke de egnet for de markedene Dell solgte best i.

 

Ellers var jo dette akkurat som forventet. Det gjelder utfallet av saken, artikkelfeilene og innholdet i tråden... samme hver gang :shrug:

 

...og det blir sikkert hakk i plata et par ganger til

Tenker du på Itanium? Den fiaskoen der har vi styrt lang unna. Itanium var en gang på listen over mulige platformer å porte våre applikasjoner til, men den har ikke blitt noen suksess for våre målgrupper (geologer/oljeselskaper) som desktop maskin.

Den såkalte fiaskoen har for tiden superlineær vekst... og er den eneste arkitekturen som klarer å øke ytelsen i takt med "Moores lov" antagelsene om ytlse. (plz ikke belær meg om Moores lov, søk heller på hva jeg tidligere har skrevet...)

Lenke til kommentar
(plz ikke belær meg om Moores lov, søk heller på hva jeg tidligere har skrevet...)

Jeg kan ikke se at du har skrevet så mye om Moore sin lov tidligere (?), og det var heller ikke så mye å hente på din tidligere bruker Knick Knack heller siden du har slettet en hel haug med meldinger... :roll:

 

Når det gjelder Dell så demonsterer de bare med dette at de har alt annet enn kundenes beste i tankene når de kommer med et så konkurransefiendtlig tiltak som dette. Jeg vil tro at folk flest ønsker best mulig valgfrihet i butikkene, så da oppfordrer jeg alle å handle andre steder der man har et mer mangfoldig vareutvalg. F.eks. hos HP som nå har et meget bra utvalg av løsninger som burde passe de flestes ønsker og lommebøker :thumbup:

Lenke til kommentar
Når det gjelder Dell så demonsterer de bare med dette at de har alt annet enn kundenes beste i tankene når de kommer med et så konkurransefiendtlig tiltak som dette. Jeg vil tro at folk flest ønsker best mulig valgfrihet i butikkene, så da oppfordrer jeg alle å handle andre steder der man har et mer mangfoldig vareutvalg. F.eks. hos HP som nå har et meget bra utvalg av løsninger som burde passe de flestes ønsker og lommebøker :thumbup:

Det må da vel være kundens beste at Dell satser på en avtale som gir Dell store rabatter fra Intel kontra det de hadde fått hvis de også hadde hatt AMD-prosessorer i stallen. Det at Dell ikke vil bruke AMD i sine maskiner må være Dell sitt valg. Sun har jo gjort akkurat det samme i forhold til AMD. De sier at de vil levere Intel-baserte servere hvis kundene ber om det, men det vil bli vanskelig å gjennomføre i praksis. Hvis du kritiserer Dell for å ikke bruke AMD-prosessorer i sitt maskinutvalg, bør du også kritisere Sun for akkurat det samme.

Lenke til kommentar
(plz ikke belær meg om Moores lov, søk heller på hva jeg tidligere har skrevet...)

Jeg kan ikke se at du har skrevet så mye om Moore sin lov tidligere (?), og det var heller ikke så mye å hente på din tidligere bruker Knick Knack heller siden du har slettet en hel haug med meldinger... :roll:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry3028464

 

Ja jeg slettet en del... antar jeg ble så jævla lei av pratet ditt... kan ikke forstå hvorfor.

Lenke til kommentar
Det må da vel være kundens beste at Dell satser på en avtale som gir Dell store rabatter fra Intel kontra det de hadde fått hvis de også hadde hatt AMD-prosessorer i stallen.

Nei, ikke så lenge brorparten av alle disse "rabatt"-pengene som de får fra Intel ender opp i lommebøkene til Dell-sjefene.

 

Det at Dell ikke vil bruke AMD i sine maskiner må være Dell sitt valg. Sun har jo gjort akkurat det samme i forhold til AMD. De sier at de vil levere Intel-baserte servere hvis kundene ber om det, men det vil bli vanskelig å gjennomføre i praksis. Hvis du kritiserer Dell for å ikke bruke AMD-prosessorer i sitt maskinutvalg, bør du også kritisere Sun for akkurat det samme.

Sun og Dell kan ikke sammenlignes sånn sett, for Sun har hatt og leverer fortsatt løsninger basert på Intel Xeon-prosessorer mens Dell aldri har levert løsninger basert på AMD-prosessorer. Sun har heller ikke et like bra utvalg av maskiner for folk flest, de har f.eks. ingen bærbare eller desktop-maskiner med prosessorer fra hverken AMD eller Intel. HP stiller i en klasse for seg selv her, siden de har tilnærmet fritt valg i nesten alle varekategorier og etter det jeg har hørt så skal det også bli mye bedre fremover :thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Når det gjelder Dell så demonsterer de bare med dette at de har alt annet enn kundenes beste i tankene når de kommer med et så konkurransefiendtlig tiltak som dette. Jeg vil tro at folk flest ønsker best mulig valgfrihet i butikkene, så da oppfordrer jeg alle å handle andre steder der man har et mer mangfoldig vareutvalg. F.eks. hos HP som nå har et meget bra utvalg av løsninger som burde passe de flestes ønsker og lommebøker :thumbup:

Når man sjekker (maskinvare)profilen din... og alle inneleggene.. så slår det meg at du ikke akkurat er så veldig interessert i hverken mangfold eller variasjon..

Dell's beslutninger er nok ene og alene basert på profitt.. tro det eller ei.. og ikke ett ønske om at alle skal få gleden av en dobbeltkjerne Opteron under skrivepulten..:)

Mer OT:

Når skal prisene ned på A64 for S939.. og når kommer Sempron for S939?

Regner med at forumets AMD-guru har info klart... :p

Lenke til kommentar
Det må da vel være kundens beste at Dell satser på en avtale som gir Dell store rabatter fra Intel kontra det de hadde fått hvis de også hadde hatt AMD-prosessorer i stallen.

Nei, ikke så lenge brorparten av alLE disse "rabatt"-pengene som de får fra Intel ender opp i lommebøkene til Dell-sjefene.

 

Det at Dell ikke vil bruke AMD i sine maskiner må være Dell sitt valg. Sun har jo gjort akkurat det samme i forhold til AMD. De sier at de vil levere Intel-baserte servere hvis kundene ber om det, men det vil bli vanskelig å gjennomføre i praksis. Hvis du kritiserer Dell for å ikke bruke AMD-prosessorer i sitt maskinutvalg, bør du også kritisere Sun for akkurat det samme.

Sun og Dell kan ikke sammenlignes sånn sett, for Sun har hatt og leverer fortsatt løsninger basert på Intel Xeon-prosessorer mens Dell aldri har levert løsninger basert på AMD-prosessorer. Sun har heller ikke like bra utvalg av maskiner for folk flest, de har f.eks. ingen bærbare eller desktop-maskiner med prosessorer fra AMD eller Intel. HP stiller i en klasse for seg selv her, de har tilnærmet fritt valg i nesten alle varekategorier og etter det jeg har hørt så skal det også bli mye bedre fremover :thumbup:

Sun har levert Xeon-løsninger, men gjør det ikke lenger. De prøver nå å få kundene over på AMD Opteron-baserte servere. De vil kun levere intel-baserte løsninger hvis det kommer sterke krav fra kunder. Det er riktig at Dell først og fremst fokuserer på forbrukere og at Sun har servere som sin spesialitet. Men jeg synes ikke det er det avgjørende i dette spørsmålet. Har du noen dokumentasjon på at størsteparten av rabatten fra Intel havner i lommen på toppene? Jeg sitter på en profesjonell bærbar maskin fra Dell som jeg fikk ganske billig. Skulle jeg kjøpt tilsvarende fra en annen produsent med tilsvarende garanti (3 års på-stedet-garanti neste arbeidsdag) måtte jeg ha punget ut med flere tusen kroner ekstra.

Lenke til kommentar

Når det gjelder Dell så demonsterer de bare med dette at de har alt annet enn kundenes beste i tankene når de kommer med et så konkurransefiendtlig tiltak som dette.  Jeg vil tro at folk flest ønsker best mulig valgfrihet i butikkene, så da oppfordrer jeg alle å handle andre steder der man har et mer mangfoldig vareutvalg.  F.eks. hos HP som nå har et meget bra utvalg av løsninger som burde passe de flestes ønsker og lommebøker :thumbup:

Når man sjekker (maskinvare)profilen din... og alle inneleggene.. så slår det meg at du ikke akkurat er så veldig interessert i hverken mangfold eller variasjon..

Må vel være det mest pin-point poenget jeg har lest her på lenge...

 

Egentlig synd at "AMD leiren" på dette forumet blir så til de grader dominert av "ekstremister". Det hadde vært mye bedre om det hadde vært mulig å diskutere med AMD tilhengere på et mer saklig nivå. Slik det er nå så er det stort sett bare propaganda, usakeligheter, logiske brister og matte som 4. klassinger kunne retta på som dominerer alt for mange AMD vennlige innlegg. Det gjør liksom diskusjonen mellom de to leierne rimelig uinteressant. Nå skal jeg være forsiktig med å lage stereotyper. Det er da også ymse på begge sider. Ingen tvil om det, men jeg tror jeg nærmest kunne bevise statistisk at AMD leiren sliter sterkere på det akademiske planet... (ikke at jeg har tilhensikt å faktisk gjøre det) Nå er det jo selvsagt en god del som stiller seg rimelig uforståelig til at det skulle være noe slikt som et godt argument for å tilhøre "Intel leiren" eller "AMD leiren". Kan jo ikke annet enn å nikke, men det er nå engang slik status quo er.

Endret av Mr Anders
Lenke til kommentar

Ahh, hva var vel forumet uten disse Dell/intel og Dell/AMD diskusjonene.

Får liksom litt abstinens dersom det ikke dukker opp en slik med jamne mellomrom.

 

Like imponerende er det hver gang å se at det er mange norske data-interesserte som tydligvis har svært godt kjennskap til kontraktsforhandlingene og avtalene disse multinasjonale selskapene inngår. :roll:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...