Gå til innhold

Tempratur på AMD 4000+

Blast3r

Anbefalte innlegg

Må bare slenge inn her at Speedfan ikke duger til annet en og justere viftene. Når det sto der at min CPU hadde 60c gikk jeg inn på Everest Home Edition og sjekka, der sto det 45 c. Og kan si med ganske stor sikkerhet at Everest har rett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+6132
Må bare slenge inn her at Speedfan ikke duger til annet en og justere viftene. Når det sto der at min CPU hadde 60c gikk jeg inn på Everest Home Edition og sjekka, der sto det 45 c. Og kan si med ganske stor sikkerhet at Everest har rett.

Det tviler jeg sterkt på... at Speedfan viser feil...

EverestHome *antar* hva som er CPU/SYS-temp...Speedfan viser alle verdier fra alle sensorer den scanner ved oppstart.. Det vises som Temp1->n, Speed1->n osv.Så er det opp til den "dumme brukeren" til å finne ut av hva som er CPU-temp, PWM-temp...Syst-temp..osv.. samt hvilke verdier som skal neglisjeres som ugyldige verdier (typisk -128..og temp som ikke endrer seg overhodet under bruk).

Ikke så veldig vanskelig vel?

Når det gjelder han/de som ikke får viftene til å bli regulert av Speedfan så er det også ett kjent problem..

Speedfan klarer ganske så mye, men "sære" HK/Bios'er kan den ikke rå med..

Det er da du laster ned tilsvarende utility fra HK-produsent.., men min erfaring er at de ikke er så "fleksible" og godt (les:enkelt) kodet som Speedfan..

"Your results mya vary".. som det heter...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har du montert mange kjølere før denne ? har du litt vell mye/lite/ingen kjølepasta på ?

Antar at dette ikke er serlig relevant men, min 3200 @ 2.6ghz ligger på 30 grader idle. det blir feil å sammenligne siden 4000 har en annen kjerne og større cache(påvirker temp?) 80grader er såfall unormalt høyt og du bør få målt temperaturene på en annen måte ELLER montere kjøleren på nytt.

Leste dette på komplett.no sine erfaringer av den cpun:

"Det er en utrolig bra CPU, men den kjøleribba som følger med er noe av det værste jeg har vært med på. når jeg spilte krevende spill med den, var den oppe i 65 grader celsius. innstallerte ny kjøleribbe (Thermalright XP-120 med en papst 120x120x25 (26db)) da sank temperaturen med ca 15 grader celsius. Så jeg anbefaler CPUen på det sterkeste!! men bytt ut kjøleribba med en eneste gang!!!"

Endret av gsn
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Slike "brukererfaringer" som sitert over her viser jo verdien av disse..

65 grader ved full load er da slettes ikke noe kritisk uklokket...

Og så komme trekkende med at en XP120 m/120mm "tornado-fan" klarer 15 grader lavere er rett og slett idiotisk.. Sorry..

For det første er stock-kjøler helt adekvat ... selv for moderat klokking..

For det andre koster ovennevnte kjøler+vifte omtrent halvparten av hva CPU'en koster..

Greit nok dersom du er en "klokker" og "Money is no subject"...

:p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...