Gå til innhold

Har alle dårlig råd nå i dette landet?

Anbefalte innlegg

Vel atrof, hva kan jeg si?

Det du sier er at vi vil få nye arbeidsplasser. Det jeg ser for meg i din visjon, er et land der 70% av arbeidsstyrken jobber på kontorer, for å skyve papirer over til noen andre som jobber på andre kontorer. Vi har svært liten råvareproduksjon her til lands, og mindre vil det bli.

Så med mindre vi har mellomledd som kan ansette flere mennesker, vil alle disse "nye næringene" du snakker om være papirjobber. Jeg kan ikke forestille meg hvordan, la oss si halvparten, av dem som jobber i butikker i dag, skal kunne finne jobber innen byråkrati.

Og å si at vi kan få såpass store menger arbeidsplasser som det her er snakk om innenfor forskning og teknologi er bare latterlig, for å si det rett ut. Til det er det rett og slett ikke nok som vil ta høyere utdanning, for det første. Og for det andre ville det definitivt kreve at utenlandske selskaper skal etablere seg her (som er ekstremt usannsynlig, med tanke på lønningsnivået generelt i Norge, samt den historiske utviklingen hva lønninger angår). Streiking for lønnsøuke er så populært blant oss nordmenn at det medvirker til å trekke ned når et firma vurderer om det skal slå seg inn på vårt marked.

I korthet kan vi trekke følgende konklusjoner:

-Flere arbeidsplasser krever flere bedrifter.

-Om "vanlige" bedrifter går konkurs, blir det åpenbart færre arbeidsplasser

-Om lønnsnivået forblir så høyt som i dag vil det neppe bli mange utenlandske firmaer som etablerer seg her, samt at de som finnes, flykter. Dette vil da føre til enda flere tapte arbeidsplasser.

-Oljen varer ikke evig, når den er borte forsvinner ENDA flere arbeidsplasser.

Det etterlater stort sett disse arbeidsgiverne:

-Stat, fylke og kommune

-Meget begrenset råvareproduksjon

-Webshopper

-Stat, fylke og kommune har mer enn nok papir å flytte på, og dette vil neppe endre seg.

-Råvareproduksjonen vil avta mer og mer, grunnet denne "fantastiske" effektiviseringen. Tok du sarkasmen?

-Med den enorme mengen arbeidsledige det vil være her til lands, hvem skal da webshoppene egentlig selge varer til?

Ballen er på optimistenes banehalvdel...

EDIT: Ønsker ikke å virke nedlatende eller å gi intrykk av at jeg mener "jeg har rett, basta!". Dette har jeg åpenbart intet grunnlag for. Det er jo tross alt bare en meningsutveksling :smile:

[ Denne Melding var redigert av: TVPR på 2002-06-26 01:30 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TVPR skrev (2002-06-26 01:16):

EDIT: Ønsker ikke å virke nedlatende eller å gi intrykk av at jeg mener "jeg har rett, basta!". Dette har jeg åpenbart intet grunnlag for. Det er jo tross alt bare en meningsutveksling[/qoute]

Du har velfunderte meninger om noe som burde angå de fleste av oss... Er vel i tilfelle heller slik at vi andre også kunne trenge et snev av den samme åpenbaringen...

[ endret av trn100 den 2002-06-26 02:07 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-06-26 01:16, TVPR skrev:

I korthet kan vi trekke følgende konklusjoner:

-Flere arbeidsplasser krever flere bedrifter.

-Om "vanlige" bedrifter går konkurs, blir det åpenbart færre arbeidsplasser

-Om lønnsnivået forblir så høyt som i dag vil det neppe bli mange utenlandske firmaer som etablerer seg her, samt at de som finnes, flykter. Dette vil da føre til enda flere tapte arbeidsplasser.

-Oljen varer ikke evig, når den er borte forsvinner ENDA flere arbeidsplasser.

Det etterlater stort sett disse arbeidsgiverne:

-Stat, fylke og kommune

-Meget begrenset råvareproduksjon

-Webshopper

-Stat, fylke og kommune har mer enn nok papir å flytte på, og dette vil neppe endre seg.

-Råvareproduksjonen vil avta mer og mer, grunnet denne "fantastiske" effektiviseringen. Tok du sarkasmen?

-Med den enorme mengen arbeidsledige det vil være her til lands, hvem skal da webshoppene egentlig selge varer til?

Vi har jo store kjeder som tramper ned alle som vil prøve og etablere seg i markedet. Rema 1000 f.eks vs Ola's Landhandel. Commit vs Kari's Kontorservice

Alle er maktsyke og vil ha mest mulig millioner på konto så de kan leve i "økonomisk frihet" resten av livet.

Det som lønner seg best for alle er gjennomsnittlig lønn, like ordninger og like mye penger. - Snakker som en politiker :smile: nei, men dette vil ende galt.

Støtt heller norgesiden og trekk lokale butikker ut på internett http://www.norgesiden.no/sogndal

Er det ikke noen i din kommune så etabler deg selv med norgesiden der! :grin:

Mvh

Øyvind :smile:

"imagination is more

important than knowledge"

http://www.orixstudio.com - http://www.norgesiden.no/sogndal

[ Denne Melding var redigert av: Gjest_ på 2002-06-26 03:52 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...