Civilix Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Mange vise ord her, og jeg skal ikke prøve og overgå dem. Men jeg har en mening og det er at staten burde legge det bedre til rette for nye bedrifter, ikke stopp lønnsveksten det vil bare føre til større "klasseskiller", invester oljepenger i forskning - å investere er bedre enn å spare og sist men ikke minst oppretthold velferdstilbuda som vi har her i landet. Lenke til kommentar
TVPR Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 De som sier "ikke stopp lønnsveksten" eller "sånn og sånn så trenger jeg ikke høyere lønn" har misforstått. For at prisene og avgiftene skal kunne synke, mø lønningene ned FØRST. Men nok om det. Lenke til kommentar
Atrof Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Litt feil å skylde på nettbutikker. Nettbutikker er med på å redusere prisene også mener du at det er en dårlig ting, jeg tror at det er viktig å få ned prisene så de begynner å komme på samme nivå som landene rundt oss. Vi er et av verdens rikeste land men også det dyreste. Jeg synes klær og mat er dyrt de prisene har ingen påvirkning fra nettet, det skulle de hatt og ikke svevd på en egen øy som griske forhandlere putter i lomma. Nei TVPR tror du er forhandler. for du har snudd debatten oppned. Dommedagproffetien din er feil går prisene ned så er det en god ting, vi må kvitte oss med mellomledda da det er de som tjener på det og presser prisene opp. Norge har aldri hatt god "økonomi" vi har bare veldig mye penger (dvs.Olje). Norge må ta seg i nakken åpne øya få bort feigheten og innse at vi må satse på Teknologi det er det som skulle vært eksport nr. 1 , vi burde jo ha alle forutsettninger og midler til det. Så kunne vi importert billig klær og mat og vært lykklige langt inn i år 3000 ( hmm dette innlegget skulle begynt : det var en gang ) Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 TVPR helt korrekt,jobber i en bedrift hvor gutta på gulvet sier sånn som du sa. Kjetil Lenke til kommentar
SAGE Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 15:54, bertie skrev:Hadde jeg kunnet kjøpe en vare litt dyrere 10 minutter unna utgangsdøra mi, kunne jeg vurdert å betale kanskje 8-10% mer for å slippe å vente på en pakke eller noe, men 50% går ikke... Fullstendig enig og her har selger et ansvar selv i å med at folk blir mer opplyst prismessig ved hjelp av internett. Et ex: I helga skulle jeg kjøpe et 64Mb compact -flash minne kort til digitalkameraet....gikk inn på butikk nr.1 og fikk prisen 790 kr (riktignok Lexar men..), gikk direkte til butikk nr.2 og fikk prisen 635 kr (apacer)...dette er jo helt vilt når du kan kjøpe en brikke på nettet til under 300 kr...Hvis det er slik det skal drives buisiness, så kan de til helvete gå konkurs for min del....nå bestiller jeg med komplett... Lenke til kommentar
tintin77 Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Veldig mye svartmaling her da Markedsøkonomi er jo bare bullshit, det burde de fleste vite. At oljen er blitt en sovepute for Norge er soleklar. Webshoper mot vanlige butikker sier seg litt selv det da. Mye enklere å drive webshop enn vanlig butikk. Normale prisforskjeller er greit nok å takle, men 50% eller mer i prisforskjell er jo litt håpløst. At staten bruker avgifter som er også soleklart Blant " Gutta på gulvet" så er det mye syting også, Sitat "de forbanna sjefene", totalt håpløse osv. Men gjør de noe med det, men fa.. ikke Stadig flere vil ha sjefslønninger, men få vil sjefsansvar og det som medfølger. Politikken i Norge kan til tider kan være latterlig er en annen ting, men gjør folk noe med det. NEI DA, sitter hjemme på valgdagen å syter over hvor dårlig alt er. partiene er for like, politikk er kjedelig osv, desverre slike argumentene er håpløst avleggs. Vil man være med å styre, må man engasjere seg da for fa.., hvor sløve kan man egentlig bli. Dette er latskap deluxe At billigkjedene vinner frem sier også litt om "Sirumpa Nordmenn og "Misunnelighet". Veldig mange nordmenn tåler ikke at "naboen" lykkes og har mye flottere ting enn deg selv. Dessuten er nordmenn alt for opptatt av kvantitet og for lite opptatt av kvalitet. Ingenting skal koste noe særlig.. Luxus er nesten tabu.. , har i allefall hvert, man slite og streve hele livet, størst mulig lån osv. Har man mye penger, så skal det synes at man har det også, synes jeg. At det må til dramatiske endringer de neste 50 årene er soleklart, men at kommunismen og sosialismen er død er sikkert. Lenke til kommentar
Abdullah Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Nettbutikker er ikke enklere og drive en vanlig butikk. Tvert i mot, du skal legge opp 1 og 1 bilde, finne tekster, skrive og linke. Dette baserer seg også mye på "dagpriser" hvor du kanskje må gå gjennom 500 produkter med endringer... om ikke taper du penger. Vanlig butikk, her kreves realtivt MYE egenkapital om det er databutikker vi snakker om. Prisene på datavarer på internett baserer seg mye på 4-8% fortjeneste og er bunnskrapt. Vanlig butikk spretter bare opp papp-kassa og stabler i hyllene og ferdig.. I de vanlige butikker, finner du ofte "eldre" varer også, gammelt og dårlig. Mot nettbutikken som altid har nyeste trend. Kanskje data burde hvert solgt på nett? CDR plater / Disketter kommer jo i bokhandlere, libris, binders osv.. kontorutstyr også. Det er en vanskelig markeds- situasjon. Lenke til kommentar
Abdullah Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Mener også at vi bør kutte ut monarkiet. Dette er gammeldags, uansett hva folk mener. Konge var i eldre tid, da vikingene gikk med svert og sloss om hvem som skulle være det. Kong Harald gjør ikke det.. Skift ut regjeringen med President og Kongress. Slottet blir presidentens bolig og storinget blir kongressen's tilholds- sted. Nye mennesker skal sitte i desse stillingene. Lenke til kommentar
SpeedIT Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Kongehuset Jeg tror du ikke er helt klar over kongens rolle i norsk politikk. Her i landet har vi da det vi kaller sosialdemokrati, og ei monarki. Kongen er til "pynt". Selvsagt har han høyere myndighet en deg og meg, samt en høyere millitær rang enn vi noen gang kan oppnå. Quote: Netbutikker At netbutikker "ødelegger" for dem såkalte normale bedriftene, har jeg veldig vanskelig for å tro. Det har seg nemlig slik at dem fleste netbutikker i dag, også er en "normal" bedrift, med eget utsalgssted en eller annen plass i Norge. Om man absolutt skal trekke slike konklusjoner om netbutikkenes inntreden i det norske næringsliv, kan man tenke et par tiår tilbake, da folk hylte over seg fordi så mange daglige rutiner gikk over til å bli maskinell og datastyrt! Folk må jammen slutte å henge med rompa, når utviklingen krever at også vi innretter oss etter dagens teknologi. "Det finnes 10 typer mennesker. Dem som forstår binærtall og dem som ikke gjør det..." Mvh. Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Abdullah Hva er det som er så mye bedre med en president og kongress i forfold til det sysemet vi har idag,tror du at det ville blitt bedre på noen måter. Kjetil Lenke til kommentar
Cursed Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 kan ikke noen flytte denne til off topic--> politikk? Lenke til kommentar
TVPR Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Cursed: Ganske sikkert. Atrof: Tvert imot. Det at prisene reduseres er ikke en bra ting så lenge lønningene holder seg der de er. Kronekursen synker, innprisene til selv webshoppene stiger, og på sikt vil selv prisene der stige. Og om klær og mat ikke hadde svevd på en øy ute i det blå, ville disse også gått konkurs eller flyttet der det fantes "skikkelige" mat- og klesbutikker. Tror ikke helt du forsto mer enn halvparten av det jeg skrev i innlegget mitt, svaret ditt att i betraktning. Når mellomleddene forsvinner, som du åpenbart ønsker, hva da? Tror helst du er en skoleungdom som ikke helt har fått med deg at folk trenger jobb etter skolen, siden du her går utifra at alle har jobb, uansett, og at alle tjener grovt, uansett. Som du sa, innlegget ditt skulle begynt med "det var en gang...". Hvis prisene skal ned på de samme som i landene rundt oss, må først lønningene også ned på deres nivå. Abdullah: Nei, det er ikke vankeligere å drive webshop enn vanlig butikk. Den vanlige butikken må holde et produktutvalg i hyllene som til enhver tid skal være oppdatert. Samtidig kan ikke varene ha høyere priser enn det som lir akseptert, og siden innprisene synker jevnt og trutt, må alt av varer selges fort. Derfor kan ikke varelageret være så stort heller. Samtidig ligger innprisene i beste fall 1-2% under webshop-priser ut til kunde, så kommer fraktkostnader i tillegg. En webshop kan rett og slett lages i løpet av få dager. Lageret er gjerne stort, men siden det handles inn i store mengder fra utlandet, trenger man ikke bekymre seg så hardt om hvor lenge ting ligger på lager. Prislistedatabaser tar det 2 minutter å oppdatere til en webshop, man bare importerer fra listene man får fra sin leverandør (gjerne i utlandet). Så du ser, det er en grunn til at vanlige butikker gjerne har "gamle" varer i hyllene. Og en webshop vil alltid ha nyeste nytt, ettersom produktdatabasen bare importeres fra prilistene fra leverandørene. De trenger ikke ha varen på lager. Lenke til kommentar
The man! Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 nå har jeg ikke giddet å lese hele tråden men her har du min mening: vi blir ikke fattige her i landet tvert i mot, det er jo vanligere med BMW, Audi og Mercedes enn toyota og andre "vanlige" biler nå til dags. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: Den 2002-06-25 21:35, The man! skrev:vi blir ikke fattige her i landet tvert i mot, det er jo vanligere med BMW, Audi og Mercedes enn toyota og andre "vanlige" biler nå til dags. Mener å ha lest et sted at den "vanligste" firmabilen til håndverkere i disse dager (hvis man ser bort fra "kassebiler" àla HiAce ol) er Mercedes 230TD Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: Dan Hansen skrev (2002-06-25 21:52): Quote: Den 2002-06-25 21:35, The man! skrev: vi blir ikke fattige her i landet tvert i mot, det er jo vanligere med BMW, Audi og Mercedes enn toyota og andre "vanlige" biler nå til dags. Mener å ha lest et sted at den "vanligste" firmabilen til håndverkere i disse dager (hvis man ser bort fra "kassebiler" àla HiAce ol) er Mercedes 230TD Noen blir nok fattigere... Pengene må jo nødvendigvis taes fra et annet sted? Det er jo ikke slik at vi lager nye sedler etter behov.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 The man Hvor ser du det at det er vanligere med de dyre merkene,Nå er eg ikke så opptatt med det om naboen har en dyr bil,Men eg ser mest av de vanlige bilene i trafikken,Du kan jo bare se på salgs listene og der er ikke de dyre bilene langt oppe nei,Og en gang i fremtiden skal eg kjøpe en dyr bil,En lexus blir det nok. Kjetil Lenke til kommentar
aaneidu Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Jeg har ikke økonomisk bakgrunn, så jeg syns det er på sin plass med litt oversiktlig poengtering basert på sunn fornuft. Etablering av nettbutikker er en naturlig og helt sunn utvikling. Hele (nesten) samfunnet går heldighvis mot effektivisering. Velstand bygger på effektivisering, det at så mye goder som mulig kan skapes av den arbeidende delen av folket. Argumentet mot effektivisering er jo alltid det samme gamle at det går utover de som gjør det på den gamle måten. Dette argumentet kommer vi til å høre så lenge det finns mennesker. Effektivisering er jo grunnen til at vi idag ikke bruker meste parten av dagen til å finne mat for å overleve. Norge vil i fremtiden ha mangel på arbeidskraft. Da vil vi ikke å råd til å gjøre ting på en annen måte enn den mest effektive. Å ikke bruke teknologien maksimalt vil da bli som å ha ansatt en person til å grave hull, en person til å tette hull, og en person til å passe på at det går riktig for seg, mens det man trenger er noen til å jobbe i barnehagene, gamlehjemmene, politistasjonene + industri og privat næringsliv osv osv. De som tror at Norge er fattige må ta av seg skylappene (lese noe mer enn VG) og se seg rundt i verden. I et land hvor man har det så bra som i Norge er det helt utrolig hva som slås opp på første sidene av enkelte medier. Mye vil ha mer, jo bedre vi får det jo fler detaljer klarer vi å finne og frem, og klage på. Folk bør også være klar over at Norge er et velfardsamfunn med SMÅ forskjeller sammenlignet med de fleste andre industri land, selv om avisene prøver å gi inntrykk av noe annet. De fleste av mine kolleger med utenlandsk opprinnelse (America, England osv) ser på Norge som et kommunist land hvor alle tjener nesten det samme. Nordmenn sjenerelt har ikke så mye bedre råd enn menesker i resten av Europa, men vi har et sikkerhets nettverk som er (for?) bra. Nordmenn er også verdensmestre i gå hjem fra jobb klokken 16:00 og stå på krava, så når oljen tar slutt må vi legge om stilen eller klare å levere noe som ikke andre kan (ressurs krevende teknologi). Vi vil aldri kunne konkurrere på jordbruk. Lenke til kommentar
Atrof Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 TVPR: Jeg finner deg litt morsom. La oss si at jeg er veldig ung uerfaren og litt dum som ikke skjønner hva en voksen mann skriver på sitt mest seriøse. Utvikling er en rar ting, du skjønner Norge som land kommer ikke til å bli lukket inne alene og isolert i fremtiden. Når det gjelder priser så er det ikke hvis de synker de kommer til å synke det er bare et spørsmål om tid , vi må tilpasse oss internasjonale priser får som du sa være konkuransedyktige og gunstige så det internasjonale markede får lyst til å handle med oss dvs. Norge , Ja det er stor mulighet for at vi går ned litt i lønn for som nevt tidligere tilpasse oss et internasjonalt marked. Mellomledd er i noen sammenhenger helt nødvendig men i andre ikke, de bare fordyrer varene og de kommer til å forsvinne etter hvert som folk skjønner dette og gidder å gjøre noe med det, tenker det kommer til å skje når prisene synker og de trenger å få varene på billigst mulig måte. Åja arbeidsledighet hmm, ja den kommer til å stige ingen tvil den kommer til å gå jevnt og trutt litt opp. Det må skapes nye men her har da AS Norge muligheter allerede i dag, teknologi og forskning burde Norge satse knallhardt på det er dette det såkalte Oljefondet skulle vært brukt til, med unik Teknologi til salgs kan vi kreve de prisene vi vil. Noen kanskje ganske mange butikker kommer til å gå konk, Men det kommer samtidigt til å skapes andre næringer etter hvert.( merkelig hvordan ting pleier å gå seg til) Ikke undervurder Norge vi kommer til å klare oss skal du se med eller uten din hjelp, bare gi oss litt tid. Helt til slutt det jeg angriper er din dommedagsprofeti samt jeg tror at vi ser ting i litt forskjellig tidsperspektiv, ei heller kan jeg se inn i fremtiden og tror det gjelder deg også. Forresten bare for arkivet er i min beste alder og har hatt mange yrkesaktive år på baken . Lenke til kommentar
knutjoha Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 -------------------------------- Vi har ikke fått 5 øre av oljerikdommen.. staten setter dette på sparekonto og aksjer i utlandet. Om ca 70 år er det TOMT for olje i havet (!) da er norge null og ingenting.. hvem vil lage noe her? Dessuten, når det ikke er mer olje kan vi vel begynne å diskutere den globale oppvarmingen også. Oljen er jordens egen næring, når den er "tørr" hva da? ------------------------------- Må si meg litt uenig her Abdullah... Sannheten er at på grunn av krone verdien, norske renta og økonomisk stabilitet må oljepengene enten brukes med en gang, eller omplasseres i fond. Av samme grunn må vi gi en god milliard i utenlandshjelp og liknende tiltak som også holder økonomien vår stabil og at pengene du har i lommeboka er verd noe!!! Du sier at når olja tar slutt, så har ikke Norge noe mere.. At ingen vil produsere noe i et land med en av verdens billigste strømpris, ville jeg funnet rart... Vi er en av verdens største produsent av aluminium av samme grunn! Det vi sliter med er at vi, i motsetning til Sverige, ikke har fått etablert noe store internasjonale konsern og firmaer som kan bære Norge ut på verdensmarkedet. Vi måtte bygge opp landet vårt etter krigen, som "nøytrale" Sverige slapp, og ligger derfor maaange år etter dem på markedet, og siden vi hviler på olja inntil videre ser vi heller ingen grunn til å satse den veien! Knut Lenke til kommentar
trn100 Skrevet 25. juni 2002 Del Skrevet 25. juni 2002 Quote: aaneidu skrev (2002-06-25 22:51):Jeg har ikke økonomisk bakgrunn, så jeg syns det er på sin plass med litt oversiktlig poengtering basert på sunn fornuft. Du har rett i mye av det du sier, etter min mening får jeg vel tilføye :smile: Det er mange som mener at Norge bla på grunnn av sin gode økonomi ligger foran mange andre vestlige land i en omstilling fra å produsere varer til å yte tjenester, og at dette er en av årsakene til at vi har fått våre problemer først... Dette har også med handelsbalanse å gjøre... Om vi yter tjenester eller produserer er egentlig ikke så viktig... Sett i en større sammenheng vil det også være bra at vi som har råd til å betale etterspør billige produkter... Dette vil kunne tilføre såkalte U-land og/eller lavkost-produsent land midler utover over rene overføringer i form av u-hjelp... Så lenge vi har råd til å betale for dette... Nøkkelen er å ha et overskudd på handelsbalansen, det vil si at uansett hva vi gjør, er det viktig at vi selger mer enn hva vi kjøper... Her har oljen så langt hjulpet oss mye... Dette er imidlertid komplekst, og ingen har vel hverken et godt svar eller fremtidsperspektiv vi kan stole på... Billigere varer fra utlandet vil f.eks. kunne redusere kravet om høyere lønninger, men samtidig øke vår import... Økt import vil bety at vi må finne andre ting å eksportere... På den annen side vil høyere lønninger føre til økte inntekter for staten, hvilket isolert sett ville kunne bety mer penger til f.eks. helsevesen etc... Værsågod, bli gal :smile: Hva vi til syvende og siste ender opp med bestemmes ene og alene av hvert enkelt individs behov for kortsiktig personlig gevinst... Det samme er det forøvrig som har gjort oss i stand til å velge :smile: Hmmm... Er fremdeles mye usagt om dette temaet... Kunne sikkert ha holdt på i dagesvis med med teorier uten engeng å bli enig med meg selv :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå