Gå til innhold

Har alle dårlig råd nå i dette landet?

Anbefalte innlegg

Virker som alle har dårlig økonomi nå i dette landet. Konkurser i hytt og pine, klubber har dårlig råd, bedrifter sliter, og private sliter pga dårlige lønninger som igjen kommer av bedriftenes dårlige salg.

Men er det vår feil? Kanskje staten skal slippe litt opp så vi og kommunene vi bor i får mere penger...

Noe er betydelig galt ute nå! (håper det ikke er bare jeg som ser/sier det)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-06-24 11:03, Abdullah skrev:

Virker som alle har dårlig økonomi nå i dette landet. Konkurser i hytt og pine, klubber har dårlig råd, bedrifter sliter, og private sliter pga dårlige lønninger som igjen kommer av bedriftenes dårlige salg.

Men er det vår feil? Kanskje staten skal slippe litt opp så vi og kommunene vi bor i får mere penger...

Noe er betydelig galt ute nå! (håper det ikke er bare jeg som ser/sier det)

Ja si det du. Sett fra et bedriftsøkonomisk syn er faktisk et av verdens rikeste land teknisk konkurs.

Rare greier ...

Lenke til kommentar

hehe, har egentlig lurt på det samme, men ikke giddet å spørre om det.

saken er vel at VI blir fattigere og NORGE blir rikere. kanskje nærmere sagt de som putter restskatten i lomma.

dere kan jo alltids vente til batteri-kortslutning skaper en bilgarasje-brann, eller lyn som slår ned i sikringsskapet i kufjøset.

det hendte hos oss, og jeg ble plutselig 250K rikere.

fjøset

kjedelige greier må jeg innrømme.

når du leser denne posten og finner ut hvor teit den egentlig er, da har du ikke lest fra starten av.

Lenke til kommentar

Abdullah

De sier det alle,men problemet er at de setter pengene i fond i utlandet,problemet i norge er at vi har alt for mange kontor rotter,de fleste kontor rotter er bare utgift post,den norske stat har ca 700 miliarder kroner i fond,så sier de at de ikke har råd til ditt og datt,norge sparer seg til fant,og vi skal være et av verdens rikeste land?.

Kjetil

Lenke til kommentar

Ikke egentlig så rart. Når "alle" handler PC-deler fra nettbutikker, for eksempel, dropper prisene i butikker til et absolutt bunnivå. Dett fører til reduserte lønninger og i mange tilfeller konkurs for "vanlige" bedrifter. Etter hvert som flere og flere markedsgrupper flyttes til nett, handles mer og mer til nett, og de eneste som tjener på dette er webshoppene. I mange tilfeller er navnte webshopper ikke basert i Norge, som fører til at pengene havner utenfor landet. Flere bedrifter sliter hardere, flere mister jobben. IT-bransjen er en av de viktigste her til lands, framtidspotensiale tatt i betraktning. Men når lokale utsalgssteder må basere seg på priser som ligger på 10-20% fortjeneste for å i det hele tatt få solgt noe, forsvinner potensialet for bransjen som kunne blitt en av de største arbeidsgivere i framtiden, i et moderne I-land.

Staten har selvsagt skyld, men det meste av skylden ligger på forbrukerne, men i hovedsak næringen selv. Når webshopper legger seg på utpriser til forbrukere som åpenbart er laget for å sende lokale firmaer til konkursens rand, vil distriktene avfolkes. Uten distriktene vil alle primærnæringer sakte svinne hen, og enten byfolket liker det eller ei, vil dette føre til økt import av primærvarer. Kronekursen synker, arbeidsledigheten øker, inflasjonen stiger, sentraliseringsraten øker med eksplosiv fart.

Se på klesindustrien, som gjerne legger seg på 90% fortjeneste, eller høyere. Men selv "bondetamper" vil gjerne ha datautstyr, ikke bare klær. Siden klesbransjen, byggeindustrien og dagligvarebransjen er de eneste levedyktige i det lange løp, kommer disse og til å forflytte seg til mer sentrale strøk (rett og slett får å kunne FORBLI levedyktige). Telenor gjør ikke saken bedre ved å stanse bredbåndsutbyggingen og øke prisene. Alle tilbud forsvinner fra distriktene, og den onde sirkelen med økt inflasjon og arbeidsledighet fortsetter, fortere og fortere.

Etter hvret vil prisene begynne å øke raskere og raskere siden mer og mer vil måtte importeres, mens lønningene stiger i et tempo som ikke vil kunne holde tritt. Nasjonaløkonomien vil slite enda hardere. Utenlandske selskaper vil kvie seg for å etablere seg her til lands, og norske større bedrifter, eksempelvis Hydro, vil flytte seg til utlandet. Flere norske arbeidsplasser vil gå tapt. Den onde sirkelen fortsetter. Norske selskaper som innen denne tid har falt groteskt i verdi grunnet inflasjonen kjøpes opp av utenlandske selskaper fra i utgangspunktet fattigere land, flyttes ut av landet, og ENDA flere arbeidsplasser går tapt.

Som en følge av dette øker kriminaliteten her til lands, flere flytter utenlands, distriktene vil innen nå være totalt øde. Alle råvarer vil måtte importeres, og kronekursen faller ytterligere.

Til slutt vil Norge ha utviklet seg til et u-land med stor nasjonal gjeld, siden kronen vil være verdt shitt og ingenting og vi vil måtte importere "alt".

Høres kanskje ut som en dommedagsprofeti, men det er realiteten med mindre noe endres drastisk.

Sånn er livet.

Tror nesten jeg skal skrive dette ut som et leserinlegg til en eller annen avis i samme slengen.

Lenke til kommentar

Ja mange klager ikke alle har serælig rett til å klage men de fleste, når jeg sier at ting er for dyrt her i landet får jeg til svar fra altvitere å diverse at vi har så høye løninger her i norge så det må vi bare tåle, jo greit nokk det får en med lønn på 500k men for en som tjener tja 100k max hva med han/hun? de lever jo under samme prisnivå som de med 500k, jaja de med 500 har mere i skat men de sitter alikavel i gjen med mere (de aller rikeste snoker seg også unna) er det rart da at folk handler der det er billigst? (webshoper osv) å vil sno seg unna nrk lisens (les anen tråd her) joa vi har det jo godt å det finnes folk som har det være jeg skal inrøme det. Men det går fremdeles an å se kritisk på seg selv. Jeg synes ikke det er rart at folk ser litt rart på skatteslipen sin å tenker hmm hvor går egentelig disse pengene til når diverse skoler,sykehus og aldershjemm kunne hvert mye bedre, vi lever tross alt i et av verdens rikeste land burde vi ikke ha råd til bedre skoler,sykehus og aldershjem for ikke å glemme veier, her jeg bor er dem jo helt elendige blitt. nei huff dette ble mye babling om en ting som kan diskuteres i det vide og det brede å det er vel egentelig så mange syspungter på dette at det egentelig ikke er vits men jeg tryker nå send knappen alikavel jeg.

Lenke til kommentar

TVPR - du har skjønt det! Fantastisk!

Norge kommer til å gå på en storsmell etterhvert... det ironiske oppe i alt dette er at de rike kommer til å berge seg.. det gjør de alltid, de andre av oss... sukk sukk..

Tenk at det er så få som bryr seg om dette?...

Lenke til kommentar

TVPR's innlegg var skikkelig bra!

Nettbutikkene henter fortjenesten til de lokale butikkene, og slår desse "teknisk konkurs".

Eneste som står igjen er Klæs butikker, Matvare osv.. det som ikke kan selges på nettet.

Men litt feil av staten også angående matmoms, 12% gjør at "alle" tar med seg Pizza'n fra restauranten hjem sammen med en film istedet for og spise ute. Det blir fort 1-2 mindre i jobb..... hvor skal desse jobbe? nettbutikk?

Klart det er enkelt med nettbutikk, du sitter på 2000 varer. En vanlig forhandler har ikke dette inne og må bestille. Det kan ta 1 uke, og du kan levere på 1-3 dager.. men lite praktisk i sammenhengen. Du er selv borte fra markedet iløpet av 2-5 år.

Nå som staten sier flere skal ut i arbeid og færre på trygd. Hvordan skal dette gå til? Hva skal "desse" jobbe med egentelig? Trykkeriene som lager bøker gjør det i utlandet, verftene, stål og industri flykter til utlandet, nesten alle oppretter utenlandsk foretak med eventuell norsk avdeling og sparer millioner på skatter og avgifter.

- Velkommen til Sovjet!

Lenke til kommentar

Masse visdomsord her, men jeg er ikke enig at nordmannen pr. i dag har dårlig økonomi, tvert i mot. Derimot er det slik at "mye vil ha mer" og folk roper høyere dess bedre de har det.

Jeg er videre enig med TVPR s innlegg, men jeg ville heller fokusert på at hovedproblemet er de høye lønningene (Og det korresponderende prisnivået) dette fører til at det ikke er mulig å produsere noe i Norge og konkurrere på et internasjonalt marked. Produktene blir for dyre. Dette er en større fare enn at webbutikker fjerner livsgrunnlaget for de lokale butikkene. Det er tross alt ikke i distrubisjonsleddet at det største verdiskapningen foregår.

Mitt hovedpoeng er at for å unngå det scenarioet TVPR beskriver, må lønningene ned (noe som fører til lavere priser). Dermed kan norske bedrifter skape annen verdi enn olje (som har vært soveputen som har fått oss inn i denne håpløse situasjonen)

Mvh

Cueball

edit: Skriveleif

[ Denne Melding var redigert av: Cueball på 2002-06-24 12:55 ]

Lenke til kommentar

Vi har ikke fått 5 øre av oljerikdommen.. staten setter dette på sparekonto og aksjer i utlandet.

Om ca 70 år er det TOMT for olje i havet (!)

da er norge null og ingenting.. hvem vil lage noe her?

Dessuten, når det ikke er mer olje kan vi vel begynne å diskutere den globale oppvarmingen også. Oljen er jordens egen næring, når den er "tørr" hva da?

Ikke mere IS, ikke mere Luft.. og ikke mere penger..

sjit jeg er glad jeg er død om 70 år! (bondevik også sikkert)

Lenke til kommentar

man kan ikke klage på at nettbutikkene har bedre priser enn den lokale butikken uansett. Det er greit at Elkjøp eller SpaceWorld(spesielt spaceworld!) er noe dyrere enn de billigste nettbutikkene, fordi de må lønne ansatte etc, men de kan ikke forsvare å ligge 30-100% høyere i pris på nær sagt alle varer innen data.

Hadde jeg kunnet kjøpe en vare litt dyrere 10 minutter unna utgangsdøra mi, kunne jeg vurdert å betale kanskje 8-10% mer for å slippe å vente på en pakke eller noe, men 50% går ikke...

Det nytter ikke skylde på andre for at butikken går dårlig og man må si opp ansatte i de tilfellene hvertfall.

Uansett burde vel LO og de "fagorganiserte" skjønne at det er bedre å sitte igjen med like mye i lønn som fjoråret, og litt lavere rente, enn å sitte igjen med mer i lønn, og endra høyere rente på evt. lån. Kanskje noen bedrifter kunne overleve i pottitnorge også...

Men neida, det viktigste er å streike, for det er IN.

Lenke til kommentar

Enig med deg også Cueball!

Sålenge lønnsnivået i Norge ligger der det gjør nå vil det være ekstremt vanskelig for alle bedrifter i Norge å konkurrere med de utenlandske konsernene.

Eksempelvis kan vi ta for oss vårt kjære naboland Sverige. Der ligger det gjennomsnittlige lønnsnivået omlag 30 kr lavere. Dvs at damen/mannen som sitter i kassa på ICA i sverige får mindre, følgelig kan varene selges billigere, transporten blir rimeligere, osv osv... dette forgreines gjennom hele landet. I Norge ligger alle langt over alt dette, og det gjør at vi får ikke solgt varer ut av landet, men i all hovedsak må importere enn del varer som vi ikke greier å produsere så rimelig at den bevisste forbrukeren ønsker å kjøpe den...

Et annet poeng er også at siden renten må settes såpass høyt for at forbruket ikke skal rasere alt i landet på kort tid, vil også kravet til avkastning for aksjonærer o.l være høyere enn i tilsvarende land... dette gjør at det til tider taes uforholdsmessig store ressurser ut av de allerede hardt pressede selskapene... dette vil ikke være spesielt gunstig over tid...

Oljeformuen... kommer til å bli vår ruin...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...