Gå til innhold

BIOS vs RAM

nerb

Anbefalte innlegg

Har en Fujitsu Siemens Csaleo 600.

Har kjøpt 2*512K med RAM (Geil DDR400) og prøver å bruke disse.

Har fra før 256K med orginalminne.

Når jeg monterer de nye brikkene booter enten ikke PC'en eller jeg får blåskjerm ganske fort.

I følge dokumentasjon på hovedkortet skulle DDR400 brikker være OK. Den gamle brikken er også DDR400.

Hvis jeg bruker gammel RAM + 1 ny, booter PC'en og finner alt minne.

Jeg har mistanke om at enten strømforsyningen til brikkene ikke er tilstrekkelig

eller at de ulike instillingene på de nye RAM-brikkene leses feil av BIOS og tenkte jeg skulle sette dette manuelt i BIOS.

I BIOS har jeg ingen mulighet til å justere noe av dette...

Noen som vet om andre måter å justere dette på (softtware) eller har andre råd om hvordan jeg skal få dette til å fungere ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg antar du mener mb og ikke K når du snakker om størrelsen på minne?

Jeg kjenner ikke til den Fujitsu Siemens modellen du har, men det virker jo merkelig at du ikke kan justere eller lese av instillingene i BIOS på RAM instillingene dine.

Siden situasjonen er som den er, så ville jeg begynt med å klarlegge et par ting først:

-manualen din sier at PC3200 er ok. Sier den noe om hvordan brikkene fysisk skal settes i minne slot'ene. Dette kan være utslagsgivende spesielt mtp bruk av Dual channel. Noen ganger må hastigheten reduseres til PC2700 (333Mhz) ved bruk av singel channel. Men manualen bør beskrive dette i detalj.

-Det nye minnet ditt kan faktisk være ødelagt, beste måte er å teste minet i en annen datamaskin. Klarer du å boote med en cd plate slik at du kan kjøre Memtest 86 v1.26? Isåfall kan du jo få tatt en test på minnet.

-Spenning på minnebrikken er satt feil i BIOS som du mistenker. Siden du ikke kan lese dette av eller justere i BIOS så er det jo vanskelig å vite hva som er den faktiske verdien her. Det høres nesten ut som om din BIOS autojusterer dette, dog er det litt merkelig. Det finnes software som kan hjelpe deg med å lese av disse verdiene i OS. Men da benytter du jo de gamle brikkene (siden du ikke får bootet uten bruk av gamle brikker), om disse skal ha samme verdi som dine nye brikker vet jeg ikke, men det finner du ut ved å lese på minneprodusentenes hjemmeside.

Kanskje ikke det mest konkrete svaret, men kanskje noen ledetråder til for hvordan feilsøke videre...?

-juwa

Lenke til kommentar

Manualen sier ingen ting om hvordan brikkene skal plasseres.

Har prøvd alle kombinasjoner med slott/RAM.

Hvis jeg kjører Memtest fysses skjermen med feilmeldinger...

Klarer imidlertid å lese spenningen på RAM'en via cpu-z,- viser 2,48 V.

Ny nye brikkene skulle helst hatt mellom 2,55 og 2,8 V.

Vet også hvilke instillinger de nye brikkene skulle hatt men klarer ikke å sette dette manuelt i BIOS.

Lenke til kommentar

Maskinen vil starte, men Win95/98/ME har ikke støtte for mer enn 512MB. Når du forer en Win98-maskin med mer enn 512MB, vil den begynne å kraftig sløse og føkke til stort sett alt. Ting blir bare lagt opp i minnet og blir værende der. Ingen ting blir fjernet og alt blir bare helsikke...

Det ble ihvertfall det da jeg oppgraderte fra 512MB -> 768MB.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...