Kadra kadabra Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Hei jeg har tenkt å kjøpe en harddisk til videofilene mine til redigering med Pinnacle Studio 9. Programmet og OS har jeg lagret på en vanlig WD Caviar S-ATA 7200rpm Videofilene derimot skal jeg enten ha på en: Seagate Barracuda 7200rpm SATA Eller hvis det er noe å vinne på det: Western Digital Raptor SATA 10000rpm Så det jeg lurer på er om det er noen stor merkbar forskjell i å kjøpe den raskeste harddisken. Raid er vel uansett ikke så viktig med programmer som Pinnacle Studio? Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Jo raskere harddisk, jo raskere vil programmer kjøre, men siden det er videofiler du skal ha der ville jeg heller gått for en disk med god plass. Video (særlig ukomprimert) tar fort enormt med plass, men det er du sikkert klar over. Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Men du vet ikke hvor stor praktisk forskjell det er å redigere med den ene hdd'en framfor den andre? Ja dette med størrelsen er eneste grunn til at jeg ikke allerede har valgt WD'en. Prismessig er de ganske like, men Seagaten er over fem ganger så stor... Lenke til kommentar
riktig Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Jeg har ingen Raptor selv dessverre, så det vet jeg ingenting om, jeg har bare sett den i aksjon som OS-disk, og det går unna, for å si det mildt. Men i teorien skal filene åpnes raskere og alt på disken kjører generelt raskere. Noen med 10 000 RPM-disker kan sikkert svare på det. Men spørsmålet er om det koster mer enn det smaker. Tror du vil være mer tjent med å bruke den som OS-disk istedet. Lenke til kommentar
Alte-to Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 tror det koster mer en det smaker... du må jo ha f.eks 2x74Giggere... og helst kjøre Raid-0... for og få èn litt stor disk... eller har du Abit Max3 el.lign. (JBOD?!) så kan du kjøre 4x74giggere som en stor disk fy F d blir dyrt!! Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Oki er det da det lureste å kjøpe en Raptor og bruke den som OS-disk i stedet, og bruke min nåværende disk (WD Caviar) som video disk? Eller er det like greit å bare kjøpe en Seagate og drite i de sekundene man måtte spare? Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) SKal du lagre mye kjøper du ikke raptor, skal du ikke lagre mye kjøper du raptor.... Endret 24. februar 2005 av fUzZy^ Lenke til kommentar
Kadra kadabra Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Hei dere jeg har kjøpt seagaten nå. SKulle til å formattere den, så begynte jeg å stusse over hva jeg bør ha som Allocation unit size, størst praktisk mulig ikke sant? Hva anbefaler dere? Filene kommer vel så å si aldri til å være under 10mb uansett: 512-64k Endret 24. februar 2005 av Kadra kadabra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå