Gå til innhold

Anbefalte innlegg

hei! jeg er helt ny med dette programet ms dos prøvde litt enkle ting og synes det var ganske morsommt nå lurer jeg på åssen man lager programmer der som kan få alt på skjermen din gå rundt og rundt eller noe sånt? men sånn at det stopper etter 15 sek eller noe sånt..

er det noen som har noen forslag?

og hvordan kan jeg lagre de på datamaskinen og sende de videre til venne feks?

Endret av thlangva
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

man kan ikke få noe til å gå rundt på skjermen nei...

du kan bruke notepad og lagre det som en .bat fil, og starte den, da vil det du har skrevet i notepad kjørt i cmd

ms dos(cmd) rt oftest brukt til nyttige ting, er ikke så mye tull man kan gjøre med det

edit: tror C eller VB passer deg bedre hvis du vil lage slike programmer

Endret av aklla
Lenke til kommentar

okey.

har lagd n shutdown fil shutdown.exe -s -c "shutdown om 30 sekunder"

men det jeg lurer på er om det går ann og lagre den på skrivebordet sånn at jeg bare trykker på et ikon og så komer den opp. er det noen som kan si meg hvordan man gjør det?

pliis svar!

Lenke til kommentar

prøvde å lagre det i notpad, da åpnet jeg notepad og skrev shutdown.exe -s -c "shutdown om 30 sekunder" og når jeg skulle lagre det tok jeg på fil - lagre som og på filtype kan du bare velge tekstfiler(txt) ikke bat fil så hva skal jeg gjøre?

Lenke til kommentar

Bare skriv filnavnet som f. eks. "shutdown.bat". Merk at hvis du har på skjuling av filendelser skal du ikke se helt bort ifra at windows putter på en .txt til slutt. Lagre fila på skrivebordet, så kan du aktivere den når du enn vil. Eventuelt gjør om ikonet hvis det betyr mye for deg.

Merk at .bat og .txt ikke er to forskjellig måter å lagre på, eneste forskjellen er om maskina som standard skal kjøre innholdet, eller vise det. Så har du ei .txt fil med kommandoen du vil skal kjøres er det ikke værre enn å gjøre om endelsen til .bat for å teste. Du kan selvfølgelig også åpne .bat filer i notepad for å gjøre de om direkte.

En tips til: Bruk "@echo off" i toppen av .bat-fila så slipper du at kommandoene du utfører blir vist på skjermen. Så ei fil kan f. eks. se slik ut

@Echo off
Echo Det er nå %date%, klokken er %time%.
Echo Du har valgt å skru av maskina.
Echo Trykk Ctrl+C nå for å avbryte.
Pause
Shutdown -s

Endret av Amnio
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...