Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ADSL splitter og gammel isdn boks

Anbefalte innlegg

De har omsider funnet ut at de skal bygge ut adsl her, og det skal være operativt fra i morgen. Har fått tilsendt router og splitter.

Problemet er at vi har en gammel? type isdn boks, uten plugger på "inn" kabelen. Ikke så lett å forklare dette men man skal koble telefonlinjen inn til huset via splitteren og videre en kabel til isdn boksen, og en til adsl modemet. (Dette vet dere sikkert).

Jeg trenger da hjelp til å få "delt" denne linjen inn i huset slik at jeg får satt inn splitteren, men jeg aner ikke hvilken rekkefølge ledningene skal være om jeg patcher dem?

Her et et bilde av isdn boksen,

ISDN boks

og et av en koblingsboks som er under isdn boksen.

koblingsboks

ledningene på venstre side kommer fra en gammel koblingsboks som ble innstallert samtidig som huset ble bygd, ikke spør meg hva alt er. På høyre side går de to øverste til "inn" på isdn boksen, mens de 4 nedenfor kommer fra ene "ut" uttaket på isdn boksen (disse går til isdn kontaktene rundt om i huset tipper jeg).

Ble et langt innlegg, men jeg håper noen kan hjelpe meg :)

Endret av Frupp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ledningene på venstre side kommer fra en gammel koblingsboks som ble innstallert samtidig som huset ble bygd, ikke spør meg hva alt er. På høyre side går de to øverste til "inn" på isdn boksen, mens de 4 nedenfor kommer fra ene "ut" uttaket på isdn boksen (disse går til isdn kontaktene rundt om i huset tipper jeg).

Ble et langt innlegg, men jeg håper noen kan hjelpe meg :)

Er utfra bildet og forklaringen er de to røde og blå ledningene du skal koble via splitteren, bruk en RJ45-plugg og pin 4 og 5 i den.

Lenke til kommentar

Splitteren skal sitte på "inn" før ISDN boksen - de 2 lederene skal inn på splitteren og ut på "tlf" - videre til ISDN boksen og 2 "nye" ledere videre til ADSL-"modemet", de 4 som kommer fra ISDN-boksen skal ikke være berørt av splitteren. Samme "leken her" når vi fikk ADSL foe noen år siden, fikk laget noen stubber med RJ45 plugg på ene enden (splitter enden) og "spleisa fra "innboksen" til splitter , ny kabel fra splitter til ISDN boks og en ny stubb fra splitter tilbake til veggen og brukte et ledig par i veggen for å ha ADSL "modemet" i et annet rom.

Lenke til kommentar

Er også mulig til å kjøpe isdn kontakt, for de som ikke har RJ45 plugger.

Koble til linjen inn i huset til kontakten, så kan du koble til splitteren i mellom der.

Er vel RJ45 inn i de fleste isdn bokser fra før?

Har gjort det en del ganger nå :p

Lenke til kommentar
Er vel RJ45 inn i de fleste isdn bokser fra før?

I de nye boksene er det RJ45, men i de gamle er det kun skrutilkobling. (Hadde jo ikke behov før for at folk skulle koble noe fra eller til. Noe alla det 3 datamaskiner er maks marked i verden....... Så lett kan man ta feil. :whistle: )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...