Gå til innhold

Hvordan kan jeg installere XP i C:\XP?

Anbefalte innlegg

denne linken står det følgende litt nede på siden:

3: Bruk en veldig kort mappe, jo kortere mappe, jo bedre, dette har med søking og access. Dette er en gammel myte som gjelder fortsatt den dag i dag, bortsett fra at det ikke er en myte selvfølgelig. Jeg anbefaler å kalle mappen "XP", enkelt og greit. Dette gjør også at alle registeroppføringer herretter som henviser til Windowskatalogen blir mye kortere, noe som gjør at windows-registeret blir mye mindre, ettersom 70% av alt i registeret henviser ofte til denne mappen.

Hvordan velger jeg at Windows XP (Pro) skal installere seg i C:\XP ? Helt default så installerer den jo i C:\Windows

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Installerte Windows XP senest i går kveld og fikk ingen spørsmål om hvor jeg vil installere Windows XP. Siste gang Windows Setup har spurt om installasjonspath var i Windows98 så vidt jeg kan huske...?

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Mener at dette bare er mulig dersom du setter inn Windows XP cd'en når du er inne i en annen Windows installasjon. Du skal få spørsmål om hvor du vil installere, samt navn på mappen.

Ved standardinstallasjon (cd ved oppstart) så tror jeg ikke du kan endre på det fordi alle filer blir kopiert til Windows mappen som standard før selve installasjonen starter.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok TCi har rett her ja.

Det jeg kan anbefalle deg, er å laste ned et program som heter nLite, dette er gratis, og det ligger en bra brukerveiledning på norsk på siden deres.

Med dette programmet så kan du forhåndsdefinere XP-installasjonen, dvs. at du må kopiere over Windows XP cd-en til harddisken, deretter må du fortelle nLite hvor Windows-filene ligger.

Deretter kan du med nLite legge inn service pack, hotfixes, du kan velge navn på "Documents and Settings" og "Windows"-mappen, legge inn brukernavn og passord, legge inn cd-key, du få installasjonen til å gå helt av seg selv, bare du booter fra cd-en du har laget, du kan også tweake mange andre instillinger, som å fjerne den irriterende hunden som spør deg hva du vil søke etter når du bruker søk, +++.

Når man er ferdig, og har definert alle forhånds-instillinger, så vil nLite lage et bootbart ISO-image av filene, som man bare kan brenne ut, og vips -du har en egendefinert windows installasjon, spesielt tilpasset dine behov! ;)

Lenke til kommentar
Jeg tror nok TCi har rett her ja.

Det jeg kan anbefalle deg, er å laste ned et program som heter nLite, dette er gratis, og det ligger en bra brukerveiledning på norsk på siden deres.

Med dette programmet så kan du forhåndsdefinere XP-installasjonen, dvs. at du må kopiere over Windows XP cd-en til harddisken, deretter må du fortelle nLite hvor Windows-filene ligger.

Deretter kan du med nLite legge inn service pack, hotfixes, du kan velge navn på "Documents and Settings" og "Windows"-mappen, legge inn brukernavn og passord, legge inn cd-key, du få installasjonen til å gå helt av seg selv, bare du booter fra cd-en du har laget, du kan også tweake mange andre instillinger, som å fjerne den irriterende hunden som spør deg hva du vil søke etter når du bruker søk, +++.

Når man er ferdig, og har definert alle forhånds-instillinger, så vil nLite lage et bootbart ISO-image av filene, som man bare kan brenne ut, og vips -du har en egendefinert windows installasjon, spesielt tilpasset dine behov! ;)

Dette programmet hadde jeg glemt.. jeg lastet det ned for noen dager siden men ikke hatt tid til å se på det.. FLOTT!

Og nå var det kommet en ny versjon også :D

Endret av Joffer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...