Gå til innhold

Kjøp av Amd64-system. Trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Heisann.

Jeg lurer på litt hjelp fra dere, for en kamerat av meg (muligens også jeg selv) vil ha ny pc. Den skal baseres på AMD64 socket939 plattformen, men det er hovedsakelig hovedkort, prossessor, ram og skjermkort som er aktuelt. Prisen bør vel også komme inn under 6-7 lapper.

Vel, jeg har en grei formening om hva dette skal settes sammen av, men helt sikker er jeg ikke. Jeg begynner med hovedkortet. Selv har jeg veldig stor tro på Asus her og helst nforce4 basert. Er det egentlig noen særlig merkbar forkjell mellom nforce 4 og via basert? Så har jeg sett at Asus ikke tilbyr nforce4 ultra, bare SLI, og her kommer spørsmål ved skjermkort inn(litt lenger ned). Forslag til andre hovedkort mottas mer enn gjerne!

Når det gjelder prossessor er saken relativt grei. En athlon64 3500+ m/ winchester kjerne er det mest aktuelle valget etter min mening, men 3000+ og 3200+ er også muligheter. Har noen erfaring hva gjelder overklokking av disse? Overklokking.no dro 3000+'en svært langt og jeg ble imponert, men er de to større brødrene egentlig noe bedre valg? Evt. multiplier på disse? En skikkelig luftkjøler er nok mer realistisk enn vann i dette systemet..

Ram er også litt usikkert, dette systemet er ment for å kunne overklokkes en del og jeg har sett på ram fra Kingston, OCZ og Corsair. Hva foreslår dere? Det bør være 1 GB ram.

Og så dette skjermkortet. Er det egentig best å satse på SLI? Dette blir i så fall for å oppgradere med et likt kort ved en senere anledning. Geforce 6600GT er et alternativ, mens radeon x700xt i omtrent samme prisklasse også er aktuellt. Er det bare Geforce som støtter SLI, eller gjør radeon det også? Jeg er faktisk ikke sikker på dette. Uansett, Geforce/Radeon, SLI/Ultra - hva sier dere? Pris/ytelse er det som teller mest her! :w00t:

Til slutt, klarer en standard Chieftech 360W PSU å dra dette spetakkelet? ;) Jeg er klar over at noen hovedkort vil ha 24-pinners strømkontakt ja.. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...