Iceythe Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 jeg har hørt snakk om en teknologi kalt "multithread" som får cpu'en til å yte max. nå er jeg grønn på prosessorteknologi, og lurer derfor på om MP-cpu'ene til AMD bruker denne teknologien. og hva har det egentlig å si om ytelsen i spill? håper på svar... Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Du mener sikkert Hyperthreading, som er støttet i P4 Xeon, men ikke i bruk foreløpig. Multithreading er en vanlig teknikk i programmering, og må støttes av OS, foruten aktuell software. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Multithread betyr rett og slett at et program klarer å utnytte flere enn en prosessor HVIS du har det. :smile: Du må selvsagt også ha et operativsystem som støtter dette, Win9x støtter det IKKE, WinNT/Win2k/WinXP og Linux m.fl støtter flere prosessorer. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Til nå har det vært veldig blandet hva en får ut av HT. I neon oppgaver hjelper det, men i andre oppgaver senker det ytelsen. Alt i alt er det neppe nen fordel i dag, men muligens om et par år. AMD vil ikke komme med HT. De har valgt en annen løsning og går ut på å integrere 2 CPUer i en CPU. Chip MultiProcessing vil ha en rekke fordeler over HT, men også ulemper. AMD vil derimot ikke komme med det før i 2003 med SledgeHammer. Til syvende sist: Glem HT. Kjøp heller en raskere P4 enn en XEON. Eller kjøp en AMD XP Thorougbred. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 10:19, inventum skrev:jeg har hørt snakk om en teknologi kalt "multithread" som får cpu'en til å yte max. nå er jeg grønn på prosessorteknologi, og lurer derfor på om MP-cpu'ene til AMD bruker denne teknologien. og hva har det egentlig å si om ytelsen i spill? håper på svar... Til spill: NULL OG NIKS. Ok, QuakIII støtter SMP, men forskjellen er ikke stor. Det betyr også at spill som baserer seg på QIII-motoren også støtter SMP, men igjen fordelen er ikke så stor. Fordelene med dual er derimot store om en kjører mange applikasjoner og multitasker mye. Det er veldig deilig med Dual systemer da de ikke henger seg eller låser seg om et program bruker maks CPU (som når explorer henger seg...). Derimot får en vedre ytelse i en applikasjon av å kjøpe en raskere singel CPU. På den andre siden så er dagens CPUer raske nok til de fleste spill/applikasjoner uansett :smile: Selv har jeg følgende: Tyan Tiger MPX med 2 x 1700+ XP 1 GB RAM 18 GB 10K SCSI disk (+ en del IDE til lagring) Jeg er veldig fornøyd med maskinen min og den henger seg ikke uansett hva jeg gjør. Lenke til kommentar
Shadow_iX Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Jeg trodde Multithreading var en måte å behadle data på.. For eksempel; Win2000 Ett programm er en thread (ikke en process som det er i win9x kjærna) og multithreading er at den behander hver enkelt thread i sitt eget "minne-område" noe som gjør at en thread kan kræsje mens de andre threadne som er i bruk forblir uberørt noe sånt lærte jeg om 2k/xp kjærna på Microsoft Skolen iallefall... Men mulig det er feil - rett meg hvis jeg tar feil! Lenke til kommentar
Iceythe Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 hei! hehe, sorry. mente hyperthread, IKKE multithread. sitter på LAN med noen kompiser og vi diskuterte litt, så i stedet for å snakke bambus med dem, så spør jeg derfor mere erfarne folk (nemlig dere, he he!) takk for alle svar. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 11:11, Shadow_iX skrev:Jeg trodde Multithreading var en måte å behadle data på..For eksempel; Win2000Ett programm er en thread (ikke en process som det er i win9x kjærna)og multithreading er at den behander hver enkelt thread i sitt eget "minne-område" noe som gjør at en thread kan kræsje mens de andre threadne som er i bruk forblir uberørtnoe sånt lærte jeg om 2k/xp kjærna på Microsoft Skolen iallefall...Men mulig det er feil - rett meg hvis jeg tar feil! Det er vel korrekt det du skriver her. Dog, for at en skal kunne kjøre flertrådet må en ha hardware som støtter det. SMP/HT støtter kjøring av flere tråder samtidig. Det du snakker om henfører mer en hvordan det virker på applikasjonsnivå, men jeg tolket spørsmålet mer til hardware. Lenke til kommentar
pskard Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 11:18, inventum skrev:hei!hehe, sorry. mente hyperthread, IKKE multithread. sitter på LAN med noen kompiser og vi diskuterte litt, så i stedet for å snakke bambus med dem, så spør jeg derfor mere erfarne folk (nemlig dere, he he!)takk for alle svar. Hyperthread = P4 Når det er sagt så kikk litt på denne testen på Anandtech som illustrere litt av det jeg skrev om tidligere. http://www.anandtech.com/IT/showdoc.html?i=1641&p=1 Testen viser i at i noen tilfeller hjelper HT, mens i andre så senker det ytelsen. Intel kommer visst med en forbedret versjon av HT i prescott. Regner med at vi kommer til å se at ytelsen blir jevnere og bedre da. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 11:11, Shadow_iX skrev:Jeg trodde Multithreading var en måte å behadle data på..For eksempel; Win2000Ett programm er en thread (ikke en process som det er i win9x kjærna)og multithreading er at den behander hver enkelt thread i sitt eget "minne-område" noe som gjør at en thread kan kræsje mens de andre threadne som er i bruk forblir uberørt Et program er en prosess i Win2000 også, programmer kalles faktisk prosesser i alle moderne operativsystem jeg har hørt om. Poenget er at en prosess kan inneholde flere tråder. Dette er et alternativ til å bruke flere prosesser, og har blitt brukt mye i senere tid fordi det er en mer "lettvekts" løsning. Tråder kan bla. implementeres i userspace og man sparer da tid på context-bytte i forhold til å bruke separate prosesser. Tråder kan også gi mer fleksibilitet. Det gir ikke mer minne-beskyttelse å bruke tråder. Tråder deler samme minne, mens prosesser har separate minneområder. Tråder kan derfor ha noen private variabler mens andre er delt mellom flere tråder. Kommunikasjon/synkronisering mellom tråder er derfor ofte enklere enn mellom prosesser. Quote: noe sånt lærte jeg om 2k/xp kjærna på Microsoft Skolen iallefall... Hehe, Microsoft Skolen :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå