Dan Hansen Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Nå er jeg spent på hva de som stadig studerer mener om denne artikkelen. [ Denne Melding var redigert av: Dan Hansen på 2002-06-24 09:59 ] Lenke til kommentar
PIIIpower Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 //flire høyt og lenge// :smile: Jaja, sånn kan det gå :smile: Lenke til kommentar
Cool Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 :smile: Er det verste jeg har hørt. Lenke til kommentar
boza Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 gidder noen å poste denne her siden jeg ikke har tilgang til nyhetssider på internett, admin har stengt aviser på nettet... Lenke til kommentar
pskard Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 09:59, Dan Hansen skrev:Nå er jeg spent på hva de som stadig studerer mener om denne artikkelen. Et argument her kan være at det kan være tatt snitttester av elevene/lærere. Det er vel neppe alle elevene som er like flinke på data og det rekker elevene "ned". Derimot vet vel alle at en del elever kan mer enn andre og at en del kan mer enn enkelte lærere har jeg ingen problemer med å tro. Statistikk er en enkel måte å lyve på... Lenke til kommentar
Zink Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 > Lærerne er flinkere enn vi har trodd, sier Clemet til Aftenposten < Hvis en snur på det... utdanningsministerens syn på lærernes IT-kunnskaper, er bygget på en myte. Eller... hadde hun overhode ingen mistanke om at mediabildet ga en sterkt fordreiet fremstilling av lærernes ITkunnskaper ? Evt. hvilken nytte hadde Clemet av tilstanden: Når lærerne stadig tutes ørene fulle av at de er elendig på data, blir selvbildet deretter. Ergo enklere undersåtter å håndtere i lønnsforhandlinger, pluss andre fordeler for arbeidsgiversiden. Når det kommer til penger, skyr politikere ingen midler... tipper fru Clemet likte resultatet, men ikke at myten sprakk. Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Lurer på om Fru Clemet har ADSL fra Telenor? Lenke til kommentar
abcd423417984 Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Ser ut som den testen gjelder massene og ikke enkelt personer. Hvis det er så kan jeg tro på det. Velger dem 2000 it lærere og veier dem opp mot 2000 "vanlige" elever har jeg ikke noe problemer med å forstå utfallet. Lenke til kommentar
Zink Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 14:13, Dan Hansen skrev:Lurer på om Fru Clemet har ADSL fra Telenor? eh...Uvisst om surrehuet vet hva hun har, eller hvem som leverer whatever hun måtte ha :smile: Lenke til kommentar
Osram Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Massevis av lite gjennomtenkte kommentarer her hittil. Tydelig at det sitter mange elever her som synes de kan mye mer enn læreren sin og dermed mener de at det er Sannheten med stor S. Også typisk at det er de samme som ikke gidder å lese hele saken. Den finner du her: http://www.aftenposten.no/nyheter/nett/art...rticleID=352050 Før man kommer med kommentarer er det greit å spørre seg selv et par ting: Hva er målt her? Hvilke ferdigheter er det de har testet? Hvem har de testet? Er det it-lærere eller alle typer lærere? Hvordan har testene foregått? Har testene favorisert lærere som skjønner bedre hvordan denne type oppgaver skal løses? Hvilke elever er testet? Hvilken alder? Og som konklusjon etter alt dette: Hvilke ferdigheter er viktige? Hva har man nytte av i framtiden? Hvilke kunnskaper etterspørres i arbeidslivet? Er det viktig å kunne overklokke maskinen sin 290 % eller er det viktig å kunne bruke dette til å løse oppgaver på en enklere og bedre måte? Min konklusjon: Det er mange dumme lærere som ikke har peiling, det er ennå flere dumme elever som tror de har peiling. De dummeste av begge kategorier er dem som ikke tenker igjennom hva som er viktig. Bare bryr seg om å gjøre det som er "kult" eller unngå å gjøre det som er vanskelig. Lenke til kommentar
kim Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 "Lærerne kan mest om data" -Det tar _litt_ tid å finne ut hvem som kan mest om data.. Vedder på at det er et Office program (exel powerpoint osv.) som dem er blitt testet i... Der bør jo lærerene være bedre! Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Ingen stor overraskelse at folk her ler. Lærere er generellt ikke gode på HW. Pluss all den spes. HW folk sitter på. Innenfor hva som er pensum er nok lærerne flinkere enn elevene. Enig med Osram om det som er viktig er det som må telle. INGEN seriøse bedrifter som overklokker eller dytter masse rart inn i pc'ne sine, og det er heller ingen etterspursel etter slik kompetanse. Dette er ei heller pensum i skolen. Om noen her tror at de vil få bruk for alle sine kunnskaper om polygoner og gudveithva som et GF kort kan kjøre i 1000Mhz med hjemme mekka konkelimonke vann kjøler når de går ut av skolen og skal begynne i jobb så venter en stor skuffelse. Jeg bare spør : Hvor godt kan du egentlig Access? for lærere som underviser i det er jævli gode. Lenke til kommentar
Zamoht Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Huskeregel.... Elevene kan oftest mest OM datamaskinen Lærerene vet HVA maskina skal brukes til Thomas Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 24. juni 2002 Forfatter Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 15:46, Zamoht skrev:Huskeregel....Elevene kan oftest mest OM datamaskinenLærerene vet HVA maskina skal brukes tilThomas Veldig godt sagt. IKT er mye mer enn bare hva som foregår inne i datamaskinen. IKT er et konsept ikke et program eller en "maskin-dings". Nettopp derfor kan det være litt slitsomt i enkelte diskusjoner her inne fordi noen ikke ser helheten, men kun akkurat en snever del av hva de driver med. (Ble litt off-topic men det får gå) Lenke til kommentar
nekroz Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 "Ved hjelp av PC har deltagerne avslørt sine ferdigheter i bruk av tekstbehandling, regneark, Internett/e-post og generell IKT-kunnskap." Jeg tror dette forklarer det meste... De fleste lærere har ikke peiling på hva de skal gjøre når maskina klikker eller det oppstår ett problem. Klart lærere skal kunne Excel og Word! De har garantert gått på kurs der man lærer et par ting... om word og excel... Ingenting annet. Jeg mener at elevene kan mer om data enn lærerene! punktum finale. Lenke til kommentar
Wotan Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Den 2002-06-24 16:15, nekroz skrev:Jeg tror dette forklarer det meste...De fleste lærere har ikke peiling på hva de skal gjøre når maskina klikker eller det oppstår ett problem. Og det har elever? [ Denne Melding var redigert av: Wotan på 2002-06-24 16:49 ] Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå