Gå til innhold

Noe og tjene på filming i Norge?


Anbefalte innlegg

Er vel ikke det største markedet og tjene på filming i Norge? blir vel mer utgifter en inntekter...

 

Hehe.. vi kræsjer et cruice skip i Oslo og sprenger en Ferrari eller to. Masse gønnere og rå damer! Ikke akuratt..

 

Hva vil en bli etter og ha tatt filmskolen? (bortsett fra gjelds-slave)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Neida. Er man kreativ, da er det faktisk veldig store muligheter i Norge. Du trenger ikke et enormt støtteapparat bak deg her til lands for å få muligheten til å gjennomføre en god ide. Det er mulig med bevilgninger, og færre som konkurrerer om samme ideer. bryllupsvideoer og annet møkk er derimot ikke det mest kreative.

Lenke til kommentar

Som sagt er det svære muligheter for å lage (og tjene på) filom i Norge. Det du trenger er et manus, masse venner, og et videokamera (Derimot kan dette gå utover kvaliteten på filmen du skal lage).

 

Vil også lage film selv her i Norge! Og jeg ser stort potensiale...

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Lager du en film som har med din hjemmekommune å gjøre, kan du søke om "støtte til større produksjoner", dette gir støtte til "filmhoder" som oss bl. a.

 

Prøv å ta kontakt med nrk eller noen. Si at du har kamera og at de kan bruke deg som "freelancer"

 

Ta opp konserter i hjembyen din og si til lokal-tv stasjonen at de burde kjøpe opptakene dine, siden konserten burde være viktig å ha med som en snutt i sendingene deres (pg. a. promotering av et lokalt band)

 

Film folk som danser på dansekurs (ok, kanskje ikke swing og sånt), folk sier lett ja til å bli filmet og muligheten til å komme på TV, det blir en surrealistisk musikk-video av det.

 

Droppet å gå på filmskole, for gammel for det nå (26?), vil prøve å lære meg selv.

 

Drømmen er skyting og action i gatene i Kristiansand sentrum (tenk HEAT)

 

Det gjelder å gutse litt, drite seg ut

 

Lykke til

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Drømmen er skyting og action i gatene i Kristiansand sentrum (tenk HEAT)

 

He he godt å se at det er fler av oss!!!! Viss du i tilleg klarer å la vere, som første norske filmskaper, å putte inn et stygt nakent meneske i filmen din. Tror jeg du kan bli stor!!

Lenke til kommentar

Drømmen er skyting og action i gatene i Kristiansand sentrum (tenk HEAT)

 

He he godt å se at det er fler av oss!!!! Viss du i tilleg klarer å la vere, som første norske filmskaper, å putte inn et stygt nakent meneske i filmen din. Tror jeg du kan bli stor!!

Lenke til kommentar

Det NORSK film handler om, er hvor dypt du kan synke.... Det er ikke til å legge under stol at det norske publikum er verdens NEST mest kommersielt interesserte (etter USA selvfølgelig) dette hørtes ut som en provoserende og dum kommentar, men nordmenn er de som ligger nærmest ned til amerikanernes TV- og spisevaner (men vi ligger ca 10 år "etter" konstant)

 

Se f.eks på "buddy", den Giertsen-filmen og alle de andre siste norske publikumssuksesser: de er gjennomarbeidede "safe" produksjoner med manus beregnet kun på EN ting... Å SELGE. Dvs de spiller voldsomt på den dumsnillheten det norske publikum har, samt klisjéer og suck-up mot stjerner og b-stjerner.

 

Jeg kunne holdt på en hel natt angående dette emnet, for det stammer fra så mye (Norge lite land, ikke nasjonalfølelse, kommersiell TV, lettkjøpte amerikanske serier, dumsnilt, ulykkelig publikum. ond sirkel) men jeg skal prøve å svare på spørsmålet:

 

Å leve av film i Norge går an, men du skal ha talent. Jeg går nå andre året på filmvitenskap (overg. visuell kultur) på HIL og har hørt så jæ_vlig mye sutring fra folk i klassen som OPPLAGT har ingenting på filmskolen å gjøre. "Det er ALT for vanskelig å komme inn" er en setning jeg helst vil spy av, i stedet for å gi råd for.

 

Når det er sagt, er det jo veldig mange oppgaver utenfor de største som trengs. En film trenger en produsent, en regissør, en fotograf, en klipper osv. men så har du produksjonsassistent 1-5, innspillingsleder (assistant director 1-3), foto-, lys- og gripass 3-8 osv osv.... Som sagt, veldig mange av de ukreative jobbene er mer tilgjengelig for folk flest. Dersom alle som VILLE regissere skulle regissere, hadde vi alle måttet bo med rotter (les: penger)

 

Min oppfordring: begynn å skrive manus!!!! Det Norge trenger er bra manus, for gode manusforfattere finnes ikke en gang på filmskolen, beklager alle som ble støtt av det, men manusene som stammer fra filmskolen er gjennomsnittlig elendige.

 

Oppfordring 2: annonsér deg selv som interessert i å være assistent på filminnspillinger, der er det bestandig bruk for folk i de mindre sentrale plasseringene. To kriterier er alt som skal til:

1. du må selvfølgelig like filmlivet (tenk temperaturer og ventetid, men også spennende folk og ikke minst intelligente folk)

2. du må være hyggelig, ellers får du ikke jobb, så enkelt er det.

 

Angående det man TJENER som filmskaper, så avhenger det om du jobber for et firma eller freelance. Jeg snakket med lysmesteren på sist kortfilm jeg jobbet på, han fortalte at han som freelancer tjener 2250 kroner dagen (mener jeg å huske) og at han måtte stå litt på for å få jobb, men dette varierer jo mye fra jobb til jobb. Han fortalte videre at lysmesterne er jevnt fordelt over hele Norge, så det var en ganske bra situasjon han var i. Årslønna hans lå oppmot 350000. Men han var også usedvanlig hyggelig (les: EKTE hyggelig) med fokus på løsninger isf. problemer (som er et vanligere problem enn folk skjønner) Også kunne han sine ting om teknikken.

 

Jeg VEIT at mange føler seg sinte når jeg rakker ned på de mest populære filmene i Norge, men desto mer du tenker på dette med å synke dypt og å tjene penger, så skjønner du det, og desto mer du tenker på det, desto fortere får du lyst til å skrive din egen film og revolusjonere filmen i Norge :) Det er jo en grunn til at Hollywood er sånt et kultsted som det er. Et annet beslektet medium er TV, der det som er entydig og forstås av flest mulig er det som tjener mest, derfor ungkaren på seertoppen. Annet, som Simpsons, Futurama og Monty Python's flying circus, som ubestridt er det mest intelligente noen kanal noensinne har eid, er eksempler på hvor mye du kan revolusjonere om du har din egen stil samtidig som du klarer å vinne publikums hjerter og hjerner. (i stedet for å herme etter andres stil eller emner).

 

Lykke til. Send gjerne e-post om det er noe spesielt, jeg har tips angående alt teknisk involvert i filmprosessen.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du har ikke hørt om guerilla film-making? Film er et medie som skal brukes til å uttrykke seg kunsterisk, ikke tjene penger. Har du ikke historier å fortelle skal du holde deg langt unna film. Grunnen til at det aldri dukker opp bra manus i Norge er fordi språket vårs ikke egner seg til noen ting.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Så du mener at Norsk film er dårlig pga at norsk ikke er kult? Det må vere det teiteste jeg har hørt noen gang! Sier du meg at du aldrig har hørt en kompis eller liknende si noe kult/artig/tøfft? Det som er problemet er at de som får manusene sine produsert her i landet er noen lattédrikkende, jazzelskene, kulturhuer, som ikke eiger noen slags form for sosialinteligens. :grin:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...