Gå til innhold

radeon9800xt og fps trøbbel

Jungelbobo

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er så misfornøyd med radeon kortet mitt at det synger etter. ingenting går glatt omtrent selv om jeg har en relativt bra pc

p4 3ghz

1gbram

s-ata disk

men fikk just vite at det var noen feil ved disse kortene, og at de gikk varme så jeg lurte på hvor varme deres kort er?

på overdrive i skjerminstillinger står nå grafikkprosessorstatusen på 83 grader celsius mens overgirnivået står på 411mhz.

virker 83 grader sabla mye?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres mye ut ja. Hvordan er varmen i kabinettet ditt? Jeg ville som nevnt over sjekket av viften gikk fritt (mye støv?) og gjort det jeg kunne for å fått ned temperaturen ellers (kjørt med åpent kabinett med rom rundt pc'en.

9800xt har jo vært "king of the hill" lenge og selv om det nå har kommet endel kraftigere kort skal det jo kunne drive de fleste (alle?) dagens spill med bra detalj uten videre problemer.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg kjører et ATI R9800seAIW@9800pro på en A63 3000+ s754, og det kjører alt på fullt strøkent så det er nok noe galt med kortet ditt hvis det ligger på 83grader.

Eller så er det noe galt med måleprogrammet ditt og drivere.

Bare en tanke....

Men hakker det hele tiden eller er det bare når du har spilt en stund.?

Hvis det kommer etter en stund så tyder det jo på at kortet går går varmt ...ergo...viften kjøler ikke nok, eller det er noe galt med kortet.

Mvh

turn

Lenke til kommentar
det er sykt mye

nei det er ikke det.... det e rmye men korte tåler mye høyere varme før det tar skade av det.

varmen skal heller ikke påvirke ytelsen til kortet.

men det er verdt et forsøk å sette på ny kjøler.

du kan også prøve å se om driver bytte hjelper noe.

edit: hvis du hadde et annet skjermkort før dette regner jeg med at du sletta det kortets drivere?

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
Greit nok at det ikke er i nærheten av hva det stakkars kortet ditt måtte gjennomgå (125 grader var det ikke det? :p ) men akkurat lite er det nå ikke ;)

131 grader :p :!:

det tok ikke skade av det da! :thumbup:

dissa 9600xt korta tåler vist en støyt :w00t: :!:

jeg ville kategorisert nær 100grader eller over som sykt høy temp. alt under 90 er veldig høy, men ikke så høy at det egentlig gjør noe(kommer ann på kort og lengde sefølgelig)

Endret av headcleaver
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 1 måned senere...

Hmm...

Plukka kjølern av 9800XT kortet mitt i dag, og erstattet den goopen som var der med Arctic Silver 5.

Må si at de som laget kortet ikke kan vite mye om kjøling... det lå et tjukt lag med goop stort sett OVERALT under kjøleren... !

Fjernet alt med en bommulspinne dyppet i kondensfjerner, og la på en millimeter stor dråpe med AS5.

Kortet ble faktisk ca 10 grader kaldere, nok til at de røde prikkene i Doom3 forsvant :)

Hvis du gjør det samme...dette skal gjøres:

1) Det er 2 skruer på oversiden. skru dem ut. (rundt dem er det en fjær)

2) Det er 1 liten skru på undersiden. Skru den ut.

3) På undersiden er det også en flat streng/klips, plukk den av.

4) løft forsiktig av kjøleren, siden den kan være "svidd" fast på chippen.

5) Vask bort all goop med kondensfjerner. Bruk en bommulspinne (q-tips)

6) En dråpe AS5 er nok, på størrelse med et halvt riskorn. Ikke gni det utover.

7) Sett på kjøleren, vri litt på kjøleren sammtidig som du presser forsiktig ned.

(dette for og få gnidd pastaen utover)

8) Sett på skruene og klipset. Husk og ikke dra til for mye.

:w00t:

Endret av ExTerminator
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...