MemorX Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Hei, Vi holder på med vår russebil, og trenger en ny dimmer til spotlightene bak. Den som allerede sitter der ligner dem som mange CPU-vifteprodusenter sender med sine produkter. Den typen jeg leter etter er altså for 12V og ser ut som en liten bryter, som man kan skru på. Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik? Lenke til kommentar
icer Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Siden det er 12volt likestrøm må du vel bruke et potmeter siden du ikke kan bruke en vanlig lysdimmer som bare sender igjennom en viss del av sinusbølgen... Bare kjøp et potmeter som passer, hvor mye trekker lysa dine da? Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 23. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Siden det er 12volt likestrøm må du vel bruke et potmeter siden du ikke kan bruke en vanlig lysdimmer som bare sender igjennom en viss del av sinusbølgen...Bare kjøp et potmeter som passer, hvor mye trekker lysa dine da? Potmeter? Det har jeg ikke hørt om, det får jeg nesten undersøke. Hvis det er som du sier, vil da disse vifteregulatorene også være potmetere? Nøyaktig hvor mye disse lysene trekker, har jeg ingen anelse om, men batteriproblemet blir løst på en annen måte. Hvis du vet hvor man får kjøpt en manuell batteriveksler (eller automatisk), der man kan velge mellom å trekke fra (eller lade opp) batteri nr 1, nr 2 og nr 1 og 2, må du gjerne fortelle det også . Denne type bryter er vanlig i båter. For å forklare situasjonen litt nøyere, har vi 6 små spotlights. De er fordelt på kretser som har to og to lys samtidig. Lysene er koblet rett i karosseriet (til minuspolen på batteriet). Og hver krets med to lys skal få kontakt med pluspolen gjennom brytere som sitter i frontpanelet. Vi legger en kabel fra pluspolen på batteriet, til dette bryterpanelet, deretter setter vi dimmeren, og så kjøres denne kablen videre til de tre bryterene (for hver krets på to lys). Hvis det er veldig viktig å finne ut hvor mye de tar, kan jeg måle dette imorgen. Endret 23. februar 2005 av MemorX Lenke til kommentar
space Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Det går IKKE å bruke potmeter/reostater til dette da det her er snakk om alt for mye strøm. Antar hver av pærene er på 25w=2A. Totalt 12 A for alle spottene. Dere må finne en dimmer for 12 volt. Ser at clasohlson har hatt tidligere men den nå er utgått. Er sikkert andre som har tilsvarende. space Lenke til kommentar
MemorX Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Det går IKKE å bruke potmeter/reostater til dette da det her er snakk om alt for mye strøm. Antar hver av pærene er på 25w=2A. Totalt 12 A for alle spottene.Dere må finne en dimmer for 12 volt. Ser at clasohlson har hatt tidligere men den nå er utgått. Er sikkert andre som har tilsvarende. space Takker for svar. Det var noe sånt vi hadde tenkt oss, og denne ligner den som allerede sitter der, men den har gått i stykker. Linkern viser til en dimmer som tåler 60w, men dette blir vel alt for lite for 6 spoter? Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Oopps, min feil Kjøp deg en vanlig 12v DC dimmer du... Menne, på siden til linken står det Max 50W (4,5A). Dimmern får endast kopplas till en transformator 12Vac. (Ej DC). Mått: 60x57x23mm. Lenke til kommentar
icer Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Fant en som tåler 140W Her men den koster 425kr, en på den andre siden igjen så er de fleste dimmere dyre så... Den er som vanlige dimmere i hus, med sånn rund knapp så den kan ta litt plass Endret 24. februar 2005 av icer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå