Gå til innhold

DVD-R/RW vs DVD+RW

Anbefalte innlegg

Er det noen som kan si meg hva forskjellen egentli er på disse?

Det jeg er intresert i er å kunne brenne mine egenkomponerte og flotte filmer ut på en plate, slenge di inn i DVD spillern min også bare tut å kjør. Jeg blir helt forvirret av dette. Eneste jeg vet at DVD-ROM (eller var det RAM) skal jeg ligge langt unna uansett.

Er 4,7 gb max man kan få på platene eller vill det med tiden dukke opp større plater?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DVD-ROM er nok ikke tingen :wink: DVD-RAM er også beregnet på data og ikke video.

4,7GB er max. Det finnes også dobbeltsidige DVD-R plater.

Forskjellen på DVD-R/W og DVD+R/W er at DVD-R/W er optimalisert for video og DVD+R/W er optimalisert for data.

DVD+R/W tar mål av seg til å erstatte diskettene, mens DVD-R er utviklet for å erstatte VHS opptakerne.

Hvis hensikten er å ta brenne egen videoer for avspilling på dvd-spilleren er med andre ord DVD-R best egnet.

Etter min mening er det liten grunn til å bekymre seg om formatkrig og hvilket format som "vinner". Uansett hva du kjøper vil det være avlegs om et år eller to. Og diskene du brenner vil du jo uansett kunne spille av.

Lenke til kommentar

Største forskjellen er at de to formatene (+ og -) ikke er kompatible (det heter "formatkrig") - du kan ikke brenne "+" plate på "-" brenner eller omvendt. "-" plater og "-" brennere er litt billigere akkurat nå.

Det hevdes også at + plater, spesielt +RW er litt mer kompatible (3-10% flere modeller som er testet som kompatible) med stue-dvd, men det må du finne ut selv. Hvis din dvd spiller tar "-" plater, kan du kjøpe "-" brenner og spare noen hundrelapper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...