knutivarr Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Som overskriften sier, den er død. Antagelig selvforskylt etter et par ugunstige restarter av maskinen i et kaldt rom. Det endte ihvertfall med at WD-disken begynte å lage fire klikkelyder i et fast intervall med ca. to sekunder mellom hver gang. Maskinen finner ikke disken under oppstart. Tikk-tikk-tikk-tikk... pause... på'n igjen... Er det noe mulighet for å få fikset disken, eller er det bare å hive den på dynga? Hadde selvsagt en del ting der som jeg gjerne skulle berget. Regner med at det er en mekanisk feil a la lesehodet-vil-ikke-flytte-seg eller noe sånt. Tenkte derfor jeg skulle prøve å åpne disken bare på pur f... Er det overhodet noe poeng i å prøve? Har allerede investert i en ny disk... Lenke til kommentar
Ulkesh Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Restart i et kaldt rom har vel ikke noe å si... Jo kaldere, jo bedre liker disken seg ( 20 til 5 grader pluss omlag). Dersom du tok en tvunget restart mens disken jobbet, eller dro ut strømpluggen, kan lesehodet bli sittende fast på skiven, lage riper eller bli ødelagt. Du opplever her det som kalled Klikkedøden, der lesehodet slår mot veggen inne i disken. Jeg tviler på at det er mulig å redde det som er på disken, med mindre du kan sette på ny lesehode-mekanik i den gamle disken, eller flytte disk-platene til en annen disk. Uannsett, så fort du åpner harddisken, vil alle dataene være meget utsatt for fingeravtrykk og elektriske impulser. Sjansen for å berge noe er liten. Uannsett, dersom du vil prøve å berge disken, må du ofre en annen disk, ved å åpne den for å sette inn den gamle harddisk-platen, eller amputerer lesehodet. Endret 23. februar 2005 av Ulkesh Lenke til kommentar
Kimmer Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Dersom du tok en tvunget restart mens disken jobbet, eller dro ut strømpluggen, kan lesehodet bli sittende fast på skiven, lage riper eller bli ødelagt. Hei, Denne versjon var ny for mig! Kan du forklare den lidt bedre? Mvh Kimmer Lenke til kommentar
ZyberZombie Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Har en WD selv, og sliter akkurat nå med noe av det samma problemet. Den lager en sånn klikkelyd, fryser litt, lager en klikkelyd til og henger seg. Noen ganger når jeg starter opp etter dette finner den ikke disken, men starter man opp på nytt er den der. Noen som har hatt samma problemet? Er min på vei til å dø? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå