Gå til innhold

Hvordan gjøre BILLIG backup av ca 0.8TB ?

Anbefalte innlegg

Jeg har en liten fileserver som rusler i kjøkkenskapet. Da jeg satte den sammen kjøpte jeg 4 x 200 GB disker som kjører i raid5. Imidlertid har jeg etterhvert fått behov for mer lagringsplass, og ytterligere 2 disker på 200 GB er kjøpt inn.

Saken er nå at jeg rett og slett ikke TØR å bruke raidreconf til å bygge om raidet, og følgelig har jeg altså to løse disker + et raid. Men jeg ønsker altså å bygge et nytt raid hvor alle diskene (og muligens enda en) er med. For å gjøre dette trenger jeg altså backup av en del hundre gigabyte.

Har tenkt på å kjøpe 2 400 GB SATA-disker og levere dem tilbake på returrett etter at jeg er ferdig, men igrunnen synes jeg dette er litt råttent gjort mot nettbutikken. Så DVD-plater er vel eneste reelle alternativ er jeg redd, og da kommer altså spørsmålet: Finnes det noe gratis effektivt verktøy for å gjøre dette?

Jeg synes det høres spooky ut å pakke alt i et arkiv og så splitte opp i passende biter, hvis EN DVD skulle få feil betyr jo det fort MASSE trøbbel, og potensielt tap av alle data. Men finnes det noe program som feks. legger inn redundans i backupmediene eller på annen måte sikrer mot det jeg nettop skisserte? Jeg kunne jo sitte og putte alle filene manuelt inn i images på 4,7 GB, men det kommer nødvendigvis til å ta MYE tid. Det er tidkrevende nok bare å brenne 150-200 DVD-plater... For ikke å snakke om alt slitet når det skal pakkes ut. Nei, jeg trenger et eller annet backuptool som er til å stole på. OS spiller liten rolle, det kan vi tilpasse.

Har søkt en del uten å finne noe som egner seg, håper noen her kan hjelpe!

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det høres spooky ut å pakke alt i et arkiv og så splitte opp i passende biter, hvis EN DVD skulle få feil betyr jo det fort MASSE trøbbel, og potensielt tap av alle data. Men finnes det noe program som feks. legger inn redundans i backupmediene eller på annen måte sikrer mot det jeg nettop skisserte? Jeg kunne jo sitte og putte alle filene manuelt inn i images på 4,7 GB, men det kommer nødvendigvis til å ta MYE tid. Det er tidkrevende nok bare å brenne 150-200 DVD-plater... For ikke å snakke om alt slitet når det skal pakkes ut. Nei, jeg trenger et eller annet backuptool som er til å stole på. OS spiller liten rolle, det kan vi tilpasse.

Har søkt en del uten å finne noe som egner seg, håper noen her kan hjelpe!

For å bygge inn redundans i arkiv kan du bruke f.eks. Quickpar. Den bygger paritetsfiler etter eget ønske og du kan ha så mye redundans du ønsker. Et ypperlig verktøy for å sikre integriteten av store datamengder.

Sjekk her: http://www.quickpar.org.uk/

Lenke til kommentar

heheh, morro å brenne så mange gig:D bruk cdr istede da:D

men fra spøk til alvor, høres ut som en ukes jobb å brenne alt sammen,

du får ikke lånt noen disker av kompiser eller no?

Evnt stikke innom Elkjøp og høre om de har noe disker de har fått i retur før, da trenger du ikke ha dårlig samvittighet for å levere dem tilbake igjen.

Lenke til kommentar

Tja. Med tanke på at jeg vil trenge noe sånt som drøyt en halv million floppydisker blir det fort penger av det likevel. Dessuten: hvis vi regner at en floppy har et volum på 10*10*0.25 cm skulle det bli noe slikt som 12,5 kubikkmeter med floppydisker hvis du stabler dem tett, og det har jeg rett og slett ikke plass til. Selv ikke for en kortere periode.

Flere lure forslag? :hrm:

Lenke til kommentar

Oo

Ville nok satset på floppy :p

Det eksisterer såkalte "jukeboxer", hvor robotiske armer bytter ut brente plater med blanke. På den måten kunne du matet maskinen med DVD-data-compilasjoner, stable opp med blanke plater og gå og legge deg, for så å våkne opp til drøyt hundre brente dvd'er. Ta en titt her og her.

Disse autoloder/jukeboksene er relativt dyre, og er beregna på kontenuerlig backup.

Tidbesbarende backup er dyrt, det billigste ville vært å bruke DVD-plater. Så om du ikke har rikelig med kapital, blir du nok nødt til å starte igang brennern og kjøre ivei :p

Lenke til kommentar
Det eksisterer såkalte "jukeboxer", hvor robotiske armer bytter ut brente plater med blanke. På den måten kunne du matet maskinen med DVD-data-compilasjoner, stable opp med blanke plater og gå og legge deg, for så å våkne opp til drøyt hundre brente dvd'er. Ta en titt her og her.

Disse autoloder/jukeboksene er relativt dyre, og er beregna på kontenuerlig backup.

Noen som har peiling på hvor mye en sånn "jukebox" koster? :love:

Lenke til kommentar

Et ekstra sett HD'r er nok beste løsningen.

Når du først er igang å gjøre om på arrayet, og har backup, burde du utnytte sjansen til å kombinere det med LVM. Da kan du på en sikker måte legge til og plukke ut disker uten å miste data.

Dermed kan du, eller å ha tatt backup utvide arrayet enda mer ved å sette inn backupdiskene. (med LVM trenger ikke diskene i arrayet være av samme størrelse)

Lenke til kommentar

Alvorlig talt, dette begynner virkelig å bli latterlig....

La oss analysere ulike svar jeg har fått her:

Bruk floppy/robot/andre usaklige tekniske ting

Hvis jeg trengte hjelp til å skrive en monolog til et standupshow ville jeg spurt andre steder. Jada, morsomt første gang, men jeg er faktisk bedre til å skrive dårlig nerdehumor selv enn til å drive billig masselagring. Så svar på galt spørsmål altså.

Lån disker av en kompis

Kan alle som har en kompis med en terabyte ledig diskplass rekke opp hånden?

Revurder om du trenger raid

Intensjonen med å raide diskene er å ha en sikring mot diskfeil. Jeg vet at raid ikke erstatter backup, men jeg velger å stole på at jeg ikke sletter alt ved et uhell. Og ved brann/innbrudd er ikke filserveren det som bekymrer meg mest... Hvis noen har et alternativt forslag med samme eller lavere kostnadsramme (en ekstra 200 GB disk) vil jeg gjerne vite hvordan en sikrer seg mot diskcrash.

Kjøp flere disker

OK. Men jeg vil helst ikke oppgi kontonummeret mitt her, så hvis dere som kan tenke dere å betale dette gildet sender meg en PM så skal jeg sende det til dere direkte. Greit?

Bruk LVM

For det første ser jeg ikke at dette løser problemet mitt. For det andre: Kan du være så snill og forklare meg hvordan jeg legger til en disk i et raid5 array uten å bruke eksperimentelle verktøy med dårlig rykte eller løse disker med kapasitet tilsvarende raidet? LVM ligger på toppen av raidet, så hvis jeg skal legge til en ny disk må denne enten komme inn i tillegg til raidet (gir ingen sikkerhetsgevinst sammenlignet med nåværende løsning, tvert om) eller inkluderes i raidet. Jeg lurer på om det er mulig å bygge et raid av flere LVMer, men jeg har ennå ikke funnet noen beskrivelse av dette, og anser det derfor som en høyst eksperimentell løsning. Dessuten tror jeg ikke md blir veldig fornøyd hvis raidpartisjonene plutselig endrer størrelse...

Hrmpf. :mad: Ble litt oppgitt nå, trodde faktisk noen ville komme opp med seriøse forslag. Takk til HAL9000, linken din var interessant, men ikke akurat det jeg ser etter.

Til deg som lurte: Jeg kjører softwareraid under Linux. (FC3) En billig og grei løsning. Enkelt å implementere, du er ikke avhengig av spesielle kontrollere og du kan fint bruke en gammel P3. Kjører nå på en P3 650 klokket til 728 Mhz og 320 MB RAM. Har tidligere hatt en P3 500 og 192 MB RAM, det funker fint. Prøvde også med en P2 400; da begynte ting å gå merkbart saktere, men det funket fremdeles greit.

Lenke til kommentar

Hmm, interessant problemstilling.

Tapestreamer : Dyrere en både HD og DVD

DVD plater : Rimligst men usikkerest:

HD : Rimligste pr GB Maxtor 200 GB IDE (816 * 4) = 3264

HD Skuff : HDD ramme og skuff 271,-

Enkelt å skifte HDD slik at fakta er at ca 3600,- er det rimligste du kommer unna med en slik backupjobb

Evt, kjøp 4 stk, USB 2,0 HDD kabinett, ca 2000

Annet Alternativ.

Rimligste PC du kan bygge som tar 4 - 8 HD og lag en backupserver

ca 2500 nytt + hardisker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...