Predecessor Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Jeg har kjørt Drive Image 2002 av C: partisjonen min. Den ligger nå på en helt separat HD. Hva gjør jeg nå for å la den nye HD`n erstatte den gamle med OS og alt det som måtte følge med? Det er vel ikke så enkelt som "nappe" ut HD`n med det OS`et og tro at maskinen booter med den nye disken, eventuelt hva med stasjonsnavn? Følgende data ligger på den nye disken: Images>Mybackup.002, Mybackup.003,Mybackup.004,Mybackup Jeg har også laget 2 stk. bootdisker fra "Drive Image" Hvis dette feiler, har jeg mulighet til å "sikre" meg med den gamle IBM HD`n? På forhånd takk for alle seriøse svar! edit: trykkleif [ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-06-24 02:20 ] Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 24. juni 2002 Del Skrevet 24. juni 2002 Quote: Veslemøy skrev (2002-06-24 02:17):Jeg har kjørt Drive Image 2002 av C: partisjonen min. Den ligger nå på en helt separat HD. Hva gjør jeg nå for å la den nye HD`n erstatte den gamle med OS og alt det som måtte følge med? Det er vel ikke så enkelt som "nappe" ut HD`n med det OS`et og tro at maskinen booter med den nye disken, eventuelt hva med stasjonsnavn?Følgende data ligger på den nye disken:Images>Mybackup.002, Mybackup.003,Mybackup.004,MybackupJeg har også laget 2 stk. bootdisker fra "Drive Image"Hvis dette feiler, har jeg mulighet til å "sikre" meg med den gamle IBM HD`n?På forhånd takk for alle seriøse svar!edit: trykkleif[ Denne Melding var redigert av: Veslemøy på 2002-06-24 02:20 ] Hmm.. det høres ut som om du har lagret et speilbilde (fordelt på flere filer) på den nye HD'en. Det er i hvert fall slik jeg forsto beskrivelsen. Det holder i så fall ikke for å starte opp fra HD'en. Og speilbildefilene kan heller ikke ligge på samme disk som du ønsker å gjenopprette. Det jeg i utgangspunktet ville ha gjort, er å kopiere over partisjonene til den nye HD'en først helt eksakt, sektor for sektor. (mener å huske at driveimage har en slik mulighet, akkurat slik som ghost). Husk så å sjekke at primærpartisjonen (den som er C:) er satt som aktiv på den nye HD'en. Når partisjonene så er kopiert over, så kan du vel gjøre en av 2 ting: 1. Velge i BIOS at den nye harddisken skal brukes til å starte opp fra i stedet for den nye. Ikke sikkert at du har en slik mulighet, og det forutsetter også at den nye HD'en er satt som master på den andre IDE kanalen. 2. Jeg ville heller ha åpnet kabinettet, satt den nye HD'en som master på 1. IDE kanal. Er begge HD'ene på samme IDE kanal, så holder det å flytte jumpere slik at den nye blir master og den gamle slave. Er de på hver sin IDE-kanal, så må den nye settes som master på IDE kanal 1, og kablene byttes om. Når maskinen nå starter opp fra den nye HD'en, så vil den første primærpartisjonen bli tildelt stasjonsbokstav C: Avhengig av konfigurasjon og antall/type partisjoner, så blir stasjonsbokstavene på den gamle HD'en f.eks D: og F:. I de fleste OS (utenom Dos/Win9x/Me) så er det lett å endre stasjonsbokstaver på andre partisjoner enn C: Siden du nå har 2 HD'er, så blir det rimelig enkelt å ta et speilbilde av disken du starter opp fra til den andre. Og nå kan du gjerne lagre imaget fordelt på flere filer, som så vil greit kunne gjenopprettes ved å starte opp fra DriveImage diskettene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå