Crazysteps Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Kan jo forstå at dei ikkje vil følge noko som er berre veiledande og ikkje rettskraftig dom.Spesielt når det ligge eit økonomisk tap med å følge påbudet. Som DoleDuck her også påpeker så er dette, siden Nokia valgte å ikke anke saken videre, sidestilt med en rettskraftig dom. Det kan du se lenger oppe i tråden der en observant herremann har limt inn lenken til Lov om forbrukertvister. Hadde Nokia derimot anket saken videre, hadde den blitt ført for en domstol og sannsynligvis fått samme resultat. Uansett hadde nok ikke produsentene etterfulgt avgjørelsen. De gjør hva de kan for å innskrenke forbrukernes rettigheter og det skal de jo få anledning til å prøve på. Problemet her er at samtlige forbrukere som ikke er enige med dem må igjennom en laaang papirmølle for å få gjennomslag for sin sak. Sendte en e-post til denne frekke damen i ee-bransjen forrige uke, men har ennå ikke fått noe svar. Får mase og mase til jeg hører noe fra dem. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Det var faktisk nokia som la grunnlaget for den lave bevisbyrden vi har i dag (forbrukerene)i videospiller dommen der de tapte totalt De tørte ikke å anke sikkert, fordi de var sikkert redde for å få en ny høyesterettsavgjørelse (hadde vel havnet der til slutt hvis de ville det ). Tåpelig utalelser fra ee bransjen, man ser straks hvor forbrukervennlige de egentlige er he he Men hvis man leser på forbrukertvistutvalget så ser man straks hvem som går på den ene smellen etter den andre, jo nemmelig forhandlerene Så det er bare å ikke gi seg, være hyggelig i butikken. Men får man ikke fikset mobilen så er det bare å kjøre den gjennom samme suppa, så må de betale renter i tillegg hvis de må tilbakebetale kjøpssummen he he Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Men hvis man leser på forbrukertvistutvalget så ser man straks hvem som går på den ene smellen etter den andre, jo nemmelig forhandlerene : Problemet er jo at forhandlerne ikke har råd til å dekke kostnadene ved 5 års reklamasjonsfrist, mens produsentene som vasser i penger ikke gidder. Fortsetter produsentene på samme måten blir det ikke forhandlere igjen til åselge produktene deres, evt at de må selge det så dyrt at andre varegrupper tar over salget. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Svar fra Siemens: Hei ---! Takk for innspillet til Be inspired. Bransjens svar er riktig og har ingen prisipielle følger. Vi har ingen mulighet til å opptre annerleds en bransjen ellers og Siemens AG kan heller ikke opptre på annen måte i Norge enn i resten av Europa. Lykke til videre med Siemens salget Med vennlig hilsen Be inspired Office Begynner å hate denne ee-bransjen nå jeg! Noen som har fått svar fra dem eller andre angående dette? Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Du kan jo sende de en ny mail, hvor du dropper alt utenompjatt, og spør de noe sånt. Hei, lurte på om jeg kunne få svar på et spørsmål. Hva mener dere denne lovsetningen betyr? "lovsetning" Fint om jeg kunne få svar på dette. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 (endret) Skal prøve på det. Godt tips! EDIT: Ikke lett å ikke bli overengasjert, så mailen ble lenger enn tiltenkt: Hei Hva mener du så denne paragrafen betyr, hovedsakelig punkt 3: Lov om behandling av forbrukertvister. § 11. Innbringelse for domstolene - tvangskraft. Sak som Forbrukertvistutvalget har realitetsbehandlet kan innen fire uker etter forkynning av vedtaket ved stevning bringes inn for tingrett. Er en sak for domstolene stanset etter § 15 annet ledd, må prosesskrift med begjæring om fortsettelse avgis innen samme frist. Stevning, eventuelt prosesskrift, sendes Forbrukertvistutvalget som videresender dokumentet til tingrett. Dersom sak ikke er reist (fortsatt) etter første ledd, har Forbrukertvistutvalgets vedtak samme virkning som rettskraftig dom og kan fullbyrdes etter reglene for dommer I denne lovteksten står det jo svart på hvitt at FTU’s vedtak har samme virkning som rettskraftig dom, da Nokia valgte å ikke anke saken. Videre må Siemens AG opptre etter norske lover om de velger å selge mobiler i dette landet. Hvilke lover og forskrifter de har i andre land i Europa er irrelevant. Dette ble også slått fast i samme vedtak fra FTU. Saken i sin helhet kan sees her: http://www.forbrukertvistutvalget.no/index...?Saknr=20040151 Her opplyses også om hvorfor norsk lov legges til grunn. Hvilke andre markeder Siemens måtte operere på er som sagt irrelevant. Som Siemens har informert oss forhandlere om gang på gang skal dere være best på service og behandle servicesaker raskere og ”bedre” enn de andre produsentene. Å skylde på at dere ikke kan opptre annerledes enn bransjen ellers blir derfor rett og slett for dumt. Det eneste vi ber om er at dere følger norsk lov så ikke vi forhandlere sitter igjen med ”svarte-per”. Mvh --- Så får vi se om jeg får noe fornuftig svar ut av dem. Endret 9. mars 2005 av Crazysteps Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 9. mars 2005 Del Skrevet 9. mars 2005 Men hvis man leser på forbrukertvistutvalget så ser man straks hvem som går på den ene smellen etter den andre, jo nemmelig forhandlerene : Problemet er jo at forhandlerne ikke har råd til å dekke kostnadene ved 5 års reklamasjonsfrist, mens produsentene som vasser i penger ikke gidder. Fortsetter produsentene på samme måten blir det ikke forhandlere igjen til åselge produktene deres, evt at de må selge det så dyrt at andre varegrupper tar over salget. Synes forhandlerene skulle stilt sterkere krav til produsentene enn de gjør i dag. Nå er det produsentene som dikterer reklamasjon\ garanti vilkår ovenfor orhandlere som er underlagt norsk lov, virker det som. (det er produsentene også, men kundene klager ikke så ofte til produsent direkte). EE folka er på bærtur, virker som de støtter opp under produsentene istedenfor forhandlerene som de egentlig skal representere Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 9. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 9. mars 2005 Men hva skal forhandlerne stille opp med mot produsentene? Virker som produsentene tror de kommer til å tape forferdelig med penger om reklamasjonsfristen utvides med et par år og om de kalkulerer dette dyrere enn å risikere å miste en forhandler eller to, så blir det jo sånn da. Er på tide å få inn flere produsenter på det norske markedet, så ikke nokia, se, siemens og samsung kan kjøre sin latterlige politikk videre i uendeligheten. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 10. mars 2005 Del Skrevet 10. mars 2005 Legger merke til en ting Crazysteps. Du liker ikke EE-bransjen, men samtidig så sier du du er forhandler. Er du ikke da selv medlem av EE-bransjen gjennom din butikk? . Uansett, fin mail . Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Legger merke til en ting Crazysteps. Du liker ikke EE-bransjen, men samtidig så sier du du er forhandler. Er du ikke da selv medlem av EE-bransjen gjennom din butikk? . Uansett, fin mail . Jeg vet rett og slett ikke om vi er medlem i ee-bransjen, da jeg jobber i én butikk av mange i en av Norges største mobilkjeder. I såfall er det hovedkontoret som forholder seg til ee-bransjen. Ser ikke helt poenget med å være medlem for oss forhandlere da ee-bransjen kun legger til rette for produsenter og grossister. Å gå ut i pressen med direkte feilinformasjon gjør heller ikke underverker for respekten jeg har for den gjengen der. Må være vanskelig å drive en interesseorganisasjon for både produsenter, grossister og forhandlere, da disse motarbeider hverandre konstant. Produsentene er jo ikke det smule interessert i å skape et godt forhold til forhandlerne, det er det grossistenes jobb å gjøre og forhandlerne sitter alltid igjen med problemene når produsentene fraskriver seg alt ansvar. Forhandlernettet burde gått sammen og skapt en egen organisasjon uten tilknytning til produsentene, så hadde de stått mye sterkere i saker som dette. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 10. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 10. mars 2005 Så får vi se om jeg får noe fornuftig svar ut av dem. Fikk dette svaret idag: Hei --- Jeg har sendt denne videre til vår servicesjef --- Ha en fin dag! Med vennlig hilsen --- Marketing Consultant Division COM.MD. Siemens AS så får vi se hva han svarer. Har vært i et par liknende diskusjone med ham før, men da var det i forhold til ett eller to års reklamasjonsfrist. Historien gjentar seg. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Fikk denne e-posten av Synnøve Bjørke, adm dir, ee-bransjen idag: Til ---! Du har helt rett, vi er også en interesse organisasjon for handlere og vil gjerne svare deg. Nå har vi prøvd å finne ut hvor du jobber slik at vi kunne følge deg opp. Derfor fikk du ikke tilsvar første gangen! Når det gjelder saken du henviser til så har du helt rett i at avgjørelse i den ENKELTE sak i FTU avgjøres med dom. Men jeg understreker igjen – det gjelder kun i denne ene saken. Avgjørelsen er dermed kun retningsgivende for lignende saker. Vi støtter oss til Forbrukerkjøpsloven som gir oss en mulighet til å kreve en reklamasjonstid på to år. Det er det bransjen samler seg bak. Vennlig hilsen Synnøve Bjørke Adm direktør ee-bransjen Før jeg kommer med mine synspunkt på svaret, så kanskje noen andre vil kommentere det? Lenke til kommentar
qwert Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) Hun har rett på en slags pervertert måte. En høyesterettsdom er, for eksempel, i seg selv ikke avgjørende i mer enn den enkelte sak. En avgjørelse i forbrukertvistutvalget er i så måte noe mindre tungtveiende enn høyesterett siden den kan avløses av en høyere rettsavgjørelse, men prinsippet er det samme. Det er lagt en sten til den mengde av rettspraksis som vil måtte bli tatt med i vurderingen av evt. etterfølgende saker. Det er tross alt ingen automatikk i at neste (liknende) sak vil bli vurdert på samme måte, men slik det norske rettsvesenet fungerer har den nåværende saken kraftig sansynliggjort det. Dess høyere opp i rettsystemet man kommer blir det videre vanskeligere å få omgjort en presedens som allerede er satt, og jeg antar at det var nettopp derfor Nokia ikke anket saken videre. Og selv om vi forutsetter at den presedensen vi nå har fått er så sterk at Nokia (eller hvem som helst) automatisk skulle tape neste sak som omhandler reklamasjonstiden på mobiltelefoner; så betyr jo ikke nødvendigvis det at de ikke kommer til å ta saken til Forbrukertvistutvalget nok en gang. At de ikke anket denne gangen betyr ikke at de ikke vil anke *neste gang*. Det er altså viktig for dem å signalisere at de ikke har gitt seg i håp om at færrest mulig skal gidde å fremme slike reklamasjonskrav. At sansynligheten for at man kommer til å vinne er stor - er ikke nok for de fleste. Det er for mye styr. Frem til kostnadene ved å sloss blir høyere enn å bare ta reklamasjonene vil de fortsette med dette, og denne balansen vil ikke flyttes før flere er villige til å reklamere på sine >2 år gamle mobiler og deretter stå hele løpet ut. Advokater er dyre. Endret 11. mars 2005 av qwert Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 Synes det er ganske gestapoaktig at dei måtte finne ut kvar du jobba før dei kunne svare deg. Lenke til kommentar
lizardwiz Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 (endret) At det skal vere 5 års reklamasjonsrett på mobil, er etter mitt syn noe tull. Garantitiden på en mobil er eit år, altså forventa levetid på den er 1år, utenfor dette burde det vert 2 års reklamasjonsrett på deler som ikke er slitasjedeler. Men dette er altså 5 år nå, dvs. at du kan reklamere på en del som du mener ikke er slitasje del innen 5 år etter kjøpet! Men denne saken er en reklamasjons sak, det vil ikke sei at du får den dekket, det er opp til verksted i samsvar med levrandør og vurdere om det skal dekkes av garanti eller ikke! Og NEI, du får ikke ny PC om det er noe feil med softwaren 3 ganger! PGA. at software feil ikke faller inn under garanti når det gjelder pc! Vi snakker IKKE garanti, men reklamasjonsrett. Les igjennom litt før du skriver. Når det gjelder PC kjøp kan selger prøve å rette mangelen 2 ganger før du faktisk har rett på en vare uten mangel, evt prisavslag. En annen ting er selvfølgelig om du selv har forårsaket feilen. Leveres f.eks en PC med Windows XP, som gang på gang får maskinen til å bryte sammen, har du krav på å få dette rettet på selgers bekostning. klarer han ikke dette på to forsøk har du faktisk krav på å få hevet kjøpet, evt byttet ut programvaren med noe annet, da operativsystemet er noe du har betalt for og som er nødvendig for operasjon av selve PC'en. Jeg jobber selv som PC Tekniker, og det du seier her er TULL! Hehe... Altså, uavhengig hva som får pcen din til og krasje om det så er windows, office eller Norton Antivirus så dekkes ikke dette av garantien, dog heller ei reklamasjons retten! For meg virker du som ein 14 åring som krever og få ny pc vist CS`n din ryker 2 ganger! EDIT: Greit, litt usaklig det der med CS osv. men etter 14 timer er jeg trøtt og lei av og krangle med kunder om software feil, virus, osv! Beklager! EDIT2: Argh, 14 timer på jobb skulle det vere! Endret 11. mars 2005 av lizardwiz Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 At det skal vere 5 års reklamasjonsrett på mobil, er etter mitt syn noe tull. Garantitiden på en mobil er eit år, altså forventa levetid på den er 1år, utenfor dette burde det vert 2 års reklamasjonsrett på deler som ikke er slitasjedeler. Men dette er altså 5 år nå, dvs. at du kan reklamere på en del som du mener ikke er slitasje del innen 5 år etter kjøpet! Men denne saken er en reklamasjons sak, det vil ikke sei at du får den dekket, det er opp til verksted i samsvar med levrandør og vurdere om det skal dekkes av garanti eller ikke! Og NEI, du får ikke ny PC om det er noe feil med softwaren 3 ganger! PGA. at software feil ikke faller inn under garanti når det gjelder pc! Vi snakker IKKE garanti, men reklamasjonsrett. Les igjennom litt før du skriver. Når det gjelder PC kjøp kan selger prøve å rette mangelen 2 ganger før du faktisk har rett på en vare uten mangel, evt prisavslag. En annen ting er selvfølgelig om du selv har forårsaket feilen. Leveres f.eks en PC med Windows XP, som gang på gang får maskinen til å bryte sammen, har du krav på å få dette rettet på selgers bekostning. klarer han ikke dette på to forsøk har du faktisk krav på å få hevet kjøpet, evt byttet ut programvaren med noe annet, da operativsystemet er noe du har betalt for og som er nødvendig for operasjon av selve PC'en. Jeg jobber selv som PC Tekniker, og det du seier her er TULL! Hehe... Altså, uavhengig hva som får pcen din til og krasje om det så er windows, office eller Norton Antivirus så dekkes ikke dette av garantien, dog heller ei reklamasjons retten! For meg virker du som ein 14 åring som krever og få ny pc vist CS`n din ryker 2 ganger! EDIT: Greit, litt usaklig det der med CS osv. men etter 14 timer er jeg trøtt og lei av og krangle med kunder om software feil, virus, osv! Beklager! EDIT2: Argh, 14 timer på jobb skulle det vere! Om selger av min datamaskin, eller den som etter avtale tar hånd om reklamasjoner for selger, kan påvise at feilen skyldes feilbruk fra min side, så dekkes ikke dette av reklamasjonsfristen, den er grei. MEN, om de ikke kan påvise dette er ikke PCkjøp noe ulikt andre varer man kjøper og dermed må selger følge norsk lov som alle andre. Kan ikke skylde på at PC'er er ment å bryte sammen, eller at det er helt normalt at ting skjærer seg. Er det ikke brukers feil, skal selger dekke retting av mangel. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 Hun har rett på en slags pervertert måte. En høyesterettsdom er, for eksempel, i seg selv ikke avgjørende i mer enn den enkelte sak. En avgjørelse i forbrukertvistutvalget er i så måte noe mindre tungtveiende enn høyesterett siden den kan avløses av en høyere rettsavgjørelse, men prinsippet er det samme. Det er lagt en sten til den mengde av rettspraksis som vil måtte bli tatt med i vurderingen av evt. etterfølgende saker. Det er tross alt ingen automatikk i at neste (liknende) sak vil bli vurdert på samme måte, men slik det norske rettsvesenet fungerer har den nåværende saken kraftig sansynliggjort det. Dess høyere opp i rettsystemet man kommer blir det videre vanskeligere å få omgjort en presedens som allerede er satt, og jeg antar at det var nettopp derfor Nokia ikke anket saken videre. Og selv om vi forutsetter at den presedensen vi nå har fått er så sterk at Nokia (eller hvem som helst) automatisk skulle tape neste sak som omhandler reklamasjonstiden på mobiltelefoner; så betyr jo ikke nødvendigvis det at de ikke kommer til å ta saken til Forbrukertvistutvalget nok en gang. At de ikke anket denne gangen betyr ikke at de ikke vil anke *neste gang*. Det er altså viktig for dem å signalisere at de ikke har gitt seg i håp om at færrest mulig skal gidde å fremme slike reklamasjonskrav. At sansynligheten for at man kommer til å vinne er stor - er ikke nok for de fleste. Det er for mye styr. Frem til kostnadene ved å sloss blir høyere enn å bare ta reklamasjonene vil de fortsette med dette, og denne balansen vil ikke flyttes før flere er villige til å reklamere på sine >2 år gamle mobiler og deretter stå hele løpet ut. Advokater er dyre. Ja, var så og si nøyaktig det samme jeg sendte som svar til dem. De kan selvfølgelig velge å dra alle saker de får på seg til retten, men jo flere vedtak som dette jo verre sitter de i det. Heldigvis koster det ikke noe å kjøre saken gjennom forbrukerrådet og FTU ihvertfall. Får man medhold her kan man jo rimelig sikkert regne med å få det samme i tingretten. Gleder meg til min første sak Lenke til kommentar
scarface15 Skrevet 11. mars 2005 Del Skrevet 11. mars 2005 kjipern at jeg mista kviteringa for 3510i'en jeg kjøpte for rundt 2800 bare 3 år siden Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 11. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 11. mars 2005 kjipern at jeg mista kviteringa for 3510i'en jeg kjøpte for rundt 2800 bare 3 år siden Den ligger nok lagret i butikken der du kjøpte den. Skader ikke å spørre om de kan prøve å leite den frem. Lenke til kommentar
Habla Skrevet 12. mars 2005 Del Skrevet 12. mars 2005 Hun har rett på en slags pervertert måte. En høyesterettsdom er, for eksempel, i seg selv ikke avgjørende i mer enn den enkelte sak. En avgjørelse i forbrukertvistutvalget er i så måte noe mindre tungtveiende enn høyesterett siden den kan avløses av en høyere rettsavgjørelse, men prinsippet er det samme. Det er lagt en sten til den mengde av rettspraksis som vil måtte bli tatt med i vurderingen av evt. etterfølgende saker. Det er tross alt ingen automatikk i at neste (liknende) sak vil bli vurdert på samme måte, men slik det norske rettsvesenet fungerer har den nåværende saken kraftig sansynliggjort det. Dess høyere opp i rettsystemet man kommer blir det videre vanskeligere å få omgjort en presedens som allerede er satt, og jeg antar at det var nettopp derfor Nokia ikke anket saken videre. Og selv om vi forutsetter at den presedensen vi nå har fått er så sterk at Nokia (eller hvem som helst) automatisk skulle tape neste sak som omhandler reklamasjonstiden på mobiltelefoner; så betyr jo ikke nødvendigvis det at de ikke kommer til å ta saken til Forbrukertvistutvalget nok en gang. At de ikke anket denne gangen betyr ikke at de ikke vil anke *neste gang*. Det er altså viktig for dem å signalisere at de ikke har gitt seg i håp om at færrest mulig skal gidde å fremme slike reklamasjonskrav. At sansynligheten for at man kommer til å vinne er stor - er ikke nok for de fleste. Det er for mye styr. Frem til kostnadene ved å sloss blir høyere enn å bare ta reklamasjonene vil de fortsette med dette, og denne balansen vil ikke flyttes før flere er villige til å reklamere på sine >2 år gamle mobiler og deretter stå hele løpet ut. Advokater er dyre. Ja, var så og si nøyaktig det samme jeg sendte som svar til dem. De kan selvfølgelig velge å dra alle saker de får på seg til retten, men jo flere vedtak som dette jo verre sitter de i det. Heldigvis koster det ikke noe å kjøre saken gjennom forbrukerrådet og FTU ihvertfall. Får man medhold her kan man jo rimelig sikkert regne med å få det samme i tingretten. Gleder meg til min første sak Det er ikke så mye i livet ditt for tiden skjønner jeg, siden du greier å bli så engasjert i dette. :-) Bruk tiden din mer fornuftig enn å prompe i universet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå