OleRavny Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg mener..... hvis man kjøper en tv og setter den i stua så står den somregel der så lenge den lever og det er da 5 år som er forventet levetid. En mobil som man har med deg over alt..... er en tv, kamera, videokamera, telefon, kalender, vekkeklokke, radio, og lagringsenhet...... Den har en like lang forventet levetid....... Enten er det mobiler som har for lang forventet levetid..... eller så er det TV som trenger lenger....... Og en annen ting..... hvis telefonen din får samme sw feil 3 ganger så har man rett til ny telefon eller pengene tilbake...... Når skal det bli det samme på pc? Enten er det mobilen som har fått for høy prioritet..... eller de andre produktene som har fått for liten! Lenke til kommentar
krizkriz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Og en annen ting..... hvis telefonen din får samme sw feil 3 ganger så har man rett til ny telefon eller pengene tilbake...... Når skal det bli det samme på pc? Enten er det mobilen som har fått for høy prioritet..... eller de andre produktene som har fått for liten! Det har vel noe å si at en PC er mer stabil enn en mobil. Og når noe går galt med en PC mer enn 3 ganger så er det som oftest fordi man har bygget den selv eller feil med operativsystemet. Men hvis en ferdig bygget PC bare henger seg og oppfører seg dårlig er det jo gratis å få den fiksa for det går jo på garantien! Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Og en annen ting..... hvis telefonen din får samme sw feil 3 ganger så har man rett til ny telefon eller pengene tilbake...... Når skal det bli det samme på pc? Det ER det samme med en PC. Man forholder seg til én lov og den gjelder likt for alle varer man kjøper, enten det er hus, PC'er, fly, mobiltelefoner, gevær osv osv. Klarer ikke selger å rette mangelen etter 3 gang med samme symptomer (behøver ikke en gang å være samme feil som forårsaker det, så har du rett på heving/prisavslag/omlevering eller liknende. Forbrukerne må rett og slett bli litt tøffere og ikke la seg bli herset med av selgerne i butikken. Som oftest vet de ikke mer enn hvordan de slår inn varen og gir tilbake vekslepenger. Er forøvrig tilhenger av et obligatorisk jusskurs for butikkansatte. Eller enda bedre, for ALLE, implementert fra barnehagstida. Lenke til kommentar
Lars86 Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 By the way: hvis du vil reklamere så må du nok skrive en reklamasjon selv skjønner du. Er butikkpersonalet litt smarte, så hjelper de til så godt de kan og får samtidig kunden til å rette kravet mot tidligere salgsledd. Så har de fritatt seg selv for alt ansvar og samtidig gjort en kunde fornøyd uansett hvordan det skulle gå. Det kalles service. Er ihvertfall slik vi opererer i min butikk. Men må man ikke skrive et brev hvis man skal reklamere. DET har vi ihvertfall ikke tid til i min butikk!!! Lenke til kommentar
lizardwiz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 At det skal vere 5 års reklamasjonsrett på mobil, er etter mitt syn noe tull. Garantitiden på en mobil er eit år, altså forventa levetid på den er 1år, utenfor dette burde det vert 2 års reklamasjonsrett på deler som ikke er slitasjedeler. Men dette er altså 5 år nå, dvs. at du kan reklamere på en del som du mener ikke er slitasje del innen 5 år etter kjøpet! Men denne saken er en reklamasjons sak, det vil ikke sei at du får den dekket, det er opp til verksted i samsvar med levrandør og vurdere om det skal dekkes av garanti eller ikke! Og NEI, du får ikke ny PC om det er noe feil med softwaren 3 ganger! PGA. at software feil ikke faller inn under garanti når det gjelder pc! Lenke til kommentar
Cowboystrekk Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 tatt i betrakning at de fleste mobiler blir utsatt for en god del slitasje som fall, litt fukt og andre uheldige ting så mener jeg garantien/reklamasjone på mobiler enten burde vært lavere, f.eks 3 år, eller at garantien på f.eks tver hadde blitt satt opp fra 5 år til f.eks 8 år da jeg mener en tv og f.eks en laptop bør vare vesentlig lengre enn en mobil... Lenke til kommentar
qwert Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Jeg begynner å bli litt lei av alle som blander garanti inn i diskusjoner om reklamasjonsretten. En BMW har, for eksempel, en garanti på 2 år. Mener du at forventet levetid på denne er ikke er lengere enn dette? Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 By the way: hvis du vil reklamere så må du nok skrive en reklamasjon selv skjønner du. Er butikkpersonalet litt smarte, så hjelper de til så godt de kan og får samtidig kunden til å rette kravet mot tidligere salgsledd. Så har de fritatt seg selv for alt ansvar og samtidig gjort en kunde fornøyd uansett hvordan det skulle gå. Det kalles service. Er ihvertfall slik vi opererer i min butikk. Men må man ikke skrive et brev hvis man skal reklamere. DET har vi ihvertfall ikke tid til i min butikk!!! Mobilen på du jo sende til et serviceverksted. Og for at de skal vite hva som er galt med den må jo butikkpersonalet skrive dette på serviceordren. Da kan man sammen emd dette skrive at kjøper reklamerer innenfor 5års reklamasjonsfristen. Så har man reklamert. Er ikke verre enn det. Når da kunden klager saken inn for forbrukerrådet sender kunden emd servicenotaene, der det tydelig står at butikken er enig emd kunden og har forsøkt å få gjennomslag for reklamasjon. Enkelt og greit. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) At det skal vere 5 års reklamasjonsrett på mobil, er etter mitt syn noe tull. Garantitiden på en mobil er eit år, altså forventa levetid på den er 1år, utenfor dette burde det vert 2 års reklamasjonsrett på deler som ikke er slitasjedeler. Men dette er altså 5 år nå, dvs. at du kan reklamere på en del som du mener ikke er slitasje del innen 5 år etter kjøpet! Men denne saken er en reklamasjons sak, det vil ikke sei at du får den dekket, det er opp til verksted i samsvar med levrandør og vurdere om det skal dekkes av garanti eller ikke! Og NEI, du får ikke ny PC om det er noe feil med softwaren 3 ganger! PGA. at software feil ikke faller inn under garanti når det gjelder pc! Vi snakker IKKE garanti, men reklamasjonsrett. Les igjennom litt før du skriver. Når det gjelder PC kjøp kan selger prøve å rette mangelen 2 ganger før du faktisk har rett på en vare uten mangel, evt prisavslag. En annen ting er selvfølgelig om du selv har forårsaket feilen. Leveres f.eks en PC med Windows XP, som gang på gang får maskinen til å bryte sammen, har du krav på å få dette rettet på selgers bekostning. klarer han ikke dette på to forsøk har du faktisk krav på å få hevet kjøpet, evt byttet ut programvaren med noe annet, da operativsystemet er noe du har betalt for og som er nødvendig for operasjon av selve PC'en. Endret 26. februar 2005 av Crazysteps Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) tatt i betrakning at de fleste mobiler blir utsatt for en god del slitasje som fall, litt fukt og andre uheldige ting så mener jeg garantien/reklamasjone på mobiler enten burde vært lavere, f.eks 3 år, eller at garantien på f.eks tver hadde blitt satt opp fra 5 år til f.eks 8 år da jeg mener en tv og f.eks en laptop bør vare vesentlig lengre enn en mobil... Vi snakker IKKE garanti, men reklamasjonsrett. Les igjennom litt før du skriver. Dessuten dekker verken reklamasjonsretten eller den utvidede garantien (som er en HELT annen ting) ting som fuktskader, fall og andre uheldige ting, da disse ikke er produsentens sin skyld. Det er det man har forsikringer for. Endret 26. februar 2005 av Crazysteps Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Se her hva dinside skriver: Dinside om avgjørelsen Også artig å lese kommentarene til artikkelen, i bunn. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 (endret) Gud bedre... Det burde nesten være straffbart å komme med villedende uttalelser som dette mot bedre vitende! - Mange, også enkelte medier, tror at FTUs avgjørelse kan sammenliknes med en dom. Slik er det ikke. FTUs vedtak er retningsgivende, ikke dømmende, slår adm. direktør Synnøve Bjørke i EE-bransjen fast. For jeg tror faktisk ikke damen er så dum at hun ikke vet at det står eksplisitt i loven at et vedtak i Forbrukertvistutvalget som ikke ankes har "samme virkning som rettskraftig dom og kan fullbyrdes etter reglene for dommer". Edit: Leif. Endret 1. mars 2005 av qwert Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 De har drete på draget der, leste det hos ee bransjen jeg også. Står i loven at det er det samme som en dom også EE bransjen er håpløs og ikke akkurat forbrukervennelig kan man si. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Se her hva dinside skriver: Dinside om avgjørelsen Også artig å lese kommentarene til artikkelen, i bunn. hehe, synes denne var ganske tragikomisk: Hvis dere bondeknøler mener at det er 5 års reklamasjon på en mobil så burde det minst være 50 års reklamasjon på bil. I forhold til prisen man betaler, 4000 for mobil 400.000 på en bil. Ganger du 5 år med 10 blir det 50. Ikke helt logisk det vel??? Selvfølgelig kan ikke en mobil vare i 5 år. Noen ganger begynner man å lure hvordan noen klarer å lire av seg slike, mildt sagt, åndssvake innlegg. Selvfølgelig kan det hele bare være trolling, men jeg tviler faktisk. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Er fantastisk mange artige kommentarer på dinsides artikler. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Gud bedre... Det burde nesten være straffbart å komme med villedende uttalelser som dette mot bedre vitende! - Mange, også enkelte medier, tror at FTUs avgjørelse kan sammenliknes med en dom. Slik er det ikke. FTUs vedtak er retningsgivende, ikke dømmende, slår adm. direktør Synnøve Bjørke i EE-bransjen fast. For jeg tror faktisk ikke damen er så dum at hun ikke vet at det står eksplisitt i loven at et vedtak i Forbrukertvistutvalget som ikke ankes har "samme virkning som rettskraftig dom og kan fullbyrdes etter reglene for dommer". Edit: Leif. Oppfordrer alle til å sende Synnøve Bjørke en e-post og understreke hvorfor hun tar så alvorlig feil i dette innlegget. Slik arroganse er kvalmt! hennes e-post adresse er: [email protected] Sender ihvertfall en e-post nå. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 8. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2005 Fått beskjed fra mobilprodusentene idag om at de velger å følge EE-bransjens uttalelse om at FTU's avgjørelse ikke er rettskraftig, men kun retningsgivende. Latterlig bransje det her! Lenke til kommentar
Cultofluna Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Om du vil, så klarer du nok å få selv en skrøpelig telefon som nokia 3200 til å holde i 5 år. Og det er de som ønsker dette som denne loven beskytter. De som kaster telefonen sin veggimellom, prater i regnet, tar med telefonen på badet til morgendusjen hver dag osv. vil jo klare å ødelegge telefonene sine etterhvert uansett. hah.. min 7250 er udødelig! har kasta den veggimellom så displayet knuste.. skifta display.. snakka i den i kraftig regnvær, sendt meldinger i kraftig regnvær.. høytaleren datt ut.. demonterte den og blåste vekk alt vatnet, og den er fortsatt like fin.. null problem med den.. ligger og ved siden av dusjkabinettet kver morning.. kan eg si meir? tåla meir enn du trur Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Kan jo forstå at dei ikkje vil følge noko som er berre veiledande og ikkje rettskraftig dom. Spesielt når det ligge eit økonomisk tap med å følge påbudet. Lenke til kommentar
DoleDuck Skrevet 8. mars 2005 Del Skrevet 8. mars 2005 Men hele poenget her er jo at den er sidestilt med en rettskraftig dom?? Virker av og til som om disse folkene har iq som et norskt økologisk salathode. Jaja, det er ikke alltid like morsomt å innse fakta, men maken til frekkhet har jeg ikke sett på en stund. Sendte en mail til henne, men regner ikke med å få noe svar. Hvis ikke jeg får noe svar, skal jeg sannelig ringe henne og ta et verbalt oppgjør over telefonlinja.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå