Pilot_ Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Kjekt det Selv om man gjerne ikke har en mobil i 5år. Kommer jo nye mobiler hele tiden, og de fleste kjøper nok en ny på 5år. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Det er sant. Men er mange som har telefonen i 2-3 år og dette hjelper jo enormt også for dem. Mamma f.eks bytter telefon ca hvert tredje år. Da har hun altså et ekstra år med reklamasjonsrett. kjekt å ha. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 KVTL: Er litt forvirrende alt dette her... Jeg tar det fra begynnelsen. Vi kjøpte en Samsung trådløs telefon på Elkjøp i 2001. Telefonen sluttet å fungere i slutten av 2004, rett etter at garantien var gått ut. Har jeg likevel rett til å reklamere på den telefonen, nå 4 år etter kjøp, og 2 år etter at garantien gikk ut? Først påstod jo de at det bare var 2 års reklamasjonsrett, men så sa jeg at det var 5 år. Da sa han at disse reglene kom i 2002, og gjelder derfor ikke på telefonen som var kjøpt i 2001. Har fryktelig lyst å få denne telefonen ordnet, da den tydeligvis ikke er mulig å få tak i lenger, av en eller annen ekstremt merkelig grunn (med tanke på hvor stilig og bra den er[/ur]) Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Ja, det du sier stemmer. Regelen om 5 års reklamasjonsrett gjaldt også i den gamle Lov om Kjøp. Det var egentlig veldig lite som ble endret i juli 2002, for det meste kun presiseringer angående heving osv etter 3 x på verksted. Du har altså 5 års reklamasjonsrett på din telefon da kjøpet blir regulert av Lov om Kjøp fra 1988. Lov om Kjøp Du kan jo skrive ut denne og vise til §32 (3): (3) I forbrukerkjøp gjelder fristregelen i andre ledd tilsvarende. Når tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Melding om mangelen kan i forbrukerkjøp gis til den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler. Det beste er om du gjør reklamasjonen skriftlig. Er de ikke enige med deg så tar du saken videre til forbrukerrådet og ber om en mulig løsning i forbrukertvistutvalget om det ikke løser seg av seg selv. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det triste er at Nokia ikke vil godta denne avgjørelsen og likevel vil opplyse om at det kun er 2 års reklamsjonstid på telefoner. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Ja, det du sier stemmer. Crazysteps: Glimrende, får ta en ny krangel med dem Frekkas: Pleier produsentene å opplyse noe om reklamasjonsrett da? Du blander vel med garanti nå? Uansett, jeg synes det er litt drøyt med 5 år på mobiltelefoner. 3-4 år ville være litt mer passende? En mobiltelefon blir jo utsatt for relativt tøff behandling (ligger og slenger i lommer etc, og er i tillegg i bruk omtrent døgnet rundt. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Frekkas: Pleier produsentene å opplyse noe om reklamasjonsrett da? Du blander vel med garanti nå? Nei, jeg vet utmerket godt forskjellen. Poenget mitt er at Nokia har uttalt at de på ikke aksepterer denne avgjørelsen og fortsatt vil forholde seg til 2 år. Det paradoksale faktumet at de velger å ikke ta saken til videre behandling gjennom rettsystemet understreker vel det faktum at de ønsker å underminere denne avgjørelsen. Den praktiske konsekvensen av dette vil være at du som forbruker vil få et avslag på reklamasjon fra forhandler/produsent i slike tilfeller og dermed blir nødt til å klage saken videre gjennom Forbrukerrådet/FTU og eventuelt videre i retten. Nokia ønsker selvsagt å begrense reklamsjoner så godt som råd er, dessverre for forbrukerne. Lenke til kommentar
geokri Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) ingen av mobilmerkene er med på denne avgjørelsen, og alle merkene hevder fortsatt 2år, så den som blir sittede med skjegget i postkassen her er forhandleren som er den som er ansvarlig i følge de nye lovene. www.ee-bransjen.no der ligger mobilvettreglene, disse reglene er noe ee bransjen oppfordrer alle butikker til å opplyse om, og dele ut, da de mener at informerer butikken om at produktet kun har 2 år reklamasjon i kjøpsøyeblikket, og at produktet ikke er ment å vare lengre, så kan ikke noen forlange at det skal være lengre reklamasjon. Og høres jo egentlig fornuftig ut, hvis jeg kommer inn i en butikk og de sier at denne mobilen får jeg kun 2 års reklamasjon, så er det jo opp til meg om jeg vil godta det og kjøpe den. Det neste blir vel at alle forhandlerene går sammen om at alle som skal kjøpe mobil må underskrive en kontrakt på at de kun har 2 års reklamasjon. Endret 25. februar 2005 av geokri Lenke til kommentar
Juke Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Jeg fikk i allefall reparert min Sony Ericsson T68i gratis på Elkjøp i fjor sommer, og da var telefonen 2 år og 3 mnd gammel (ble kjøpt like etter at den nye forbrukerkjøpsloven kom). Først nektet Elkjøp blankt og påstod dette ikke kunne dekkes da det var utenfor garantitiden, men de ga seg til slutt da jeg ga dem skriftlig varsel om jeg ville gå videre med saken gjennom forbrukerrådet hvis de ikke dekket kostnadene for reperasjonen. Det skriftlige varselet var forresten basert på et standardoppsett jeg fant på forbrukerportalen.no - der finner man også masse tips og info om rettigheter og slikt i forbindelse med mobiltelefoner. Det var vel strengt tatt Sony Ericsson som dekket kostnadene for reperasjonen til slutt i mitt tilfelle da, så teknisk sett var det jo Sony Ericsson og ikke Elkjøp som etter hvert føyde seg. Du med den trådløse telefonen: Ring forbrukerrådet og hør med dem hvordan du bør gå frem hvis du er usikker på hvilke rettigheter du har, de har garantert masse erfaringer fra tidligere saker av samme type. Edit: Auda, jeg husket litt feil angående alderen på telefonen, den var visst litt under to år gammel. Men uansett var den eldre enn det garantien til Elkjøp gjelder for om ikke annet. Endret 25. februar 2005 av Juke Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Det neste blir vel at alle forhandlerene går sammen om at alle som skal kjøpe mobil må underskrive en kontrakt på at de kun har 2 års reklamasjon. Heldigvis er det slik med de norske lovene at man ikke kan gjøre slikt. Selger av mobiltelefoner kan ikke gi forbruker dårligere rettigheter enn det forbruker er sikret gjennom loven. Er selv forhandler av mobiler og har en god løsning på problemet med at produsent ikke tar norske myndigheter på alvor. 1) Hjelp kunden gjennom klageprosessen 2) Forklar kunden at du, som forhandler, er helt enig med dem og at du skal hjelpe dem igjennom prosessen, men at produsenten må godkjenne en reklamasjon før du får gitt kunden ny telefon. 3) Rett klagen mot tidligere salgsledd (les: direkte mot produsent) Slik unngår forhandler hele problemet, blir oppfattet som hjelpsom av forbrukerrådet, som deretter vil ta saken direkte på produsent. Dette var også realiteten i saken som skapte presedens, som nevnt i første innlegg. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Edit: Auda, jeg husket litt feil angående alderen på telefonen, den var visst litt under to år gammel. Men uansett var den eldre enn det garantien til Elkjøp gjelder for om ikke annet. Det er jo slik de har operert i årevis, med to års reklamasjonsrett. Den er nå utvidet til 5. Lenke til kommentar
qwert Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 En evt. slik kontrakt vil man trygt kunne undertegne, da man ved forbrukerkjøp ikke kan inngå avtaler som innskrenker de rettighetene som loven gir. Kontrakten vil derfor være ugyldig ettersom det nå er rettspraksis for at en mobiltelefon har fem års reklamasjonsrett. Ikke dermed sagt at hverken forhandlere eller produsenter kommer til å rette seg etter dette. Neste steg for bransjen blir vel å finne en lignende, men tilstrekkerlig annerledes, sak de kan kjøre til Forbrukertvistutvalget med håp om en motsatt avgjørelse. Langt på vei de fleste kunder vil nok aldri orke å la ting gå så langt. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 En evt. slik kontrakt vil man trygt kunne undertegne, da man ved forbrukerkjøp ikke kan inngå avtaler som innskrenker de rettighetene som loven gir. Kontrakten vil derfor være ugyldig ettersom det nå er rettspraksis for at en mobiltelefon har fem års reklamasjonsrett. Ikke dermed sagt at hverken forhandlere eller produsenter kommer til å rette seg etter dette. Neste steg for bransjen blir vel å finne en lignende, men tilstrekkerlig annerledes, sak de kan kjøre til Forbrukertvistutvalget med håp om en motsatt avgjørelse. Langt på vei de fleste kunder vil nok aldri orke å la ting gå så langt. Stemmer det du sier. Er null stress å ta saken inn for både forbrukerrådet og forbrukertvistutvalget, så det oppfordrer jeg samtlige som har problemer med dette å gjøre. Mobilbransjen er såpass full av snusk og omgåelse av regler at den trenger en oppstramning. Det er tross alt oss som forbrukere den livnærer seg av. (og dette sier jeg som forhandler) Lenke til kommentar
Juke Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det er jo slik de har operert i årevis, med to års reklamasjonsrett. Den er nå utvidet til 5. Ja, jeg vet. Men problemet man ofte møter på i praksis er at butikken sier noe sånt som: "Nei, denne telefonen har kun 1 års garanti, så denne reperasjonen må du betale selv." Men eksempelet mitt ovenfor er nok uansett ikke helt relevant i denne diskusjonen, jeg bare rotet litt når jeg skrev det. My bad. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Uansett, jeg synes det er litt drøyt med 5 år på mobiltelefoner. 3-4 år ville være litt mer passende? En mobiltelefon blir jo utsatt for relativt tøff behandling (ligger og slenger i lommer etc, og er i tillegg i bruk omtrent døgnet rundt. Er det som er så fint. Enten så er det 2 år eller så er det 5. Ingen mellomting her. Om telefonen blir ødelagt etter relativ tøff behandling, så vil den jo ikke dekkes av reklamasjonsretten. Kun "normal" behandling er tillatt. Grensen her er vanskelig å fastsette, men går ofte på om ting er sprukket, rammen brekt, avrevne deler inne i telefonen osv. At den er i bruk døgnet rundt skal den tåle, om det da ikke står noe annet opplyst i instruksjonsboka til den gjeldende telefonen. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 problemet man ofte møter på i praksis er at butikken sier noe sånt som: "Nei, denne telefonen har kun 1 års garanti, så denne reperasjonen må du betale selv." Da må du bare si: Helt greit det, men så snakker ikke jeg om garantien heller. Om du tar deg en kjapp titt innom lovdata.no så kan du jo se selv at jeg har 5 års reklamasjonsrett på denne. Om de ikke er enige, så ber du dem allikevel om å sende inn telefonen og får de til å skrive på servicelappen at du krever retting/omlevering gjennom reklamasjonsretten på 5år. Dette burde ikke være noe problem for dem å gjøre. Lenke til kommentar
Lars86 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 By the way: hvis du vil reklamere så må du nok skrive en reklamasjon selv skjønner du. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Ja, det du sier stemmer. Crazysteps: Glimrende, får ta en ny krangel med dem Frekkas: Pleier produsentene å opplyse noe om reklamasjonsrett da? Du blander vel med garanti nå? Uansett, jeg synes det er litt drøyt med 5 år på mobiltelefoner. 3-4 år ville være litt mer passende? En mobiltelefon blir jo utsatt for relativt tøff behandling (ligger og slenger i lommer etc, og er i tillegg i bruk omtrent døgnet rundt. Det er produsenten som skal produsere mobiler som holder, derfor har også de fleste fuktskader vunnet gjennom hos forbrukertvistutvalget. Jepp, riktig som crazystep sier at de reglene var ganske like , man ser jo på kjøpslovene som "søsken" slik at de utfyller hverandre. Så det kan de ikke nekte deg, tror du har en god sak uansett i forbrukertvistutvalget. (med mindre det løser seg før da ). Lykke til. Lenke til kommentar
Crazysteps Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 By the way: hvis du vil reklamere så må du nok skrive en reklamasjon selv skjønner du. Er butikkpersonalet litt smarte, så hjelper de til så godt de kan og får samtidig kunden til å rette kravet mot tidligere salgsledd. Så har de fritatt seg selv for alt ansvar og samtidig gjort en kunde fornøyd uansett hvordan det skulle gå. Det kalles service. Er ihvertfall slik vi opererer i min butikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå