Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Ok, en kamarat av meg kommer løpende bort til meg på skolen og sier "Du MÅ prøve PHP assa, det er konge" og løper videre.... (Ok da, han løp ikke... og ok da, quoten er tatt ut av my memory)

Joda, altid kjekt med sånne innholds rike forklaringer og stuff.. så mitt spørsmål..

Hva er PHP?

Leste noe om det på php.net.. stod noe om "genialt for det er så kompatibelt med databaser" eller.no?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sakset fra php.net:

"PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML. If you are new to PHP and want to get some idea of how it works, try the introductory tutorial. After that, check out the online manual, and the example archive sites and some of the other resources available in the links section."

"PHP is a tool that lets you create dynamic web pages. PHP-enabled web pages are treated just like regular HTML pages and you can create and edit them the same way you normally create regular HTML pages."

Du leste ikke særlig godt, gjorde du vel? :wink:

Lenke til kommentar

Vanskelig å forklare egentlig..

Når du går inn på en side som bruker PHP, merker du ikke at siden bruker PHP, annet enn filnavnet, index.php (eksempel)

Men, hver gang du går inn på siden, leser serveren gjennom all php kode som den får beskjed om å lese, eksempel:

("Programmering på norsk")

dersom ($nettleser = Opera) { skriv "Hei, du bruker Opera"; }

Da ser kildekoden som du ser via din nettleser slik ut: Hei, du bruker Opera

Om du hadde brukt JavaScript, hadde all kildekode blitt sett i kildekoden som du ser i nettleseren (vis kilde), med andre ord er det din nettleser som skal tolke JavaScript, mens serveren skal tolke PHP scriptet.

Les gjennom 3-4 ganger så kansje du forstår det.. :smile:

Til slutt, PHP er ikke bare "skjuling av kildekode", som det kan høres ut som etter å ha lest denne forklaringen, mulighetene med PHP er _veldig_ store.. ta en titt på http://www.hotscripts.com -> PHP, så ser du en par 1000 muligheter.. :grin:

Foresten, litt av en venn du har, "en kamarat av meg kommer løpende bort til meg på skolen og sier "Du MÅ prøve PHP assa, det er konge" :smile:

[ Denne Melding var redigert av: kim på 2002-06-24 15:33 ]

Lenke til kommentar

Jeg foreslår en titt på denne linken:

http://www.activestate.com/Corporate/Media_Center/What_is_PHP.html

Enkel og kort innføring i hva php er.

Ellers så tror jeg beste måten å få svar på dersom linken ovenfor ikke hjelper deg er et søk på google på

"what is php"

webmaster http://www.tequila.org

Yesterday upon the stair

I met a man who wasn't there

He wasn't there again today

I think he's from the CIA

[ Denne Melding var redigert av: cyclo på 2002-06-24 16:14 ]

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp begynt å lære meg PHP, PHP-tankegangen, osv... Det er et fint tillegg til HTML. Slik CSS gjør utseendet på dine nettsider bedre og mer dynamisk, gjør PHP innholdet mer dynamisk. Du kan lage hit-counters, gjestebøker, forumer, bilde-browsing og mye annet digg med PHP! Det er et språk som ikke er så veldig vanskelig å begynne med, om du kan endel HTML, og har vært borti annen koding/programmering før... LITT høyere terskel om du ikke vet hva en "tag" er, men...

Med PHP kan man for eksempel lage "includes" på ei side. Som her på hardware.no, der de har søke-shit til høyre på sida, i en blå rute. Og forum-meny til venstre, i en blå rute. Antageligvis ble det gjort med PHP, for å kunne ha det samme på hundrevis av sider, uten å måtte manuelt redigere hver eneste en ved endring av innhold...

(Noen som skjønte noe av det der.)

Lenke til kommentar

Quote:

Sakset fra php.net:

"PHP is a widely-used general-purpose scripting language that is especially suited for Web development and can be embedded into HTML. If you are new to PHP and want to get some idea of how it works, try the introductory tutorial. After that, check out the online manual, and the example archive sites and some of the other resources available in the links section."

"PHP is a tool that lets you create dynamic web pages. PHP-enabled web pages are treated just like regular HTML pages and you can create and edit them the same way you normally create regular HTML pages."

Du leste ikke særlig godt, gjorde du vel?

Joda, gjor faktisk det...

"One of the strongest and most significant feature in PHP is its support for a wide range of databases. Writing a database-enabled web page is incredibly simple. The following databases are currently supported:

Adabas D Ingres Oracle (OCI7 and OCI8)

dBase InterBase Ovrimos

Empress FrontBase PostgreSQL

FilePro (read-only) mSQL Solid

Hyperwave Direct MS-SQL Sybase

IBM DB2 MySQL Velocis

Informix ODBC Unix dbm "

Haha, der ser du ja... også tatt rett fra php.net

Men uansett, takk for alle svar, forstår nå litt mer hva php er.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...