Gå til innhold

PCMCIA USB crasher DELLen min...

smartgod

Anbefalte innlegg

Når jeg kobler til mitt Buslink USB 2.0 PCMCIA/Cardbus-kort går min Dell Latitude C600 i syklisk restart (XP-SP2). For hver restart kommer den litt lengre i oppstarten, og etter tre-fire forsøk er den endelig tilbake. Hvis jeg så kobler til en eller flere enheter er vi i gang igjen. Dette skjer uavhengig av om jeg tilfører ekstern strøm eller ikke til USB-kortet.

Alt av drivere, etc. er oppdatert, og XPen min burde være rimelig ren, selv om den ikke er nyinstallert etter kortet kom i hus.

Noen forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Når jeg kobler til mitt Buslink USB 2.0 PCMCIA/Cardbus-kort går min Dell Latitude C600 i syklisk restart (XP-SP2). For hver restart kommer den litt lengre i oppstarten, og etter tre-fire forsøk er den endelig tilbake. Hvis jeg så kobler til en eller flere enheter er vi i gang igjen. Dette skjer uavhengig av om jeg tilfører ekstern strøm eller ikke til USB-kortet.

Alt av drivere, etc. er oppdatert, og XPen min burde være rimelig ren, selv om den ikke er nyinstallert etter kortet kom i hus.

Noen forslag?

Hva skjer om du setter inn kortet før du starter maskinen?

Lenke til kommentar
Den starter opp uten problemer. (Ser man det.) Men så snart jeg kobler til mer enn en type utstyr til USB-portene er vi i gang igjen.

Og du får altså ingen advarsel før omstartene? Hva skjer om du har koblet opp alt før du starter maskinen?

Det jeg vet er at det ikke er alle CardBus-kontrollere som har såkaldt Hot Swap, at du kan bytte kort mens maskinen er på. Dette virker mer som om maskinen ikke orker å levere nok strøm.

Skjer dette under nettdrift såvell som under batteridrift?

Jeg ville sjekket litt på strøminstillingene, generelt og på PCMCIA-kontrolleren, under enhets behandling (kontrollpanel -> system), hvis dette lar seg gjøre. (har ikke laptopen her akkurat nå).

Det du kan sjekke er også hvilken CardBus-kontroller du har i maskinen. Dell går riktignok for å ha en av de bedre typene.

Lenke til kommentar

Hvis alt er tilkoblet før oppstart kjører maskinen til Win XP skjermen med scrollende blå firkanter, og så sier den klikk og går i svart. Deretter starter den opp på ny. Denne gangen via "Windows ble ikke lukket skikkelig...", og så atter en gang klikk - svart. Og slik fortsetter den, helt til den til slutt bare går i svart og slår seg av.

Jeg har ikke prøvd dette under batteridrift, kun nettdrift. Og jeg har prøvd både med og uten ekstra strøm koblet til USB-kortet.

Det er kun USB roothubene som har strømstyring, og denne er slått av.

Cardbus-kontrollerne er TI.

Lenke til kommentar

En rebootende windows er som oftest en skjult 'blåskjerm'.

Gå til 'System Properties' (Egenskaper for Min Datamaskin) -> 'Advanced' (Avansert) -> 'Startup and Recovery' (Oppstart og gjenoppretting) og hak vekk 'Automatically reboot' (Start på nytt automatisk) under headingen 'System Failure' (Systemfeil).

Og om informasjonen fra blåskjermen ikke bringer deg til en løsning, så kan kanskje minnedumpen gjøre det. Finnes en del informasjon om dette hos MS. For enkelhets skyld; les evt. en 'brukerskrevet' guide.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...