LOZER Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 illvilt: Tenkte på det ja, ellers klør fingrene etter å lage en finurlig fanduck - kanskje vi snakker vann? Vågebu Har ikke noe maskinvare spesielt tiltenkt denne kreasjonen. Jeg lager et kabinett som jeg ved en senere anledning setter noe maskinvare inn i... Tenkte på en filserver i framtiden. ALtså bare en enkel filserver ti sentral lagring av noen filmer, litt musikk osv. Ikke noe monsterserver... Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Tror ikke at PSUen har en vifte som står og blåser på CPU... Men det er jo mulig å fikse det med Hus å snu viften bak i PSUen da, sånn at den blåser inn og ikke ut. Lenke til kommentar
Cilleron Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Jeg ville tro at det er bedere å dra luft fra CPU og ut gjennom PSU, for varm luft fra PSU vil du ikke ha inn i kabbiset, og spesiellt ikke rett ned på prosessoren... det er ikke alle kjølere som er optimale med dette strømningsoppsettet, men noen kjølere er levert sånn originalt... en kjøler beregnet på 1U rack-kabbis vil vel funke fett under der? masse plass Lenke til kommentar
sigen Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Dette så fint ut, synes det er en bra måte å skjære med stikksag på. (Har litt trening fra skolen, men det blir sjelden helt beint) Endret 24. februar 2005 av sigen Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Har ikke noe maskinvare som skal monteres, så Herr. :ok_dremel: må nok vente... :sad: sigen: Har skjært det meste med båndsagen på skolen, men når jeg skal bruke stikksag hjemme hjelper trikset med å bli litt mer stabil. Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Ja, da er det vel tid for en ny opopdatering. Den største bekymringen jeg hadde var hvordan jeg skulle feste harddiskene. Her måtte jeg lage en løsning. Jeg fant ut at det beste var å lage en kasse som de fleste metalkabinetter har, men det trodde jeg måtte avlyses grunnet lite egnede matrialer og/eller verktøy. Jeg tenkte på å lage en løsning med "hullbånd" (?patentbånd?) men fant ut at det var egentlig ingen god løsning deriblandt fordi de er fleksible, eller bøyes lett. Jeg tenkte å spøre dere men spurte faren min først! Han mente også at en kasse ville være det beste og jeg presenterte mitt problem med hvordan å bøye metallet. Til å lage liknendes ting tidligere (instrumentpanel, festebrakett for strømforskyning mm.) har jeg brukt i hovedsak noen dekselplater fra en vaskemaskin eller noe i den duren. Metallet er ikke morsomt å bøye og vondt å skjære. Iallfall fant vi en annen metallplate som ble redningnen. Denne platen tror jeg har vært benkplate, typisk "storkjøkken" innredning. Den skulle heldigvis være endel lettere å bøye. Gjenbruk! Her er undersiden på platen. Måtte fjærne noe gammelt treskrot som sikkert har vært brukt for å feste den tidligere. Det var endel problemer med å få ut alle de rustene skruene for å frigjøre platen fra restene av benken. Et bilde til - siden skolen ikke akkurat bader i matriale og økonomiske midler som brenner etter å brukes så dekker jeg prosjektkostnadene selv. Så hvorfor kjøpe nytt da platen er fult brukbar til mitt formål! På oversiden eller brukssiden var platen tydelig brukt og ikke helt ren. Dette blir vel umerkelig etter litt pussing og noen lakkstrøk. På undersiden viste den seg å være gullende ren Jeg gikk på med Herr. Stikksag og skjærte av en passe remse. Platen var grei å skjære i. Tipper den inneholder endel aluminium, for de som skulle lure... Her gjøres den grundige planleggingen, noe som er ganske viktig. Nå er hullene borret. Mener jeg brukte er 3,5mm HSS borr. Det skulle omtrent ganske nøyaktig være dimmensjonene på skruene som brukes til å feste harddisker. Jeg kuttet inn en liten centimeter på hver side for å gjøre bøyingen lettere. Deretter spente jeg det fast i skrustikken og bøyde mot planken. En rett, spiss kant er viktig! Dette gikk flott På denne tiden var jeg så ivrig at jeg glemte å ta så mange bilder.. Et kjent fenomen? Her er iallfall det ferdige resultatet etter endel arbeid. Den ble pusset å er klar for lakkeringen! Her blir den testet! (utrolig) nok passet det perfekt. Dette vitner vel bare om nøyaktig arbeid og gode beregninger Jeg er iallfall fornøyd. Testobjektet er en 8,4GB, 4200RPM Fijutsu harddsik, produsert av IBM LOZER Lenke til kommentar
Chasseur Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Den var fin! Tipper jeg går får noe av det samme.. Men er det ikke en fordel å feste de med noe gummi grieer, for å dempe støy, eller driter jeg med ut nå? Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Den var fin! Tipper jeg går får noe av det samme.. Men er det ikke en fordel å feste de med noe gummi grieer, for å dempe støy, eller driter jeg med ut nå? Har tenkt på det. Egentlig burde hver harddisk festes med egene gummioppheng, men det blir litt vel omfattende. I denne omgang tror jeg at det viktigste er at alt henger sammen... Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Den var fin! Tipper jeg går får noe av det samme.. Men er det ikke en fordel å feste de med noe gummi grieer, for å dempe støy, eller driter jeg med ut nå? Stemmer det Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 Takker fremdeles for all respons. Skal igang med å lage en kort oppdatering nå... Lenke til kommentar
LOZER Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 I de siste timene har jeg jobbet med konstruksjonen. Nå er jeg klar til å begynne å sette sammen, tror jeg Det jeg begynte med var å lage hull i bakplaten hvor luft fra luftslusene kunne komme inn og ut. Jeg tenker å lage to hull med hullsagen som ligger foran borremaskinen. Videre skal jeg skjære mellom de hullene med stikksag. Da får jeg et avlangt hull med runde kanter. Enkelt, pent og effektivt Dette er tegnet på bilde, men ikke så tydelig at det vises mye i 400*300 Her har jeg begynt. Met slike skåler er det enkelt og raskt og få perfekte hull med pene kanter. Det som er lurt hvis du har en håndholdt borremaskin er å ikke borre rett ned. Vugg litt frem og tilbake i alle rettninger. Da får man lettere et godt resultat, man slipper at sagen plutselig låser seg og klossen som blir sittende igjen inni skålen er en halv millimeter mindre og blir litt lettere å få ut. Bruker du derimot en "søyleborremaskin" eller en på stativ er det bare å feste skålen, borret og ikke minst emnet og kjøre på med full fart, skulle jeg tro Her er resultetet. Slik kommer kabinettet grovt sett til å se ut bakfra! På dette bildet har jeg pusset "skjæreflatene" så det blir bare finpussingen igjen før lakkeringen! Dette er skilleplaten mellom toppen på maskinvarerommet og bunnen til lufteslusen i toppen. Som påtegnet må det fjernes noe av den for at luften skal ha mulighet til å passere... Slik endte det! De to neste bildene skulle gi et intrykk av oppbygningne. Alle treplater skulle nå være ferdige og klare for å skrus sammen. Jeg må nok gjøre noen små justeringer og kanskje lage noe mer småtteri, eller kanskje ikke det siste. Det første bilde er tatt inn fra siden. Her blir det en dør når det er ferdig. De siste bildet er tatt bakfra. - LOZER Lenke til kommentar
kverna Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 ser _veldig_ bra ut! har faktisk ikke sett ett bedre trekabinett etter snekker'n sitt. Ser veldig nøyaktig og gjennomtenkt ut. dette liker jeg Lenke til kommentar
SkummelType Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Dette var utrolig bra!! kjempe fint arbeid!, stå på! Lenke til kommentar
sofarot Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 ser _veldig_ bra ut! har faktisk ikke sett ett bedre trekabinett etter snekker'n sitt. Ser veldig nøyaktig og gjennomtenkt ut. dette liker jeg Supporting that one! Du har skillz, stå på gut! trekabbis... Lenke til kommentar
Gjest Slettes-xwByZdFZ Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 nice Lenke til kommentar
sigen Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Denne ble fin, nydelige kanter etter du har saget ut! Lenke til kommentar
Vågebu Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Skal du stealthe CD/floppy? Hvis du ikke får god karakter på det er læreren din helt - - Lenke til kommentar
Torjus Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Tror du komme til å slite litt med CPU kjøler der ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå