Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Da var jeg igang med min først worklogg :!:

Dette er også en feiring av innlegg nr. 1111 :p

 

Dette er som kanskje tittelen avslører mitt andre selvbygde datakabinett. Det lages i forbindelese med et Kunst & Håndtverks prosjekt. Det er flere andre forumbrukere og 10. klassinger som har laget workloggs ut av sine K&H prosjekter, så det samme gjør jeg. Jeg har per dags dato gjort endel arbeid og innleveringen er om under 2uker. Av ulike årsaker har jeg ikke fått startet workloggen tidligere i prosjektperioden, men bedre sent en aldri som ordtaket sier.

 

Jeg har vinterferie nå så det blir jobbing når solen står høyt og workloggskriving om nettene, eller kanskje ikke. Det blir nok iallfall en worklogg med ganske kort tid mellom oppdateringene, så jeg håper det ikke blir for kort tid. Jeg kunne selvfølgelig ha startet denne loggen når prosjektet startet, men det var engang før Jul. Det ville dermed medført en veldig laaaaang worklogg. Nok om det :blush:

 

=====================================================

 

1.JPG

"Tittelbildet"

 

Som mange andre har gjort i denne delen av forumet skal jeg laget et kabinett i tre. Det forrige trekabinettet jeg bygde var tanken å bygge et "desktop" trekabinett som tok så lite plass som mulig. Det ble bygget rundt en standard ATX strømfoskynig, en harddisk og et m-ATX hovedkort. Som en motsettning ville jeg denne gangen bygge noe større. Jeg liker å lage spesialtilpassede løsninger så kabinettet er bygget mot å kunne huse en filserver. Jeg har ikke noe maskinvare nå som kunne trenge et nytt kabinett, så det må tilpasses alle standarer. Da hadde jeg noe å tenke ut løsninger til...

 

Noen av de første kravene jeg tenkte meg:

  • Brønner, eksterne minimum: 1 stk. 5¼" (optiske enheter)
  • Brønner, eksterne minimum: 1 stk. 3½" (diskettstasjoner)
  • Brønner, interne minimum: 4 stk. 3½" (harddisker)
  • Matrialer som demper strukturbårenstøy (også kalt vibrasjonsstøy)
  • System for demping av luftbåren støy
  • Ha en tilstrekkelig effektiv kjøling samtidig som to overnevnte punkter.
  • Ha et pent ytre utseende
  • Alle standardkomponenter må passe inn uten modefikasjoner

De tre første punktene skulle være greie. Treplater skulle ikke bli et veldig godt sted for spredning av vibrasjoner. Iallfall langt mindre skranglete konstruksjon enn 2mm stålplater som uten følelser og på en upersonlig kald måte er blitt naglet sammen i Kina. For å dempe luftbåren støy skal jeg bruke et luftslusesystem som jeg kommer tilbake til siden. For effektiv kjøling må jeg ha noen store vifter som er taktisk plassert i forhold til luftslusene. Store vifter får et større areal på bladene og kan derfor flytte mer luft på en lavere omdreiningshastighet, noe som betyr mindre støy. På utsiden tenker jeg meg et rent design i blank svart lakk. Med andre ord blir det et stille kabinett uten "jallafaktor". Skal du ha lys, gå på diskotek - Skal du ha lyd, gå også på diskotek :p

 

2.JPG

 

Dette viser litt hvilken løsninger jeg skal bruke. Tegningen er ganske gammel så jeg fant den fram når jeg startet med prosjektet. Til venstre vises de tidligere omtalte luftslusene. Kald luft suges inn bak og blåses mellom harddiskene. Den går så ut i toppen gjennom slusen bak. Som kjent stiger varm luft. Bildet lengst til venstre viser fra siden mens de to siste viser innholdet sett fra/igjennom fronten. Er redd det ble litt rotete forklart, men det er ikke så viktig.

 

3.JPG

 

4.JPG

 

Disse 3dimensjonale skissene har jeg tegnet i SketchUp. Jeg tok to bilder i .JPG for å vise. .SK filene ligger SketchUpher sammen med alle bildene, for dere som vil se det fra alle vinkler og steder. Filene er på 18kB og 15kB

 

Jeg er ingen ekspert på programmet eller vektorgrafikk gennerelt så mange vil sikkert se et utall feil. Jeg har satt inn maskinvarekomponenter for å gi en bedre illustrasjon, men fikk ikke helt kontrollen over dem, så de ble unlatt. Håper jeg har lært litt mer til neste worklogg :yes:

 

De ble laget ganske tidlig i planleggingen så resultate blir nok noe annerledes, men det viser godt hvordan jeg har tenkt lufteslusene. Om disse lufteslusene fungerer stort i praksis har jeg til gode å finne ut, men den som intet våger intet vinner - den som lever får se :p

 

SketchUp kan anbefalles og kan lastes ned her! Man kan få en 8-timers tesversjon

 

Dette var litt om planleggingen, mer kommer med mer bilder! Tenker så tidlig som iløpet av dagen!

 

LOZER

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, lufteslusene var kanskje litt dårlig forklart. Ja jeg har jobbet endel og dermed gjort endel. Kunne nok med fordel ha startet workloggen litt før, men da hadde det fort blitt litt langt mellom oppdateringene :blush: Som tidligere sagt har jeg ikke peiling på om lydslusene vil fungere, men jeg får iallfall ikke noen åpne hull fremover...

 

Jeg har ikke begynt å bygge, men alle "veggene" er ferdige. 60cm høy, 32cm bred og 50cm dyp. Skal skrive en oppdatering nå!

Lenke til kommentar

Eller noen støydempingsmatter? Har tenkt på det, men når jeg bestilte fra Microplex var mine økonomiske middler litt små. Hadde klart meg med noen helt enkle, billige i skummgummi elns. Trenger ikke noen som demper strukturbårenstøy (bruker noen asfaltmatter da, eller hva det het?)

 

Tror jeg skal sette inn det, men har tenkt å vente litt. For eksempel til Biltema åpner ei mil fra meg. (2.april, Ikke langt fra Hamar) :p

 

Takk for all respons. Å Ja, oppdateringen er på vei. Home.no har vært litt ustabilt de siste minuttene.. :hrm:

Lenke til kommentar

Her er oppdateringen nevt over. Mye av det som vises her har jeg gjort på skolen forrige uke og noen uker før der. Vi mistet vel en time eller så er det jeg som roter, dere kjenner vel både skolen og ikke minst det siste?

 

=====================================================

 

5.JPG

 

Dette er målskissene, mine personlige målskisser må det nevnes. Egentlig er det kanskje ikke egnet for offentligheten da de ikke er "helt i vater". Målene er korrekte og tegningene er beregnet til personlig bruk. Jeg synes Workloggene blir litt mer "koselige" hvis slikt tas med, så hvofor ikke. Jeg skal prøve å forklare litt hva det betyr. Hvor mye det intreserer folket eller hva dere kunne forstå ut av mine tanker vet jeg ikke, men når jeg viser tegningen så...

 

Begynner øverst fra venstre:

276,5mm er den indre bredden.

86mm er bredden på strømforskyningen som står.

150mm er høyden på strømforskyningen som står.

183mm er bredden på hovedkortbrettet.

325mm er litt mer en høyden på hovedkortbrettet.

 

312,5mm er bredden utvendig på hele kassen.

276,5mm = 312,5 - 18*2 -> 18mm er tykkelsen på de to (2) dørene og 312,5 er den ytre bredden.

 

100mm er den plassen av 600mm den øverste lufteslusen skal få, matrialplassering ikke satt.

400mm er den plassen av 600mm "hovedrommet" skal få, matrialplassering ikke satt.

100mm er den plassen av 600mm den nederste lufteslusen skal få, matrialplassering ikke satt.

500mm er dybden utvendig på kassen.

600mm er høyden utvendig på kassen.

200mm er cirka dybde på et optisk drev.

100mm er høyden på kassen for 5¼" brønnen og 3½" brønnen.

 

Jeg har bassert meg på at jeg i hovedsak får skjært platene på skolen. Der er det en stor båndsag. Når man stiller den inn så man har tingen å skjere etter blir det ganske nøyaktig med pene kutt og det går på en raks måte uten å bli sliten. Det er bra! Når jeg bruker ordet tingen betyr det at det mangler et ord i språket mitt. Skulle noen vite orde si ifra! Det er tingen man stiller inn så man kan skjære rett! Får jeg ikke vite dette sover jeg nok ikke godt i dag... :cry:

 

FLZ-275.gif

Bildet illustrerer en tilfeldig båndsag, for de som ikke var sikre

 

Jeg har brukt såkalte hobbyplater i furu. De jeg har brukt er 18mm tykke noe jeg tror er vanlig på slike plater!

 

6.JPG

Her er et bilde når noen plater var ferdige

 

7.JPG

 

Nå skal jeg presenter min første tabbe - det har vi vel sett i Workloggs tidligere :p Sålang har jeg ikke gjort noen feil. Det er tegnet opp for utskjering av to (2) hull med en diameter på 120mm. Alle her på forumet kan vel tenke seg hva de er til, jo til to (2) stk. 120mm vifter. Denne platen blir skilleveggen mellom "maskinrommet/maskinvarerommet" og den nederste slusen. Over disse viftene skal harddiskene sitte.

 

Jeg hadde egentlig tenkt å skjære disse ut med en elektriskstikksag hjemme, men da jeg hadde litt tid tilovers på skolen kom jeg over en der. Det hadde selvfølgelig vært å foretrekke en hullsag. Jeg har ganske mange for drill men ikke så store og å gå til innkjøp av en var litt begrenset av likviditetene. Jeg å få tak i en men måtte bite i eplet - bruke en stikksag. Det kunne bli bra hvis jeg filte litt ekstra, men eplet på skolen var surt! Med andre ord bet jeg i det sure eplet. Stikksagen på skolen var ikke god eller bladet var elendig!

 

8.JPG

 

Først som sist kan jeg vise resultatet.

 

Når jeg så min sløydlærer testet sagen begynnte jeg å bli skeptisk. (Jeg fikk litt opplæring og instruksjoner først). Spurte han om jeg kunne bruke den, som dere vet er det litt variert hva av verktøy man kan bruke innenfor skolens område. Min oppfattning er at at i utgangspunktet er ansvarlig for egne handlinger, om man har forsikkring eller ei. Jeg ville ikke tråkke i salaten å få kjeft for å hente verktøy fra et skap som jeg ikke fikk bruke. Dette tror jeg fikk meg til å virke som litt "byguttinød" - så derfor startet jeg ikke selv. Min sløydlærer tok de første centimetrene og han klarte svingen såvidt. Jeg har brukt endel stikksag før og det har også skjedd at ting har blitt bøyd, knekt og sagdeler har sprutet så jag var litt mer redd for å ødelegge sagen i svingen. Jeg kom litt ut som man kan se. Ikke nok med at bladet var skjemt, det var beregnet på å skjære rett, det var av lav kvalitet mm ga det også etter. Spesielt på ett sted noe som vises her (bildet er tatt på baksiden av det over) :

 

9.JPG

 

Dette så jeg ikke før etterpå da arbeidet var festet, men jeg kjente det i sagen. I tillegg luktet jeg bokstavlig talt lynten, eller det luktet svidd. Bladet blir jo langt varmere når det går opp og ned samtidig som det bøyes. Nok om det. Jeg tok det med meg hjem og med et riktig blad og litt jobb med filen kan man ikke ane noen problemer. :thumbup:

 

10.JPG

Her er resultatet, finpussingen blir igjen til slutt.

 

Her kommer to (2) bilder som viser alle innvendige og utvendige vegger. Dette skulle være alt borsett fra at jeg antakelig må lage noen konstruksjoner for å støtte opp innvendig, men den tid den sorg. Det sparer jeg til alt skal settes i sammen.

 

11.JPG

 

12.JPG

 

Home.no har vært svært ustabilt i de siste timene og når jeg har skrevet dette innlegget så jeg håper det bedres utover natten. Har dobbeltsjekket alle IMG taggene så hvis bildene ikke virker vet dere hvorfor. :ohmy:

 

LOZER

Lenke til kommentar
kommer fra stange, jeg...støydempingsmatter vil være for tette, jeg tenkte på noe som lufta MÅTTE gjennom....

Skal du ha støvfilter i luftekanalene?

 

Dere spør egentlig om det samme. Har vært veldig inne på tanken! Hvis dere ser på andre (2.) tegning fra toppen. Den inneholder igjen tre (3) illustrasjoner. På den til venstre kan man med et skarpt øye se en tynn strek under strømforskyningen i inngangen av kanalen. Dette er et tenkt støvfilter. Ikke at man kan rekne med at noen har sett dette, lagt merke til det og videre forstått hva det er.

 

Den tegningen er noe jeg har tegnet før dette prosjektet var bestemt så om det blir med noe filter nå vet jeg ikke. Siden strømforskyningen må flyttes, Det vil i denne sammenheng si at den ikke trekker luft direkte fra kanalen kunne kanskje et eventuelt filter plasseres et annet sted. Det hadde vært praktisk å ha det der da det er lett tilgjengelig og langt unna viftene noe som vil føre til et stort areal med gjevn fordelt luftstrøm og at det ikke blir mye turbulens nær viftebladene.

 

Skal jeg ha et støvfilter der blir de nok en strømpe eller noe lignende som er festet på en ramme som jeg plaseser inn i enden av kanalen! Eller har noen andre forslag?

 

 

Takker for respons og spesielt spørsmål. Det blir oppdatering i morgen før høgsdags (kakemåltid klokken 12 :yes: ) Svarene øker arbeidslysten!

 

LOZER

Lenke til kommentar
jeg tenkte ikke på støvfilter, men forbedret sound-trap - en STOR "svamp" nedi kjeller'n din...

OK! Når jeg ser en gang til...så :blush:

 

Du mener noe som likner en svamp og som luften skal gå igjennom? Det ville iallfall vært veldig effektivt, men vet ikke hvor mye det vil ha for seg. Det er jo åpent rett inn på strømforskyningen og hovedkortplaten i bakkant uansett. :ermm:

Lenke til kommentar

For noen uker siden bestilte jeg følgenede fra Microplex Norge AS:

Lenkene fører til produktet hos Microplex!

 

13.JPG

 

Som vanlig ankom pakken raskt uten noen problemer, bortsett fra at jeg denne gangen også måtte betale noen kroner.

 

14.JPG

 

Her er pakkens innhold.

 

15.JPG

En pose festeklips som hører til hovedkortbrettet og en gotteripose som de hadde vært så hyggelige å sende med. Den ble spist opp for lenge siden :innocent:

 

Nå til den egentlige saken. I utgangspunkte skulle jeg feste strømforskyningen i bunnen av maskinvarerommet ved siden av hovedkortetplatens innstikskort plasser og hovedkortets I/O, men det ble ikke plass. Dette vises på noen av illustrasjonene og skissene i de første postene. Egentlig var ikke jeg uforberedt. Jeg valgte bredde etter størrelsen på hobbyplatene. Da får jeg best utnyttelse av matrialene og sparer meg også for endel arbeid.

 

16.JPG

 

Slik skulle strømforskyningne sitte i den svarte platen som foreslått i de tidlige tegninger. Bilde er kanskje ikke helt godt planlagt...

 

Jeg måtte plasere strømforskynignen på et annet sted. Det mest fornuftige og rasjonelle ville etter det jeg så å feste den på hovedkortbrettet.

 

17.JPG

 

Dette bildet viser hovedkortplaten og hvor jeg har tenkt til å ha strømforskyningen. Den 80mm viften må fjernes. Den var festet med noen klips i plast som med litt trening gikk greit å trekke ut.

 

18.JPG

 

Når viften var fjernet ble hele platen overaskende lett. Viften utgjør mye av vekten, så hvis du skal bruke denne i et kabinett er ikke vekten noe problem. Som kjent er den i aluminium. Jeg var litt usikker på hvordan den skulle bli å skjære. Har tidligere erfart at aluminium har lett for å "kladde" seg når man skjærer for det er myk. Jeg var usikker på om jeg måtte smøre mens jeg saget, men dette gikk bra. Det jeg også var redd for var at sagen ved et slag skulle bøye hele platen da den var vanskelig å feste. Jeg hold platen i ene hånden mes jeg fyrte opp stikksagen. Jeg hadde borret hjørnet hvor jeg skulle snu og satt så igang. Det gikk helt strålende. Det var nærmest som å skjære i smør. Jeg brukte en elektriskstikksag med et ukjent metallblad. Aluminium er virkelig godt å arbeide i! :dribble:

 

19.JPG

 

Resultatet etter første omgang med skjæring.

 

20.JPG

 

Her er kantene grovpusset og jeg har borret hullene hvor strømforskyningen skal festes. Jeg måtte deribland utvide svingen i høyre hjørne. For den skarpøyde er noen av hullene utvidet sidelengs (over det nye hullet, til høyre). Dette ser litt stygt ut og skyldes noen millimeter avvik fra beregningne. Uansett er det litt praktisk når jeg etter erfaring også vet at noen strømforskyninger ikke alltid er helt rette etter standarden. Platen har noen fingeravtrykk og er i noen områder pusset med grovt sandpapir! Det skal nok ordne seg :hmm:

 

21.JPG

 

Her er et bilde av samme stedet med en tilfeldig strømforskyning montert. Platen er dekket av dugg/kondens da bilde ble tatt rett etter jeg kom inn. Pluss at bakgrunnen bestod av motlys.

 

22.JPG

 

Løsningen synes jeg virker helt kurrant bortsett fra at det blir litt liten høyde over hovedkortet. Mange prosessorkjølere vil nok komme i konflikt med strømforskyningnen.

 

23.JPG

 

Den 80mm viften skulle gi et forhold på størrelsen. Det er ca. 8cm klaring mellom strømforskyningen og hovedkortplaten. Hovetkortet vil jo monterers i noe anstand fra hovedkrotplaten og prosessorsokkelen/ slotten vil bygge enda lirt til i høyed, men en flat prosessorkjøler er alltids å oppdrive. Mange vil se dette som en ulempe men jeg gleder meg til å måtte modifisere en stor prossesorkjøler... Overklokkingsfingrene mine klør :D

 

24.JPG

 

Her er jeg igang med å skjære ut hulle i bakplaten. Som dere ser bruker jeg en elektrisk stikksag, den samme som jeg har brukt hele tiden. Når jeg må bruke denne for å skjære lengre strekninger og det er viktig at det blir rett bruker jeg ofte teknikken som vist på bildet. Jeg setter fast en rett planke med skrustikker som kan lede stikksagen. Skrustikkens røde håndtak vises til høyre over stikksagen og sagen ligger inntil planken jeg skjærer etter! Egentlig ganske smart, synes jeg selv. :p

 

25.JPG

 

Her er bakplaten hvor hovedkortbrettet og strømforskynignen vil bli montert!

 

 

 

LOZER

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...