ARXco Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 "Zupreme", litt om oljekvaliteter her: Oljens kvalitet oppgis vha. API-spesifikasjonen (amerikansk) , oljens flyteegenskaper (viskositet) i kulde og varme opgis vha. SAE-spesifikasjonen. API grupperes i to kategorier: Bensin (S-spesifikasjon) og diesel (C-spesifikasjon) S går nå fra SA til SL, dvs L er best. C går nå til CG-4 som er den beste. Mange oljer dekker både bensin og diesel-motorer, eks. oljer merket med "API SJ/CF" Andre varianter finnes, f.eks. diverse europeiske og noen som bilfabrikantene selv finner på for å få kunder til å kjøpe sin olje(?), de mest kjente står som regel oppført på oljekanna. Eksempler: FORD ESR-M2C 179A, VW 501.01, 505.00, CHRYSLER MS-8809A, JASO VTW, JASO MOTORCYCLE MB ... En mineralsk og en syntetisk olje med samme API-klassifisering er altså LIKE GODE kvalitetsmessig, men den syntetiske holder litt lenger og flyter bedre i kulde. SAE deles ofte i to, da de fleste oljer er "multigrade-oljer": vinteregenskaper (W) og driftsegenskaper, og angis f.eks. som "SAE 5W-40". Dette betyr at den har vinteregenskaper som en monograde SAE 5-olje, men oppfører seg som en monograde 40-olje når den blir varm. Jo lavere tall foran W, jo tynner olje i kulde. Jo høyere tall etter "W-" jo tykkere olje i varme. Derfor: Sjekk instruksjonsboka til din bil, finn olje som møter eller overgår kvalitetskravet og matcher anbefalt SAE-spec. og velg ut fra pris/lommebok og værforhold om du vil ha syntetisk eller ei. Billigst med mineralsk, bytt to ggr. i året og bruk motorvarmer om vinteren. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 24. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2005 Se der ja=) Kjempe! Men men....kikket på motoren i kveld. Får bare krype til korset og innse at det mest sannsynlig kaklet i motoren på grunn av mangel på olje, med andre ord det problemet jeg trodde jeg hadde løst. Så nå er det på'n igjen... Peilet oljen og da rakk det ikke opp til målepinnen en gang, det er ikke bra. Dvs minst 2 liter er borte (plass til 4 liter i motor) på 2 uker. Det store spørsmålet nå er hva jeg skal gjøre...dette er jo ikke det eneste som feiler motoren heller. Har da et par alternativ: - plukke fra hverandre motor og fixe den selv (nye pakninger overalt, honing, planing, sliping, høvling, kanskje porting osv.) - kjøpe en delemotor - kjøpe en bedre motor (C20XE, X20XEV) Det blir buss til jobb imårra iallefall Lenke til kommentar
pcp160 Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Hei. Må først si når det gjelder olje, er det etter min mening, ikke noe å lure på ifht om man bør bruke syntetisk olje nå på vinteren. Det er utvilsomt bedre. Og du klarer deg med en rimelig sort. Det jeg ville lagt mest vekt på var viskositeten, heller enn API spesifikasjon. Altså, missforstå meg rett, det er helt korrekt som ARXco sier (som du sikkert har skjønt er han rene oppslagsverket i slike spørsmål ) Men det du vil se hvis du begynner å sjekke ut API spesifikasjonskravene på en gammel Opel, opp mot hva du finner på bensinstasjonen, vil du neppe finne noe som ikke fyller kravene. (Da er vi i såfall over på 4liter synt for 69Kr typer, "for godt til å være sant" tilbud kan man sikkert med fordel ofte styre unna) Og side nå ARXco har forklart det meste om merking, viskositet osv, kan man ganske lett se forskjellen om man har en kanne olje liggende i bagasjerommet feks en 10- vinterdag, og så forsøker å helle på litt, da ser du forskjellene i praksis mellom viskositeter og syntetisk/minerals veldig lett. Det er også verdt og merke seg ARXco's forklaring i første innlegg, som kan avlive myten om at syntetisk olje er tynnere, og derfor renner ut. Det er altså ikke tilfelle, ofte faktisk omvendt 5W-50(vanlig synt) er altså tykkere enn "vanlig" 10w-40 når den er driftsvarm. Når det så gjelder disse problemene dine zupreme, så er det ikke helt greit og gi noe godt svar, syns jo du har fått noen gode forslag så langt, men nå er etter hva jeg forstår problemstillingen litt andeledes..? Altså, er det slik at oljen forsvinner, men du har ikke tegn til utvendig lekkasje? Er disse lydene nå (etter olje- påfylling ) blitt borte? Hvis oljen ikke renner ut på noe vis, og det er så høyt forbruk ser du vel en del blårøyk. Uansett blir det jo da snakk om relativt omfattende renovering hvis det er sånn det er. Ut fra når det ryker kan man til en viss grad "gjette" hva som har skjedd, men det vil jo kreve åpning av motor samme hva det er da... Alle de alternativene du skisserer er jo mulige løsninger, det kommer vel også litt an på økonomi, mekkekunnskap osv Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Hei igjen! Jepp problemstillingen har endret seg en del... Angående syntetisk olje får jeg svært fordelaktig pris på den, så det er vel noe å tenke på (4 liter 186kr) Statoil GT-X ..... Det er riktig at oljen forsvinner, og det er klare tegn på UTVENDIG lekkasje. Kaklingen blir "bedre" jo mer olje det er på, men hadde ikke nok til å fylle helt opp i går. Motor har i det siste blitt svært tilgriset, og det ser ut som oljen tar seg helt opp til innsuget og faktisk drypper ut av luftfilteret. Forstå det den som kan. Motoren har aldri hatt noe FORBRUK (les: forbrenning) av olje, heller ikke nå. Kun hvit eksos. Hadde en historie her for ca 2 år siden der motoren kokte (110 grader+) pga defekt vannpumpe og tomt kjølesystem. Hadde den på verksted og måtte bytte topp. Kan dette ha noen påvirkning på blokka? Lurer på om den "nye" toppen ikke er helt bra heller (kjøpt hos huggern). Budsjettet er dårlig og mekkekunnskapene er sånn midt på treet, men vi har vår venn Haynes Med tanke på alt dette er det godt mulig bilen blir parkert, gjerne før årsavgifta skal betales heh. Er det ingen trollmenn oppe tidlig på mårran da? som kunne fikset bilen med et knips. Det hadde vært saker. Takk til perpyro, pcp160, ARXco og alle dere andre som tar dere tid til å svare Lenke til kommentar
ARXco Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det du må gjøre er å finne ut hvor oljen kommer fra, det burde være en smal sak om du tok en skikkelig motorvask, gjerne to runder. Vent så til den er helt tørr, fyll på med olje til du når max. på peilestaven. La den gå på tomgang en stund og se om det allerede da er mulig å finne noen oljevåte felter. Se overalt! Motorolje "kryper" rundt på de utroligste steder, så du må få med deg med èn gang hvor det starter. (PS: den bruker lang tid på å krype OPPOVER, så finner du olje langt opp, så er lekkasjen der eller over, evt. skvetter fra et annet sted.) Plasser å sjekke: - rundt toppdekselet - rundt veivaksling/andre akslinger som kommer ut fra blokka - slanger, spesielt veivhusventilasjon, ev.t slanger mellog forgasser/luftfilter/manifold/innsug Lykke til. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 (endret) Jeg har en mulig teori på hvorfor du finner olje helt opp til luftfilteret, samt bankelydene. Høres ut som at du har fått riper i sylinderveggene. Da mister du kompresjonen på en eller flere sylindre, noe som gjør at trykket over stempelet når bensinen antenner slår ned i veiva, når det da er lufting på toppen så kan olje bli trykket ut av slangen som går fra toppdekslet og til luftfilteret. Denne slangen er det meningen at det skal gå oljedamp som går i forbrenningen sammen med bensin og luft, men med for mye trykk i toppen så kan det komme olje i lag med dampen. Bankelydene er da mest sansynlig rådebank forde rådene har gått tørre når oljenivået har blitt lavt. (har hatt det selv) Husk dette er bare en teori og det kan være andre ting også men for meg høres dette sansynlig ut. Endret 25. februar 2005 av perpyro Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Kompresjonstest motoren. Til det trenger du et trykkmanometer som er beregnet til motoren. Greit å være 2 stk på denne jobben. Gjør følgende: Sørg for å ha litt strøm på batteriet. Kobl fra tenningsystem. Skru ut alle plugger. Kjør motoren på starteren og mål trykk i alle sylindrene i plugghullet. Skriv opp resultat i en tabell. Fyll en god dasj med olje inn i sylinderen. Oljen tetter rundt stempelet. Mål trykket i sylindrene en gang til. Hvis det er avvik på mellom måling 1 og 2, lekker det mellom stempel og sylindervegger. Lenke til kommentar
sa|o Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 vil legge til en ting når man tar komp.test. man må huske å ha gasspedalen helt i bånn når man drar den på starteren så du får mest mulig fylling (luft) i forbrenningskammeret, hvis du ikke gjør dette kan du få feile mål på komp. testen. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Nok en gang takk for utfyllende svar Skal se litt på bilen i morgen. Trasig med motorvask nå for tiden når det er så kaldt. Ligger litt an til å bytte motor også, har funnet en jeg tror er kurant. Det er samme type motor bare nyere. 95-mod, 140'000km, 2500kr inkl frakt. Nye pakninger overalt på den. Plug&Play med el og gir. Tror det skal være en bra pris. Angående ventilløfterne, så er de hydrauliske. Hvis det er dårlig kompresjon, vil ikke effekten ut fra motor bli merkbart redusert da? Den har vært greit sprek. Og hva er egentlig en råde? Er det noen "bøyler" som er over/under kamaksel? Hva heter råde på svensk/engelsk? Har svensk Haynes manual skjønner du... Hvis det skulle være riper i sylinderveggene, vil vel dette forutsette en omfattende renovasjon av hele motoren så vidt jeg skjønner. Like greit å bytte til en motor som har 100'000km mindre, eller hva??? Skal se om jeg får lastet opp et bilde om det er til hjelp. Lenke til kommentar
Gromit Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Kakling når det er kaldt er vanlig. spesielt eldre diesel motorer. Prøv og start en Chevy 6.2 liter 89 mod diesel i minus 20 kuldegrader du. Så skal du høre kakling. Også ofte at man hører tikkinga til innsprøytningsdysene også når bilen nettopp er starta. Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Og hva er egentlig en råde? Er det noen "bøyler" som er over/under kamaksel? Hva heter råde på svensk/engelsk? Har svensk Haynes manual skjønner du... Råde er det samme som veivstake, det vil si det som kobler stemplet til veivakselen. Vet ikke hva råde er på svensk, men på engelsk er det vel piston rod. Lenke til kommentar
eab Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Om jeg ikke er helt på jordet så bruker de "kolvar" om råder. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 26. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) Hmm finner ikke noe om råde eller piston rod i Haynes-boka mi. Samme det egentlig. Men hva tror dere om å bytte motor? Kan vel like gjerne gjøre det istedenfor å skru på den gamle. Såpass bra pris. Har lest litt om det også. Virker ikke uoverkommelig. Må helst svare selger i løpet av helga også, men vi får se. Får vel fixe en liten worklog etter hvert, har en del andre ting jeg skal fikse på også Endret 26. februar 2005 av zupreme Lenke til kommentar
Lada2103 Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 (endret) Om jeg ikke er helt på jordet så bruker de "kolvar" om råder. Kolv er stempel, så ja, du er på jordet. Endret 26. februar 2005 av Lada2103 Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 28. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2005 (endret) Laster opp noen bilder så dere får se hvordan det faktisk ser ut. Ligger an til å bytte motor da...worklog kommer! Eventuelt sjekk her Edit: Fjerna bildene som ikke funka uansett...se side 3! Endret 4. mars 2005 av zupreme Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 1. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 1. mars 2005 Hei igjen! Kan noen fortelle meg om dere ser bildene??? Jeg ser dem ikke, får heller ikke no feilmelding Vel vel motor ja. Gått og grublet mye idag, leste litt i Haynes-boka. Tenkte meg det var toppakningen som holdt på å gå. Joda...den slo ikke feil. På tur hjem idag måtte jeg kjøre over ei mil på kun 3 sylindre...morro Noen som har byttet motor på opel før? Tenkte mest på det med klutsj og girkasse...trenger hjelp der! Er jeg heldig kommer den nye i mårra Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 1. mars 2005 Del Skrevet 1. mars 2005 Ingen bilder her heller, hverken med IE eller firefox. Lenke til kommentar
zupreme Skrevet 4. mars 2005 Forfatter Del Skrevet 4. mars 2005 Da er den nye motorn kommet i hus! Så da er det bare masse arbeid som står igjen... Noen som har byttet før? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. mars 2005 Del Skrevet 4. mars 2005 Way off topic; Mulig du ikke har riktig filformat på bildene, JPG, JPEG, PNG og GIF er de vanligste web-formatene. F.eks. vi tillater ikke opplasting av andre filformater enn dem jeg nevnte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå