ATWindsor Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Gleder meg til Intel og AMD kommer med dobbelkjerne. I den siste tiden har CPU-hastighetene nesten ikke gått oppover. En helt ny AMD64 er ikke så mye raskere enn min steinalder-AthlonXP 2500+@3200+. Har lenge hatt lyst til å oppgradere CPU (ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst), men ytelsesforbedringene har vært minimale. Hehe, sitter i samme situasjon som deg. Trenger ikke en ny pc, men har veldig lyst på en. Så jeg avventer litt på dobbeltkjerne. AtW Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Gleder meg til Intel og AMD kommer med dobbelkjerne. I den siste tiden har CPU-hastighetene nesten ikke gått oppover. En helt ny AMD64 er ikke så mye raskere enn min steinalder-AthlonXP 2500+@3200+. Har lenge hatt lyst til å oppgradere CPU (ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst), men ytelsesforbedringene har vært minimale. Hehe, sitter i samme situasjon som deg. Trenger ikke en ny pc, men har veldig lyst på en. Så jeg avventer litt på dobbeltkjerne. AtW Samme her også egentlgi, min xp-m yter bra nok uansett et 1/2 - 2 år fremover (for min bruk) men det klør litt i den ellers tomme lommeboka når dobbeltkjerne nevnes. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Gleder meg til Intel og AMD kommer med dobbelkjerne. I den siste tiden har CPU-hastighetene nesten ikke gått oppover. En helt ny AMD64 er ikke så mye raskere enn min steinalder-AthlonXP 2500+@3200+. Har lenge hatt lyst til å oppgradere CPU (ikke fordi jeg må, men fordi jeg har lyst), men ytelsesforbedringene har vært minimale. Du sier noe der. Personlig venter jeg på dobbelkjerne og virtualisering så jeg kan kaste bort Windows mest mulig og se å komme meg over på linux. Hittil har spill holdt meg veldig igjen. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 jeg trenger ny pc, og skal kjøpe når jeg har spart opp 20 000kr, mangler bare 5000 kr.. men vet dere om det er noe å spare på å kjøpe i england? skal gå på skole der til neste år.. Lenke til kommentar
Ernie Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 jeg trenger ny pc, og skal kjøpe når jeg har spart opp 20 000kr, mangler bare 5000 kr.. men vet dere om det er noe å spare på å kjøpe i england? skal gå på skole der til neste år.. Er vel stor sjanse for at det er billigere der ja. Du kan jo sammenligne http://www.komplett.co.uk/ mot http://www.komplett.no og se Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 Nå er den demonstrert ifølge dette: http://www.varbusiness.com/sections/news/b...icleId=60402926 The latest shoe to drop in the race toward multicore technology came today from AMD, which says it has demonstrated a working dual-core version of its Athlon 64 desktop processor. The dual-core Athlon 64 runs at a clock-speed of 2.4 GHz and has a maximum power dissipation of 100 W. "We're in production," says Teresa deOnis, AMD's manager of branding. "We will have availability in the second half of 2005--that's when it will be in PCs on store shelves and in the hands of system builders." The dual-core Athlon 64 is being fabricated in a 90 nm semiconductor process at AMD's new manufacturing facility in Dresden, Germany. Lenke til kommentar
Mr Anders Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Forskjellene i klokkefrekvens reduseres ved overgang til dual core ser det ut til. Det kan delvis forklares ved P = 1/2 CfV^2. Det vil jo gi en del interessante resultater... singel/dual (watt ~TDP) P4 3.8GHz (130W) / 2x3.2GHz (130W) -15.8% clk/core (ingen prosess endring) +68.4% clk/W K8 2.6GHz (95W) / 2x2.4GHz (100W) -7.7% clk/core (130nm -> 90nm) +80.4% clk/W I2 1.6GHz (122W) / 2x2.0GHz (100W) +0.25% clk/core (130nm -> 90nm) +183% clk/W Om de ligger ca likt nå (hvilket er veldig avhengig av hvilken applikasjon en ser på) så er det i allefall ingen tvil om hvilken vei utviklingen går... og hvilken vei høna sparker. Parallellitet i flest mulig nivåer vinner suverent. Endret 24. februar 2005 av Mr Anders Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Når begynte man å sammenligne P4 med I2? I2 mot K8 (Opteron) er grei, men ikke mot "Toledo" det blir bare alt for drøyt siden den på lik linje med P4 er en desktop-prosessor uten sammenligning forøvrig. Jeg ser det postitivt at "Toledo" på 2.4GHz ikke bruker særlig mye mer strøm enn dagens "Clawhammer" på 2.6GHz til tross for dobbelt antall kjerner og cache. I2 stiller i en klasse for seg selv, og Intel posisjonerer den også nå først og fremst som et alternativ til RISC. Hvis du likevel ønsker å sammenligne den med K8, så sammenlign den isåfall med dobbelkjerne Opteron. Dobbelkjerne Opteron skal ifølge AMD ha et maks strømforbruk på 95W: http://www.amd.com/multicore Dual-core AMD Opteron processors can be inserted into existing 940-pin sockets on the 90nm process technology (95W/80A) with a BIOS update, saving time and costs while increasing performance and value. Dobbelkjerne Opteron vil også komme i ulike utgaver akkurat som idag, fra 1.6 til 2.4GHz, med et strømforbruk fra 30 til 95W: http://www.theinquirer.net/?article=20420 Mest interessant her er kanskje dobbelkjerne Opteron x75 på 2.2GHz med et maks strømforbruk på bare 55W, og jeg vil faktisk tørre å påstå at det er mer imponerende enn "Montecito" sine 100W. Jeg har også en sterk misstanke om hvilken cache som blir raskest i bruk, men det har egentlig ikke så mye å si siden "Montecito" blir som navnet tilsier (en bydel for kakser i Santa Barbara, California) en prosessor der pris/ytelse ikke er noe tema, og der begrepet cache får en ny betydning nemlig som "onboard RAM". Endret 25. februar 2005 av snorreh Lenke til kommentar
frank_jarle Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Saa med andre ord, det ser ut til at vi kan vente oss dobbelt kjerne prosessorer rundt andre halvdel av dette aaret? Tja det skal jo bli spennende, da regner jeg med at det blir en fin oppgradering paa software som vmware, og det programmet som AMD samarbeider om virtualiseringen. Kan jo installere Linux igjen og kjore Windows fin i bakgrunden mens jeg tar en runde UT2k4 i linux...Eller, kanskje ikke? Hvem vet? Frankie Singapore BTW: Noen som vet noe om pris antydningen paa en slik cpu? Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 BTW: Noen som vet noe om pris antydningen paa en slik cpu? Toppmodellene vil nok koste omtrent som Opteron x52 og Athlon 64 FX-55 idag, mens modellene under vil bli priset omtrent som P4 "Smithfield" vil jeg anta. Lenke til kommentar
el-asso Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Mulig en definisjon fra The Inq, brukt i en annen sammenheng, kan passe på dobbelkjerne: "A design feature which allows a single processor to maintain two stalled threads" Neida, blir sikkert bra dette. Lenke til kommentar
StigK Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Så benchmarks var ikke med i demonstrasjonen. Skal man anta at den dobbelkjernen på 2.4 GHz yter likt med to opteron 250 eller? Latency mellom to og to prosessorer vil jo bli redusert, vil det bli noen optimalisering i forhold til dette. Uansett spennende saker. Som ivrig gamer er det vel bare å vente på at de klarer å utnytte dual prosessering effektivt i spill også. Hvis ikke så ser det stygt ut framover. -stigk Lenke til kommentar
FooKer Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Kan ikke se at noen spillprodusenter har gått ut med dual core støtte enda, får håpe det kommer. Med dagens spill som har tung fysikk motor og avansert AI må de vel være mulig å kjøre dette på hver sin core, hadde vært fett med Doomx hvor man hadde like mange monster som i orginalen, litt av det som manglet i Doom3 var de store rommene fra Doom1 med 20+ monster som spawnet inn når du endelig fikk plukket opp BFG'n... Ellers blir det spennede å se om det blir noe ytelses forskjell på et Dual core vs Dual cpu system. Hm, trenger et benchmark fix snart.. kjenner rykningene komme.. Lenke til kommentar
snorreh Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 (endret) Så benchmarks var ikke med i demonstrasjonen. Skal man anta at den dobbelkjernen på 2.4 GHz yter likt med to opteron 250 eller? Latency mellom to og to prosessorer vil jo bli redusert, vil det bli noen optimalisering i forhold til dette. AMD har tidligere uttalt seg om at de forventer 30-55% bedre ytelse på systemer med dobbelkjerne-prosessor sammenlignet med dagens dual-prosessor systemer: AMD's dual-core performance boost The size of the performance increase going to the new processor depends on the speed of the two chips. Comparing a computer today with one that uses two chip sockets with 90-nanometer processors, performance increases between 30 percent and 55 percent on various benchmarks, McGrath said. Endret 24. februar 2005 av snorreh Lenke til kommentar
KjellV Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Så med andre ord er det ren idioti å kjøpe seg et dual-system i dag? Har tenkt på å kjøpe et system med 2x Opteron 242, men en dobbeltkjerneprosessor vil yte bedre enn disse to (er lei av at maskinen er ubrukelig hvis jeg gjør noe veldig tungt og tidkrevende i bakgrunn, f.eks. videoredigering)? Lenke til kommentar
Betroz Skrevet 26. februar 2005 Del Skrevet 26. februar 2005 Nostradamus du burde vente til dual core kommer ja. Dessuten sparer du mange penger på det også. Slipper å kjøpe dyrt hovedkort og reg/ecc RAM. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå