jaddå Skrevet 23. februar 2005 Del Skrevet 23. februar 2005 (endret) Hei Nylig anskaffet jeg 2stk sata disker til å bruke i raid0, men det vil ikke fungere... Jeg kjører xinxp sp2 på en WD PATA disk og har hovedkort Asus K8N-E Deluxe m/Sil3114 ,som støtter SATA Raid. Problemet er at når jeg enabler Silcon Image Raid mode i bios, vil ikke systemet boote fra bootdisken, jeg finner den i bios men vil ikke fungere. Jeg for meldingen: Lesefeil på disken, ctrl+alt+del for å avslutte. Jeg har prøvd det meste, følgt manualen som følgte med hovedkort, oppdatert drivere, brukt annonseringen på hw.no... Jeg klarer heller ikke boote fra cd-rom når jeg har enablet raid-mode slik som det står oppgitt i manualen. Jeg finner satadiskene (2xWD2000JD) i raidbiosen og det ser fint ut, men når jeg skal boote til windows, er det noe som lager krøll. For det ikke til å stemme, kan vær det er noe jeg overser eller gjør feil? Endret 23. februar 2005 av jaddå Lenke til kommentar
jaddå Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Har funnet ut sånn halveis hva som var problemet... Jeg hadde fra før en Promise TX IDE PCI RAID Controller i pc'en, og med en gang jeg avinstallerte kortet og tok det ut av pcen, funket Sil3114 Raid controlleren i sammen med windows... Men tingen er at jeg ønsker å bruke begge raidcontrollerne, er dette mulig? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg vil tro det er mulig å bruke begge samtidig. Har du undersøkt hvilken raid oppsett som det bootes på? Hvis det er feil så tror jeg ikke du kommer langt. Lenke til kommentar
jaddå Skrevet 25. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2005 Forklarte gjerne litt uklart, men tingen er at jeg booter ikke fra noen av raidoppsett, jeg booter fra en disk som står på ide0 porten Når begge raid controllerene var aktivert ville ikke systemdisken boote, men med en gang jeg deaktiverer en av dem så funker ting... Etter at jeg klarte å boote med sata-raid enable og pata-raid disabled, måtte jeg instalere nvidia ide/sata driver til chipsetet, en driver jeg ikke har vært borti tidligere... Kanskje det hele funker om jeg installerer pata-raid controlleren nå, ettersom driver til sata-raid ser ut til å fungere? Lenke til kommentar
pertm Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Det jeg ikke forstår er hvorfor du bruker RAID 0 når du ikke bruker den til OS disk. Hensikten med RAID 0 er jo at det skal gå raskere og det fungerer jo best på disken OS er på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå