Gå til innhold

Utregning av dekningsgrad på A4

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som vet hvordan man kan regne ut dekningsgrad på A4 sider?

Alle aktører i markedet opererer jo med "5000 kopier ved 5% deking", dette sier meg jo ikke stort, og jeg trenger derfor å regne ut dekningsgraden på flere dokumenter før jeg printer disse..

Jeg har postet ett lignende emne før, men har ikke fått noen forklaring der.

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med 5% dekning skulle jeg tro at de mener utskrift av tekst dokumenter.

Ved 100% dekning (helt svart!!?) burde det da holde til 250 kopier (5000:20=250)

Blir nok vanskeligere å beregne bilder, men hvis man sammenligner mengde med farge i en svart patron (som er utgangspunktet for utsagnet) og mengden farge i en fargepatron burde det være mulig å cirka regne seg fram til antall bildeutskrifter.

Det er ihvertall sånn jeg ville tro det henger sammen, men jeg kan jo ta feil...

Hvis det skal skrives ut like bilder og alle har f.eks. noe blå himmel vil du slippe opp for blåfarge fort selv om det er igjen mye rødt og gult = færre utskrifter en beregnet.

Lenke til kommentar

5% dekning regnes pr. farge, med min fargelaser blir det da 4 (CMYK) og totalt 20% dekning. Det jeg trenger er en eksakt måte å regne ut dette på ett ark jeg skal printe ut. Har funnet en plugin til Photoshop som gjør dette, men jeg vet ikke helt hvor nøyaktig denne er, så det hadde vært kjempefint om noen vet hvordan dette gjøres :)

Lenke til kommentar

Forslag:

Alternativ 1(mye jobb):

Konverter dokumentsiden din til en tif fil, splitt opp i fargekanalene og blur med gjennomsnittsopsjonen så hele siden får gjennomsnittsverdien for hver fargekanal. Ta gjennomsittsverdien og del på full verdi og gang med 100. Da får du % for hver fargekanal. Gjenta for alle sider i dokumentet ditt. Regn ut om det trengs mer farge enn du har i patronene. Eventuelt kjøp mer. Skriv ut.

Alternativ 2(lite jobb):

Kjøp ekstra fargepatroner siden du uansett kommer til å trenge disse en gang i fremtiden. Start utskriften og skift fargepatron dersom du får melding om det fra skriveren.

Alternativ 3(litt mer jobb):

Gjør et estimat på hver farge ved å kikke på hver side i dokumentet ditt. Anslå om du kommer til å trenge mer av noen farge. Eventuelt kjøp mer farge. Skriv ut.

Lenke til kommentar
Forslag:

Alternativ 1(mye jobb):

Konverter dokumentsiden din til en tif fil, splitt opp i fargekanalene og blur med gjennomsnittsopsjonen så hele siden får gjennomsnittsverdien for hver fargekanal. Ta gjennomsittsverdien og del på full verdi og gang med 100. Da får du % for hver fargekanal. Gjenta for alle sider i dokumentet ditt. Regn ut om det trengs mer farge enn du har i patronene. Eventuelt kjøp mer. Skriv ut.

Alternativ 2(lite jobb):

Kjøp ekstra fargepatroner siden du uansett kommer til å trenge disse en gang i fremtiden. Start utskriften og skift fargepatron dersom du får melding om det fra skriveren.

Alternativ 3(litt mer jobb):

Gjør et estimat på hver farge ved å kikke på hver side i dokumentet ditt. Anslå om du kommer til å trenge mer av noen farge. Eventuelt kjøp mer farge. Skriv ut.

Takker for svar :)

Skal høre med en kammerat som driver mye med photoshop om han kan klare alternativ nummer 1.

Alternativ nummer nummer 2 og 3 er ikke så aktuelle, ettersom jeg allerede har nok toner (skriver tross alt ut noen 10 tusener hver mnd) og det jeg trenger dette til er for å finne kost pr side, eventuellt hva det koster å printe selv kontra trykkeri.

Men takker for svar, skal sjekke ut alternativ nummer 1 :)

Pluginen fant jeg på adobe sine sider.. Fant den ikke i farta nå, har litt dårlig tid men den heter Ink Coverage, og det er "Apago" som har laget den. Man måtte registrere seg hos adobe men denne pluginen var gratis.

Lenke til kommentar

Ja, når du skriver ut mange tusen pr. måned så kan jeg skjønne at du ønsker å finne kost. Men når du åpner filen i photoshop og gjøre filter-blur-average så får du faktisk cmyk ut i %verdi for hver fargekomponent. F.eks så ga en dilbert stripe meg følgende: RGB, 222,222,222 i gjenommsnitt, så det gir % på 255-222/255 = 33/255 * 100 som gir nesten 15%. CMYK ga meg 15,11,11,0 rett ut i %. Kanskje du eksperimentelt kan relatere dette til blekkmengde.

Har et annet forslag også. Vet ikke forskjellen i vekt på en full og tom blekkpatron, men dersom du skriver ut mange versjoner av dokumentet kan du kanskje skaffe deg en nøyaktig vekt og veie blekkpatroner før og etter jobben. Differansen kan du finne i prosent av totale differanse mellom full/tom patron og så regne kosten derfra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...