Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

sliter maksimalt med forvrengt skjermbildet

Anbefalte innlegg

Hei :)

Den siste tiden har jeg ofte, les daglig hatt tilfeller av såkalte artifacs.

Jeg vil aller først presisere at hverken CPU eller GPU eller noe annet er overklokket.

Det hele begynte med at jeg merket det i spill, og da først og fremst Everquest2.

Så begynte det i EVE-online. I dag merket jeg det også etter at jeg hadde spilt og var en tur på internett. Det kom en masse loddrette striper på skjermen. Stripene var ca 1cm i bredde og var i bevegelse. Kunne skimte skrivebordet bak de, men fikk ikke "kontakt" med maskinen.

Har instalert programvare for å måle temp på CPU og Ram. CPU ligger ikke høyere en 61 ved spill og Ram ca det samme. Er ikke sikker på Temp. på GPU.

I spill er symptonene av den typen av prikker, forvrengte texturer kommer på skjermen, mens det ved vanlig bruk(ikke spill) er mer i form av "vibrerende"striper.

Er det noen som har en formening om skjermkort eller prosessor er i ferd med å ta kvelden? Som sagt så er ingenting overklokket.

Problemet løses(ihvertfall midlertidig) ved at jeg starter maskinen på nytt.

Det er god kjøling i kabinettet, og jeg rengjør regelmessig(fjerne støv etc).

De viktigste komponentene er som følger:

CPU- P4 2-4 GHZ

GPU- ATI 9800 Pro

1024 mb Ram

HK-Asus P4p800

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-nQdjz0

Har du nettop oppgrader BIOS til hovedkortet e.l?

Etter at jeg oppgraderte til 1013 til mitt hovedkort så merker jeg at bildet er litt forvrenkt under POST og den plassen som Windows XP loader med den streken som går forbi.

Lenke til kommentar

BIOS er ikke oppdatert.

Har kjørt ASUS probe for å måle temp. Ved spill ligger CPU på 50 grader og minnet er på 72 grader. (syns minnet temp er lit høy).

Finns det noe program for å overvåke temp. på Grafikk-kortet?

Funket forøvrig bra i går. Åpna kabinettet og blåste vekk litt støv.

For en feilmelding om at omdreiningstallet på vifta på PSU er for lav.(under 600).

Kan den justeres manuelt?

Har derfor en mistanke om at det kan være grafikk-kortet, men jeg sjekka vifta der og den går så det suser.

Alle råd mottas med stor takk.

Endret av firberblad
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-nQdjz0

Alle(Nesten ivertfall) nyere 3D kort skal ha en innebygd temp sensor.

Egenskaper > instillinger > avansert og en plass der. Jeg veit ikke akkurat hvor der siden jeg har et nVidia kort nå, men på min er det GeForce 6800 > temperaturinstillinger

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...